הסטארטאפ הישראלי עושה את ניו יורק
מדי שבוע אנחנו חושפים בפניכם עוד סטארטאפ ישראלי שהגיע לכבוש את אמריקה. לכבוד השנה החדשה, בדקנו מה היו ההישגים הגדולים של הסטארטאפים הישראלים בניו יורק ואיך כל אחד מאיתנו יכול לחיות, לבלות, לאכול, לשתות, לעבוד ולקנות, רק בזכות הרעיונות שמגיעים מישראל
אומת הסטארטאפ שממנה אנחנו גאים להגיע, כבשה בשנים האחרונות את ניו יורק.
בחודשים האחרונים, ידיעות אמריקה, בשיתוף 'מפת הסטארטאפים הישראלים בניו יורק', חושפים בפניכם מדי שבוע עוד סטארטאפ ישראלי שנחת בניו יורק ומציע לשוק המקומי כלים חדשים ורעיונות מקוריים ויעילים בשלל תחומים.
גיא פרנקלין, מנהל כללי של SOSA בניו יורק ומייסד מפת הסטארטאפים הישראלים מתאר את השינויים הגדולים שהובילו הישראלים בשנים האחרונות בניו יורק. "אם ב2013 כשהתחלתי עם המפה, היו על מפת הסטארטאפים 60 סטארטאפים ישראלים, שנה אחרי כבר ראינו 150 והיום יש 350".
בשנים האחרונות, יש בעיר כמה וכמה משקיעים גדולים ומוכרים שמתמקדים אך ורק באיתור והשקעה בחברות ישראליות. "יש גם משקיעים וגם גופים שכל מטרתם לתמוך בסטארטאפים ישראלים. מעניין לגלות", הוא מוסיף, "שרובם דווקא אמריקאים, בלי ממש קשר לישראל, שמתעניינים בסטארטאפים ישראלים. משקיעים כמו ג'ואי לעוו, שהיה בין המשקיעים הגדולים ב'ווי וורק' וגם 'טאבולה', יש את לוק קרנר, nyangels, גוף של משקיעים שהקים במסגרתו ועדה שמתעסקת אך ורק בסטארטאפים ישראלים, מה שאומר שמתוך 130 אנג'לים, 30 מהם, משקיעים בישראלים".
כמה מהחברות הישראליות כבר מזמן הפכו כאן לאימפריות. מ'טאבולה', ל'ווי וורק', מחברת 'ויה' ועד 'גט'. "היום סטארטאפים ישראלים בניו יורק", מוסיף פרנקלין, "רוכשים גם סטארטאפים ישראלים אחרים. 'גט' למשל, רכשו את 'ג'ונו' שקמו רק לפני שנה וחצי על ידי היזם טלמון מרקו (שרק לפני כמה שנים מכר את חברתו 'וייבר' ב-900 מיליון דולר לרקוטן, חברה יפנית מפורסמת). עכשיו הוא מכר את 'ג'ונו' ב-200 מיליון דולר. גם 'טאבולה' של היזם אדם סינגולדה, רכשה את חברת קונברט מדיה, של היזם יואב נווה, ואלו רק כמה דוגמאות".
בעבר הנפקות מוצלחות בבורסה היו עדות מובהקת להצלחה. היום, הוא מספר, יש מעט הנפקות, בעיקר כי הכסף הגדול כבר נמצא בשוק הפרטי. "חברות מעדיפות לגייס כסף בשוק הפרטי מאשר ללכת לבורסה. פעם חייבים היו להנפיק בשביל לגייס סכומים כאלה".
חשוב להזכיר שלא הכל וורוד, ובשוק רווי שכזה, רוב השחקנים, לא מצליחים להגיע למערכה האחרונה. "מאז שאני עוקב אחרי הנתונים, אני רואה שנסגרו 60 חברות סטארטאפ ישראליות, רובן הוקמו על ידי יזמים ישראלים שכבר גרו בניו יורק ולא על ידי ישראלים שעברו מישראל, שבדרך כלל עוברים אחרי גיוס משמעותי, אולי גם אחרי שניסו את המוצר בשוק בישראל ובחנו אותו היטב".
פרנקלין מזכיר שרעיונות טובים יש לכולם. ההוצאה לפועל, היא כנראה החוליה שעלולה להיות חלשה. "בשוק מורכב כמו ניו יורק נדרשת הבנה עמוקה של השוק הראמריקאי, של השוק הצרכני פה, איפה ואיך מגיעים לאנשי המפתח, מה שלא פשוט וקריטי להצלחה של חברות. רעיון בסופו של דבר הוא רק אחוז אחד בדרך להצלחה".
לכבוד ראש השנה, רצינו להזכיר לישראלים באמריקה, שכל מה שהם צריכים כדי להסתדר בסביבה המקומית, הם יכולים למצוא בזכות הסטארטאפים הישראליים, שנוגעים כמעט בכל תחומי החיים.
לשם הדגמה אספנו רק כמה טעימות שיזכירו לכם שאם אתם צריכים להגיע ממקום למקום, ללון במלון, לשכור דירה, למצוא חברה, לשתות את הקפה הכי משובח ולאכול במסעדה השווה בעיר. אם חיפשתם דייט לוהט וכשר או דחוף עם פסיכולוג לדבר, כל אלו סידרו הסטארטאפיסטים הישראלים, לדאוג שיעמדו לרשותכם:
Via
שנת הקמה: 2012
יזמים: דניאל רמות, אורן שובל
"כמו מונית שירות בתל אביב. שירות הסעות משותף שאיתו ניתן להגיע מכל מקום למנהטן ב-6 דולר בממוצע לנסיעה. ישראלים יכולים לחסוך הרבה בנסיעות עם החברה, לנסוע בסטייל במכוניות יוקרתיות יותר".
ויה, אגב, החלה את דרכה כאן לפני ארבע שנים בניסוי בחלק זעום ממנהטן והיום שולטים בשוק הנסיעות המקומי. רק בשבועות האחרונים הכריזו על גיוס של 250 מיליון דולר נוספים.
סה"כ גייסו: 387 מיליון דולר
ridewithvia.com
Juno
שנת הקמה: 2015
יזמים: טלמון מרקו ואיגור מגזיניק
"ג'ונו הם שירות מוניות באפליקציה, עם תעריפים נוחים. שירות דומה לאובר, להגדרתם, עם דגש על הטבות לנהגים".
סה"כ גייסו: 30 מיליון דולר (מכרו ב-200 מיליון דולר)
gojuno.com
Roomer
שנת הקמה:2011
יזמים: גון בן דוד, בן פרומין ועדי צלנר
"מעין מרקט פלייס שבו תוכל לקנות שהות בחדרי מלון מאנשים שהזמינו חדרים אבל לא עשו בהם שימוש. התעריפים ללינה ושהות נוחים יותר. הרעיון הוא שאנשים שרכשו חדרים במלונות, אבל לא יכולים לעשות שימוש בחדרים שהזמינו, יכולים להעביר אותם לאנשים אחרים".
סה"כ גייסו: 7 מיליון דולר
www.roomertravel.com
Compass
יזמים: אורי אלון (הבעלים של הפועל ירושלים בכדורסל)
“אפליקציה למציאת דירה. טכנולוגיה המשלבת ברוקרים ומחפשי דירות המאפשרת לאתר דירות להשכרה וקניה בקלות".
סה"כ גייסו: 208 מיליון דולר
www.compass.com
Switch
שנת הקמה:2014
יזמים: ירדן תדמור
"אפליקציה שפועלת קצת כמו טינדר, רק למציאת עבודה. דרך אפליקציה מיוחדת, רואים מגוון הצעות עבודה שמותאמות למה שכל אחד מחפש, סוויפ ליד ימין או שמאל. אם בחרת בצד ימין, אפשר ליצור קשר מיידי עם המשרה הרלוונטית".
סה"כ גייסו: 6.5 מיליון דולר
switchapp.com
Cups
שנת הקמה: 2012
יזמים: גלעד רותם, אלון עזר, רון גבעולי, מיכאל דה רזון ורועי שני
"בניו יורק למשל, יש כל כך הרבה בתי קפה ייחודיים, מגוונים, שלא בהכרח שייכים לרשת גדולה, אבל מצד שני יכולים לספק לכם את כוס הקפה שבדיוק רציתם. בעזרת האפליקציה אתם נהנים מאיתור הקפה המסקרן בכל איזור שתגיעו אליו והיא מאפשרת לבתי הקפה להנות מיתרונות של רשתות גדולות מבלי לאבד את האופי הייחודי של שלהם".
סה"כ גייסו:3.3 מיליון דולר
cupsworks.com
I know the Chef
שנת הקמה: 2013
יזמים: בוריס רבינוביץ' , ג'ושוע שטרן
"אפליקציה שמאפשרת לכל מי שחושק ב'קומבינה' וקיצור דרך למסעדות השוות בניו יורק, מיאמי ואל איי, להזמין מקום תוך זמן קצר".
סה"כ גייסו: 1 מיליון דולר
IKnowTheChef.com
Flok
שנת הקמה:2011
יזמים: עידו גבר, עידו מארט
"אפליקציה בסגנון של מועדון הטבות לחברים. בכל מקום שאתם בעיר, אפשר לאתר את העסק או סגנון המקום שאתם מחפשים. עסקים קטנים כמו מסעדות, חנויות בגדים ועוד ולהינות מהנחות והטבות ייחודיות בכל עת". החברה נרכשה על ידי החברה הישראלית WIX לפני כמה חודשים. סכום העסקה לא פורסם.
סהכ גייסו: 19 מיליון דולר
www.flok.com
Jcrush- Crush Mobile
שנת הקמה: 2014
יזמים: נטשה נובה, איתי קורן, סוניה קרייזמן
"אפליקציה מאוד דומה לאפליקצית ההכרויות טינדר, רק שזו מיועדת ליהודים בלבד".
www.crushmobileapps.com
unpakt
שנת הקמה: 2012
"אפליקציה להשוואה בין חברות מובינג. כל מי שרוצה לבחור חברת הובלות מבין למעלה מ- 600 חברות שונות, יכול להינות מסינון מיוחד שעושה האפליקציה בהתאם לאלמנטים שמתאימים לכל אחד . הסינון יכול לחסוך, לטענתם עד 45% מעלות ההובלה".
סה"כ גייסו: 3 מיליון דולר
www.unpakt.com
Talkspace
שנת הקמה: 2012
יזמים: אורן ורוני פרנק
"שירות מיוחד שמאפשר לכל אחד לדבר עם תראפיסט ברשיון דרך אפליקציה, באודיו, וידאו או טקסט בכל מקום, בכל רגע. אפשר להתייעץ ולשוחח על כל דבר, כל נושא, בכל עת".
סה"כ גייסו: 59 מיליון דולר
talkspace.com