חג פורים מגיע אלינו בעוד חודש וחצי וקניית התחפושות כבר החלה – במיוחד בחו"ל. האתר הבינלאומי הפופולרי ביותר על ישראלים, עלי אקספרס, יצא במבצע משלו לכבוד החג: משלוחים עד הבית ללא תוספת תשלום, בקנייה מעל 45 דולר, עם הגעה תוך שבועיים לארץ, הטבה שמזכירה את הטבת אמזון (משלוח חינם לישראל לחלק מהפריטים בקנייה מעל 49 דולר).
מבצעים גם באתר האמריקאי האלווין קוסטיומס לצרכנים מישראל. לאחרונה האתר, שלא נחשב לזול במיוחד, נותן 25% הנחה לישראלים (בשיתוף עם קהילת "רעות תקני לי") והייתה לו מכירה מוצלחת מאוד, כשרוב התחפושות שנקנו שם - כבר נחתו בארץ.
בסקר שערכה חברת דואר ישראל באמצעות מכון שילוב מחקרי שוק, אמרו 78% מהמשתתפים שמתכוונים לקנות תחפושת השנה - שהם יקנו תחפושות או חלק מתחפושת מאתרים בינלאומיים. זאת בהשוואה ל-55% שהשיבו כך ב-2024, אז חלה ירידה דרמטית במספר הטיסות לישראל. האתרים הבינלאומיים המובילים בקניות של תחפושות הם עלי אקספרס, שיאין, אמזון, איביי והאלווין קוסטיומס.
ברגע האחרון
22% מהמשיבים לסקר אמרו שירכשו תחפושת בארץ בלבד, בשל רצון לתמוך בעסקים ישראליים ובשל קנייה של הרגע האחרון, אבל בענף התחפושות בארץ כלל לא מודאגים. "הצרכנים בהחלט קונים תחפושות בארץ כי המחירים יורדים", אמרו לנו באחת מרשתות הצעצועים שמוכרת תחפושות. "המחירים השנה – יירדו חד -משמעית, כי יש מלאים וכי אנשים לא יקנו תחפושת ב-200 שקל. יקנו פחות תחפושות. לא נמכור במחירים שצרכנים לא יקנו".
חיסול מלאי
חלק מהרשתות מחסלות עכשיו סחורה של השנה שעברה, למשל באתר הפיראט האדום יש תחפושות ב-69.90 שקל. גם בחלק מחנויות רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים אפשר למצוא בימים אלה חיסולי מלאי מעונות קודמות במבצעים נקודתיים.
למשל, בסניפי עידן 2000 בפתח-תקווה ובת-ים יש תחפושות מעונות קודמות ב-30 שקל. בסניף גני תקווה של כפר השעשועים מציעים 3 תחפושות מעונות קודמות ב-100 שקלים לילדים ולמבוגרים. לפי נועה בן אבו מנכ"לית הרשתות, "החנויות מקבלות בימים אלה סחורה חדשה ונקים גם בחלק מהסניפים מתחמים ייעודיים למכירת תחפושות ואביזרים לפורים בלבד מה שאנו מכנים 'עיר התחפושות'".
קטלוג תחפושות
יצרנית התחפושות הגדולה ביותר בארץ, שושי זוהר, שמעצבת פה ומייצרת בסין, לא העלתה מחירים השנה, כך לטענתה, וכבר העלתה קטלוג לאתר שלה.
לפי הקטלוג, נראה שזוהר מהמרת על תחפושות של דמויות ממשחק הלהיט לסלולר בראול סטארס, כמו לאון, פוקו, ספייק אל פרימו וקולט, ועל תחפושות של סוניק, לצד הלהיטים הרגילים: נסיכות דיסני, חיות, לוחמים ומפחידים למיניהם.
בבנות הלהיט המסתמן הוא דובוני אכפת לי, וגם תחפושות של בוב ספוג, מואנה וסטיץ'. ויש גם תחפושות של אסירי משחקי הדיונון, חיילים ושוטרים שעדיין מבוקשים וטלטאביז גם לנוער ולמבוגרים.
במקס סטוק ימכרו השנה 260 סוגי תחפושות ולמעלה מ-1,500 סוגי אביזרים. ברשתות כמו סקארה כבר החלו להציג קולקציות איפור לפורים וגם באורבניקה מציעים כבר תחפושות לפורים.
בחו"ל יש מבחר גדול יותר וסיכוי רב יותר לאתר תחפושת ייחודית. גם בתחפושת בנושא "בנאלי" אפשר למצוא שם תחפושות שונות מאלו שנמכרות בארץ. יש אמנם חשש מאיחור הפריטים ואי-התאמה בין מה שהוזמן למה שהגיע, לכן רבים הזמינו כבר תחפושות באתרים כמו עלי אקספרס והאלווין קוסטיומס.
להקדים הזמנות
סמנכ"ל הסחר בדואר ישראל ערן קריסטל (אין קשר משפחתי לכותבת), ממליץ "להקדים ולהזמין תחפושות כבר עכשיו, כי כבר למדנו שאירועים בלתי צפויים יכולים ליצור פקקים בדרך לישראל וגם בשגרה יש לפעמים יש צורך בהחלפה של מידה או בהזמנה של אביזרים נוספים.
לדבריו, "בנוסף, כדאי לקחת בחשבון שבסין יוצאים בסוף ינואר לחופשה לרגל ראש השנה הסיני, דבר שייצור עומסים בטיפול בהזמנות מסין שיתחילו להשתחרר במהלך השבוע השני של פברואר, ולעכב הגעת משלוחים לארץ בשבוע עד שבועיים מעבר לזמן השילוח הרגיל".
2024 הייתה לא פשוטה עבור קניות אונליין מחו"ל והצפי ל-2025 הוא האטה בקניות בכלל בשל עליות המחירים בארץ וחיפוש אחר אלטרנטיבות לקניות בזול – גם בחו"ל. "ב-2024 הייתה צמיחה של עד 6% בקניות אונליין מחו"ל לפי נתוני הדואר ואנחנו מצפים שזה ימשיך גם ב-2025, בעיקר על רקע יוקר המחיה", אמר קריסטל.
הוא הוסיף, כי "הרוב המוחלט של הפריטים שמוזמנים מחו"ל לא עוברים את רף המס של 75 דולר, כך שגם העלייה בשיעור המע"מ נחסכת ולא רק פער המחירים המוכר בין ישראל לחו"ל. גם פתיחת השמיים צפויה להביא להגברה של הפעילות השיווקית מול הצרכן הישראלי מצד האתרים הגדולים שכבר פועלים בארץ, לצד התעניינות וכניסה של עוד שחקנים בינלאומיים שכרגע ממתינים ליום שאחרי המלחמה. ברגע שלחברות יהיה יותר קל וזול להתנהל מול השוק הישראלי, הן יגבירו את המבצעים ואת הפעילות בישראל. את זה אנחנו שומעים ישירות מהאתרים הגדולים".
האתרים הבינלאומיים המובילים בקניות של תחפושות הם עלי אקספרס, שיאין, אמזון, איביי והאלווין קוסטיומס. בארץ – יצרנית התחפושות שושי זוהר כבר העלתה קטלוג לאתר והחל חיסול מלאי מעונות קודמות ברשתות צעצועים