שתף קטע נבחר

תקווה חדשה במדיניות ההגירה

הנשיא החדש הבטיח רפורמה מהפכנית במדיניות ההגירה האמריקאית וכבר ביומו הראשון בתפקיד, החל בשינויים דרמטיים שישנו את חייהם של מיליונים. עו״ד גדי זוהר עם כל הפרטים

בחירות מטבען, מובילות לשינוי. הבחירות האחרונות יובילו לשינויים דרמטיים בשלל תחומים שמשפיעים על חיינו, ממדיניות הטיפול בקורונה, ועד מדיניות ההגירה. כניסתו של ביידן לבית הלבן, לפני שבוע בלבד, הציתה מחדש את התקווה של מהגרים רבים בינינו, בתקווה לשכתוב מדיניות ההגירה של אמריקה, זו שהוביל הנשיא טראמפ לאורך ארבע שנות כהונתו והשפיעה על רבים מאיתנו. הנשיא ביידן הושבע כנשיא ה46 של ארצות הברית. במהלך מסע הבחירות שלו, הבטיח שיוביל רפורמת הגירה גורפת ויעבוד למען תיקון מערכת ההגירה הנוכחית והשבורה. כמובטח, החל מיום עבודתו הראשון, הציג הנשיא הנכנס כיוון חדש ושונה בתכלית מזה של הממשל הקודם. ביידן חתם על צווים נשיאותיים וביטל את צו טראמפ של איסור הכניסה של רבים כל כך לארה״ב, כמו גם החזרת מדיניות DACA מחדש. בנוסף לכך, שלח הצעת חוק באופן מידי לקונגרס ובא סלל דרך לאזרחות עבור מעל לכ-11 מיליון תושבים לא חוקיים בארצות הברית. בשלב זה, הצעת החוק הזו תחת בחינה ודיון.

 

רפורמת ההגירה של ביידן

הצעת חוק ההגירה אשר נשלחה לקונגרס סוללת דרך חדשה לאזרחות עבור כל מי שהיה פיזית בארצות הברית מתאריך 1 בינואר, 2021 או לפני. התקנה תעניק מעמד זמני לכל אלו ששהו בארצות הברית במעמד לא חוקי. בנוסף לכך, כל מי שכלול בהגדרה הזו יהיה זכאי להגשת בקשה לגרין קארד לאחר חמש שנים, בתנאי שעבר בדיקת רקע פלילית וביטחונית ואת שילום המיסים המתאימים. כל מי שכבר קיבל daca (תוכנית ההגירה שמעניקה אשרות שהייה ועבודה לצעירים שהגיעו לארה"ב בילדותם כמהגרים לא חוקיים (וכונתה "החולמים") או TPS (מעמד מגן זמני, במסגרת תוכנית שמעניקה שהייה זמנית בארצות הברית עבור אזרחי מדינות שתושביהם אינם יכולים לחזור אליהם בבטחה), כמו גם כל מהגר חקלאי (מספק עבודה זמנית לאנשים בענף החקלאות ותמיכה בחקלאים בארה"ב בתקופות מסוימות של צורך גדול יותר), יהיה רשאי להגשת בקשה לגרין קארד באופן מידי. לאחר קבלת הגרין קארד, יהיה זכאי להגשת בקשה לאזרחות לאחר שלוש שנים במקום חמש השנים כפי שנהוג במצבים כאלו.

 

דגעדגעכ ()
החומה של טראמפ בגבול מקסיקו.

 

התקנה תתמקד גם בשמירה על משפחות ביחד, תפעל לנקות את צבר ההגירה על בסיס משפחה, שחזור אשרות וויזה שלא שומשו, בדרך כלל עבור קטגוריות מסוימות של אשרות מהגרים (עובדים או בקשות גרין קארד לבני משפחה) כאשר מספר מסוים של אשרות המוקצות מדי שנה. אם אשרות אלו אינן מנוצלות, לעתים קרובות בגלל תאריכי פסיקה לא נכונים, הן למעשה אבודות. כיבוש ויזות אלה שלא נוצלו משנים קודמות יסייע בהפחתת זמני ההמתנה והפיגור הארוך. (למשל, בין השנים 1992-2009 היו 506,448 אשרות עבודה (עבודה) ללא שימוש). בנוסף לכך, ביטול איסור הכניסה של 3-10 שנים, שתקף בדרך כלל לכל מי ששרף את השהות שלו בארצות הברית במשך יותר מ- 6 חודשים אך פחות משנה, מקבל איסור כניסה לחזרה לארצות הברית באופן אוטומטי למשך 3 שנים עם העזיבה. ולכל מי ששרף את השהות שלו מעל שנה, ייאסר עליהם לחזור לארצות הברית למשך 10 שנים לאחר העזיבה. איסור הכניסה הזה גם חל לכל וויזות לארצות הברית, בין אם היא וויזה לענייני הגירה (גרין קארד) או לא לענייני הגירה.

 

רפורמה בבתי המשפט

תוכנית ביידן מתמקדת בתיקון ומודרניזציה של בתי משפט להגירה. כפי שצוין בהצעת החוק, הכוונה להחזיר "הוגנות ואיזון למערכת ההגירה על ידי מתן שיקול דעת לשופטים ולפוסקים לבחון תיקים ולהעניק הקלה במענקים לאנשים הראויים". מטרה זו תבוא לידי ביטוי בהשבת הוגנות בבתי משפט להגירה, תובעים שמוכנים לשוחח עם עורכי דין להגירה בכדי לאפשר החלטות מהירות ובכדי להשיב את הכח לשופטי ההגירה להחליט החלטות הוגנות וחלק חלקיות

 

המפתח העיקרי בהצעת החוק לרפורמת ההגירה הוא:

תמיכה במשפחות

מתן דרך לאזרחות

הגנת עובדים

ניהול הגבולות

שיפור המשאבים

עצירת עבריינים שמנצלים מהגרים

חיזוק מערכת בתי המשפט לענייני הגירה

 

שינוי בסדר העדיפויות

בהתאם לחזונו של הנשיא ביידן להגירה לארה"ב, ממלא מקום ראש המחלקה לביטחון פנים הוציא תזכיר המתאר שינוי מוחלט מארבע השנים שעברו. בארבע השנים האלו כל מהגר אשר הוגדר כלא חוקי, היה בראש סדר העדיפויות, כאשר הממשל הקודם התבסס על שמירה של החוק והסדר, להגדרתו, וכל עבירה בהגירה, כולל שהות מעבר לאשרתך, נחשבה לפשע וסיבה לענישה. בתזכיר שפורסם ביום הראשון של ממשל ביידן, מזכיר מ"מ של הDHS העביר את סדר העדיפויות בחזרה, על מנת להתמקד בפושעים אמיתיים. החל מהאחד בפברואר 2021, המחלקה לביטחון פנים שינתה את סדר העדיפויות שלה ובמחלקה יחזרו להתמקד באנשים המהווים איום על ביטחון המדינה, ביטחון הגבולות וביטחון הציבור. בעוד שהשינוי הזה אכן החל, הממשלה תבדוק את כל המדיניות שלהם ותגיע להחלטה סופית במה שצריך להתמקד. התזכיר גם שם סוף לגירוש כל מי שנשלח מארה״ב ל- 100 ימים, כל עוד הם עדיין עומדים בקריטריונים מסוימים. פירוש הדבר להיות נוכחים פיזית בארצות הברית ולא נחשדים בטרור או ריגול.

 

 

ביום אחד, הכל יכול להשתנות

כעורך דין להגירה, אני נשאל לעתים קרובות בנוגע למהירות שבה הנחיות ההגירה יכולות להשתנות. ביום אחד, עם חילופי הממשל, הכל יכול להשתנות. אז אולי כרגע, שבוע לאחר שנכנס הנשיא החדש לשלטון, עוד לא הכל באמת משתנה בפועל, אולם שינוי העקרונות יכול להתחולל במהירות והכוונה ליישום חוקי ההגירה כבר מתחילה להפוך לפעולות של ממש. חלק ניכר ממדיניות ההגירה מסתכם בשיקול דעתה של הממשלה. יש להם כמות מוגבלת של משאבים לביצוע כל הפרה בחוקי ההגירה. ולכן, יש להם את היכולת להשתמש במלוא עוצמתם במרדף אחר כל הפרות ההגירה, או שהם יכולים לקבוע היררכית סדרי העדיפויות בכדי לשפר את מיקוד המשאבים שלהם. עבור הממשל הקודם, כל מי שהפר את החוק הוגש להרשעה. דבר שהניע את שוטרי ההגירה ICE לחפש את האנשים ששרפו את אשרתם, לתפוס אותם, ולכליאתם בבתי המעצר בכדי לעבור הליכי גירוש. שהיית יתר מעבר לאשרתך החוקית, היוותה עבירה על החוק והממשלה, עמדה על זכויותיה להמשיך ברדיפת מקרים כאלו. ככל הנראה, הממשל החדש ינקוט גישה אחרת למקרים כאלו. כאמור בתזכיר העדיפות, המיקוד שלהם יעבור לאלו שביצעו פשעים חמורים יותר. שינוי המדיניות הזה לא משנה את החוק ולא מעניק זכויות חוקיות למי ששרף את שהותו, אלא שהממשל החדש לא יתמקד באופן פעיל ויתרכז ברדיפת מי ששרף את שהותו ולכליאתו במעצר. היו תקופות שבהן הנשיא נכנס לתפקידו ועשה שינויים גורפים בהגירה, כפי שהיה בתוכנית החנינה של הנשיא רייגן בשנת 1986. בפעולת הרפורמה של הנשיא רייגן הוערך כי -2.7 מיליון בני אדם קיבלו מסלול אל האזרחות. הצעת החוק של הנשיא ביידן נותנת את אותה תקווה ליותר מ -11 מיליון אנשים לא חוקיים בארצות הברית. ארבע השנים שחלפו היו שנות נוקשות כלפי כל המהגרים. ראיתי דברים ממקור ראשון שמעולם לא הייתי יכול או יכולתי לצפות בארצות הברית. היום הוא יום חדש להגירה ולמהגרים. לבחירות יש השלכות והעולם באמת יכול להשתנות ביום. גם היום, חשוב לדעת מתי ואילו פעולות יש ליישם. כל מי שטרם עשה זאת, שחשש ממדיניות טראמפ או לא יגע מה הצעד הנכון סביב כל אותם חוקים מחמירים, נראה שיכול עכשיו לסלול את דרכו.

 

עו"ד גדי זוהר, שותף המנהל של חברת ZOHAR LAW PLLC. Zohar Law, משרד עורכי דין מתמקד בענייני הגירה ונלחם באגרסיביות למען זכויות המהגרים. www.zoharlawpllc.com

 212-520-2051


פורסם לראשונה 29/01/2021 04:54

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים