כדאי להדק חגורות, אחרי שנים של חיים בלה-לה לנד במחירי הסלולר, אנחנו במדרון חלקלק, בדרך לימים העליזים של שנות ה-90, שהפכו את ספקיות הסלולר לפרות חולבות של מזומנים.
כבר שלוש שנים שהספקיות עושות שימוש בבאזז המבושש להגיע של "דור 5" כדי למכור לנו חבילות שימוש יקרות מבעבר, שברוב המקרים אין בינן לבין חוויית שימוש בטכנולוגיה הזו כמעט וכלום. כל החברות – מסלקום עד פרטנר ופלאפון והוט - גררו בשנים הללו רגליים בפריסת אנטנות דור 5 חדשות בשל חיסרון כיס, וכולן מעניקות עד עצם היום הזה שירות דור 5 חלקי בלבד ברוב שטחי ישראל. איזורים מסויימים בארץ לא מכוסים עדיין גם בדור 4.5.
אז נכון, "חבילות דור 5" הללו כוללות שידרוג משמעותי בנפחי הגלישה: מאות גיגה-בייט, אבל זהו נפח שרובנו המוחלט לא נזדקק לו, גם אם נקדיש שעות מידי יום לצפייה סלולרית ב"נטפליקס".
מחירי השימוש בסלולר היו עד כה מן הנמוכים בעולם – תוצאה ישירה של הסביבה התחרותית שנולדה עם רפורמת כחלון. לספקיות, שעד אליה טבלו בשומנים, נדרשו שנים של קיצוצים, פיטורים, הפסדים והיערכות מחדש כדי להתאושש. הן מצפות כל הזמן, בקוצר רוח, לבוננזה חדשה: כשעסקי הטלוויזיה שפתחו הכזיבו הן פנו בחוכמה לסיבים האופטיים הרווחיים, ובאחרונה הן טובלות ידיים אפילו בשיווק חשמל. אבל איפה, איפה הימים ההם.
השימוש בסלולר היה ונשאר עסק הליבה שלהן – כאן קבור הכסף הגדול. נדרש רק תירוץ מספיק משכנע ומעורר רושם להעלות סוף-סוף את מחיר החבילות. "דור 5", "5G", נשמע מבטיח, פרימיום, סיבה טובה לשלם יותר. המהלך השיווקי עבד ועובד, עם אפס ביקורת ציבורית.
פלאפון הולכת אמנם בעקבות סלקום, שהחלה למכור בשבוע שעבר חבילות דומות. אבל היא הוסיפה "טוויסט" מרושע: לפי הודעתה, היא היא תמכור מעתה חבילות 5G בלבד. מדובר כמובן בהטעיה, שמטרתה לכוון את רוב העדר דווקא למסלול 5G היקר, שיעודד מעבר מהיר של מזומנים מכיסי לקוחות שלא זקוקים לשירות כזה, לקופת החברה.
אם אתם לא זקוקים לזה - כדאי ואפשר להתעקש על חבילת דור 4 ב-39.90 שקל (אפילו תמורת 35.90 שקל, אם מדובר בשלושה מינויים). רובנו לא רק שלא נרגיש בשמץ של הבדל, אלא נישאר עם "עודף" של מאות גיגות לא מנוצלות.