למעלה ממאה ימים בתפקיד חלפו מאז מונה הנשיא ביידן לנשיאות ארצות הברית. עוד בטרם כניסתו לבית הלבן, הצהיר הנשיא הנבחר על הרפורמות מרחיקות הלכת שהוא מתכנן, בפרט בתחום ההגירה. הנשיא גם הבטיח ליישם חלק גדול מאותן תוכניות מיד ביומו הראשון כנשיא.
מאז הביא איתו הנשיא הדמוקרט לא מעט שינויים, חלקם ברמה הצהרתית ואף כאלה שזקוקים את אישור הקונגרס וחלקם ברמה אופרטיבית מיידית.

שינויים מרחיקי לכת

הנשיא החדש הביא עימו שינוי של 180 מעלות במדיניות ההגירה אל מול המדיניות שהכרנו בכל ארבעת השנים האחרונות. המוטו של הנשיא הוא מעבר ממדיניות קשה ומגבילה למדיניות מזמינת הגירה.
כבר בשעותיו הראשונות כנשיא, חתם ביידן על עשרות צווים נשיאותיים בכדי לבטל כמה מההחלטות השנויות במחלוקת של קודמו, הנשיא טראמפ. ביידן עשה זאת מתוקף סמכותו כנשיא מבלי להזדקק לאישור הקונגרס.
מאז שנבחר מינה הנשיא ביידן ראשי משרדים ובכירים בעלי השקפות דומות אשר מסייעים לו להוציא לפועל את תוכניותיו. בין היתר מינה את אלחנדרו מיורקס, מהגר מקובה לראש רשות ההגירה -USCIS.
גולת הכותרת מבחינת ביידן תהיה פתיחת מסלול על ידי חקיקה שתוביל בסופו של דבר לאזרחות של כעשרה מיליון מהגרים לא חוקיים. מדובר על מסלול שיארך ככל הנראה כשמונה שנים, במסגרתו גרין קארד אחרי חמש שנים ואזרחות בתום שלוש שנים נוספות. יהיו מסלולים מקוצרים יותר שיפתחו עבור אלו שהגיעו למדינה בילדותם.
בנוסף, כבר ביומו הראשון בתפקיד, הורה הנשיא על הקפאת בניית החומה עם מקסיקו וביטול בנייתה לאחר מכן. בהמשך אותו היום חתם על צו נשיאותי המורה על הקפאת כל הליכי הגירוש למאה ימים והורה על ביטול איסור הכניסה משש מדיניות מוסלמיות (סוריה, איראן, סומליה, תימן ועוד).
בנוסף, הורה הנשיא לבטל את הקשחת הליך קבלת האזרחות על ידי מחזיקי גרין קארד והחזרת המתכונת לזו שהייתה לפני ההחמרה הקשה של הנשיא לשעבר טראמפ.

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
שחר של יום חדש
(שינויים במדיניות ההגירה)

זאת ועוד, הנשיא ביטל את הדרישה למבקשי ויזות וגרין קארד על בסיס משפחתי שנאלצו בשנות כהונת טראמפ להוכיח יכולות כלכליות ועצמאות שתאפשר חופש כלכלי ואי היזקקות לתמיכת המדינה. חוק שחוקק בתקופת כהונתו הנשיא הקודם טראמפ, ואשר השפיע על וסירבל את הבקשות.

חוק האזרחות האמריקאית 2021

כפי שהצהיר עם כניסתו לתפקיד, הגיש הנשיא ביידן הצעת חוק ב18 בפברואר - ״חוק האזרחות האמריקאית 2021״. החוק נועד להגדיר את סדרי העדיפות החדשים מבחינת ההגירה למדינה. החוק יסדיר את הדברים הבאים:
  • יסלול דרך בת שמונה שנים לאזרחות לאחד עשר מיליון מהגרים לא חוקיים (כאלה שנכנסו למדינה/ חצו את הגבול בצורה לא חוקית).
  • דרך קצרה יותר לאזרחות לעובדי חקלאות ולילדי מהגרים שהגיעו לכאן עם הוריהם ("החולמים").
  • תוכנית אכיפת שמירה על הגבול באמצעים אלקטרוניים במקום החומה שתכנן הממשל הקודם.
  • מאפשר למחוזות וערים בארה״ב לקבל הקצאות לועדות עבודה על פי צרכיהם.
  • הגדלת המכסה בגרין קארד על בסיס לוטו מ- 55 ל- 80 אלף.
  • החליף את המילה Alian ב noncitizen – כאשר אפילו בהגדרה מתייחס הנשיא למהגרים בצורה יותר מכבדת ומכובדת.
בהמלך חודש מרץ, 2021, ביידן ביטל צו נשיאותי שנחתם על ידי טראמפ לפיו הגעה של מהגרים חוקיים תפגע בכלכלה האמריקאית והעובד האמריקאי בתקופת הקורונה. בנוסף, חסם חידושי ויזות עבודה ורילוקיישן כמו גם גרין קארד על בסיס עבודה. כל זאת בשם הכלכלה האמריקאית שנפגעה בגלל הקורונה. הנשיא ביידן כאמור, ביטל את ההחלטה שהיתה בתוקף כמעט שנה, החל מאפריל 2020.

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
ביטול החלטות טראמפ
(הנשיא ביידן)

בהחלטה מהשבוע שעבר הכריז ביידן על צמצום סמכויות של רשות האכיפה ICE ואיסור מעצר מהגרים בבתי משפט. על פי מדיניות הממשל הקודם, מהגר היה יכול להגיע להעיד בכל בית משפט אזרחי או פלילי בעניין לא רלוונטי למעמדו החוקי ולהיעצר על ידי אנשי האכיפה. הדבר הוביל לאי הגעה של מהגרים לבתי משפט, גרם לשיבושים וסירבולים מיותרים. החל מסוף חודש אפריל 2021 העניין בוטל.
הנחייה נוספת מפי הנשיא ניתנה גם כן בשבועות האחרונים ולפיה על כל גופי ההגירה הבאים במגע עם מהגרים, כולל אלו בשערי המדינה, לאכוף את חוקי ההגירה תוך מתן כבוד והוגנות לכל אדם אשר באים איתו במגע (כך לשון החוק).
בנוסף, חשוב לציין כי למרות ההצהרות על ייעול המערכת והפיכתה ליותר אמפתית, אנחנו עדיין נתקלים במדיניות קשוחה בכל הקשור למתן ויזות עבודה על ידי רשויות ההגירה בארה"ב (USCIS) כמו גם הימשכות הליכים – למשל - אישורי עבודה זמניים (EAD) ומענקים למבקשי גרין קארד בבקשות על בסיס חתונה, או בני זוג של מבקשי ויזות.

מה קורה בקונסוליות?

רוב הקונסוליות ברחבי העולם עובדות במתכונת מאוד מצומצמת עקב משבר הקורונה העולמי שפוקד אותנו ולא פסח גם על הנציגות האמריקאית בישראל. נכון להיום, פגישות למתן ויזות תייר בקונסוליה האמריקאית נקבעות למועדים מאוד רחוקים ובמקרים רבים לחודשי קיץ 2022. יחד עם זאת, פגישות למתן ויזות עבודה למיניהן, ויזות רילוקיישן וויזות השקעה וכו' נקבעות בהליך מהיר יחסית לתאריכים קרובים (ימים עד שבועות).
ניתן לומר כי אכן מנשבת רוח חדשה במסדרונות הבית הלבן בכל הנוגע למדיניות ההגירה. יחד עם זאת, ישנה תחושה בקרב אנשי מקצוע רבים ששואלים את עצמם היכן ההתייחסות והבשורה לכל אותם משקיעים, מקצוענים, בעלי תארים, מנהלים ושאר המהגרים החוקיים (ביניהם ישראלים רבים), שנדמה שנזנחו בזמן הדאגה לפליטים, למהגרים הלא חוקיים ולחולמים.
בפועל, פרט להצהרות על ייעול המערכת והעברת משאבים מאכיפה לזירוז וייעול המערכת, הדבר אינו מורגש וכולנו ציפייה לאותו שינוי מובטח.
עו"ד שלומי אטש הוא בעלים של משרד לדיני הגירה מוביל במנהטן