תקופת הקורונה וההסתגלות לעבודה מהבית, התנועה הכבדה והצפופה בכבישים והרצון לאיזון בין חיי עבודה והבית שינו את שוק העבודה בשנים האחרונות והביאו ליצירת סטנדרטים חדשים שאין מהם חזרה. אם בעבר עבודה היברידית אפיינה חלק קטן של עובדי הייטק, כיום זה חלק מהמציאות בשורה ארוכה של ענפים. יותר ויותר עובדים מסרבים להעביר נתח נכבד משעות הערות שלהם על הכביש, ופגישות זום הן דבר מובן מאליו.
1 צפייה בגלריה
yk9714046
yk9714046
(רפי צרפתי | צילום: אילן בשור)
תחום המשרדים בעידן זה נהנה מפריחה, אך הצרכים של המעסיקים והרצונות של העובדים מייצרים דגשים אחרים ביחס למה שהיה נהוג בעבר.
אחד הדברים החשובים ביותר, אם לא הראשון במעלה, הוא הנגישות – חיבור למערכת תחבורה ציבורית מהירה ובעיקר רכבת ורכבת קלה. הרכבת הכבדה משמשת עשרות אלפים להגעה יומיומית למקום העבודה, וגם אם לעיתים היא סובלת מבעיות של עומס או איחורים, עדיין מדובר במערכת התחבורה הבטוחה, המדויקת והנוחה ביותר שיש כיום בישראל. ברכבת הקלה תולים ציפיות גבוהות כמי שתאפשר לציבור לנוע בקלות ובמהירות.
מאפיין נוסף של שוק המשרדים כיום הוא פריחתם של מתחמי תעסוקה במעגל השני והשלישי של תל אביב ובעיקר באזורי השרון והשפלה. המיוחד באזורים אלה הוא שהם מתאפיינים באוכלוסייה משכילה ומקצועית, שהמעסיקים רוצים וזקוקים לה. האינטרסים של העובדים והמעסיקים נפגשים, כאשר המעסיק יכול לקנות או לשכור משרד במחיר נמוך יותר בהשוואה לתל אביב, והעובדים יכולים לעבוד קרוב לבית וליהנות מהיצע של משרות בתנאי שכר גבוהים, שבעבר היו קיימים בעיקר באזור תל אביב. במקביל אנו רואים גם חברות שפותחות שלוחות בערי המעגל השני והשלישי לתל אביב, בעוד מטה החברה או המשרדים המרכזיים נותרים בעיר הגדולה.
המאפיין השלישי הוא בנייה של מתחם הוליסטי, העונה על כלל צורכי העובדים. חנויות ובתי אוכל, ניקוי יבש, מסעדות וחדר כושר – כל דברים אלה נמצאים בהישג ידו של העובד, אשר שעותיו הפנויות מעטות, והוא מעוניין לעשות את הסידורים המחויבים ליד מקום העבודה ולחזור הביתה ללא מטלות נוספות.
אלו הפרמטרים החשובים ביותר למעסיקים כיום, המחברים מפגש מיטבי בין צורכי המעסיקים והעובדים, וברמות מחירים שגם מעסיקים קטנים ובינוניים יכולים לעמוד בהן.