ביום השואה נערך בישראל, בנוסף לטקס יום השואה בעברית, טקס יום השואה באנגלית בו השתתפו שתי עמותות עולים: עמותת "שם ונר" ועמותת "אמץ את סבתא". "יחדיו לא נשכח"! "הנאצים שאפו להכחיד את העם היהודי וזהות הנספים, מעבר לכבוד, מיקוד זיכרוננו בחייהם ובהישגיהם מעמיק את הקשר בינם לביננו" אמרה מייסדת עמותת "שם ונר" Alicia Kaylie Yacoby .
במסגרת היוזמה, ניתן להדביק מדבקה עם שם של ניצול על נרות הזיכרון וצירוף לינק לסיפור המתאר על חייו. באירוע הודלקו נרות זיכרון אישיים לזכרם של יקיריהם שנספו. כמו כן, השתתפו בטקס מעל ל-700 מתנדבים בעמותת "אמץ את סבתא" וחגגו את מחויבותם לעבודה עם קהילת ניצולי השואה בארץ.
מייסד עמותת "אמץ את סבתא" ג'יי שולץ עלה לישראל לבדו ב-2006 לפני 15 שנים מניו ג'רסי. כל משפחתו הקרובה נותרה בארה"ב. שולץ מתגורר בתל-אביב עם אשתו. סבו וסבתו, ניצולי שואה מפולין וברלין שהיגרו לארה"ב לאחר המלחמה. הוא עלה בגפו , ללא קרובים או חברים בארץ והחל לחקור. חקירתו העלתה בת-דודה של סבו מפולין, ניצולת שואה, המתגוררת בחיפה. "מעולם לא שמעתי עליה בארה"ב. כשנפגשתי עימה בפעם הראשונה נוצר ביננו קשר נפלא והיא הפכה לסבתי המאמצת בישראל. למעשה, היא הייתה קרובת המשפחה היחידה שהייתה לי בארץ עם עלייתי. בעלה נפטר והיא נותרה בודדה. התחלתי לבקר אותה מידי שבוע, לשוחח עימה ולארח לה חברה. הביקורים הקלו על בדידותה ובדידותי כאחד. הקשר הנפלא תרם לה ותרם לי יותר. לצערי הרב, לאחר מספר שנים היא נפטרה אך עם כל הכאב, הרגשתי כבוד שזכיתי להכירה".
באותה תקופה קראתי מאמר בידיעות תחת הכותרת, "ניצולי השואה נותרו לבד: "הבדידות הורגת". במאמר נכתב ש"מאבקי השנים האחרונות שיפרו את מצב הזכויות לניצולים ואת מצבם הכלכלי. הבעיה העיקרית היא בדידותם, איש לא דופק על דלתם". מאמר זה שבר את ליבי והניע אותי לפעול. הרגשתי שתפקיד הממשלה לדאוג לצרכים הכלכליים, רפואיים ומשפטיים אך נושא הבדידות בעל החשיבות ההיסטורית צריך להיעשות על ידינו - עזרה הדדית של עם ישראל. ניצולי השואה הם אוצר שלא יסולא בפז עבור ארצנו, עמנו ועולמנו. הכבוד שלנו ללמוד מהם ולסייע להם להזדקן בכבוד".
"החלטתי להשליך אור אל החשכה ולזווג מתנדבים ערכיים ופרופסיונליים בגילאי 25-50 בהתבסס על מודל עמותת "אח בוגר, אחות בוגרת".הסביר שולץ. "מטרתנו היא הכשרת מתנדבים רבים וקישור בין שתי קהילות אלו. צעירים בוגרים המבקשים לתרום תרומה משמעותית "מאמצים" את דור ניצולי השואה הקדושה המבורך הזקוק לחום, קשר, תשומת לב ואהבה.
"הארגון אינו ארגון רווחה. מטרתנו העיקרית היא הפגת בדידותם ובידודם ויצירת קשר עם ניצולי שואה בודדים. הקשר נבנה באמצעות מפגש ארוך טווח בין מתנדב לסבא או סבתא המשנה את חייהם לטובה באותה מידה. הצעיר זוכה באוצר "סבא" או "סבתא" הכמהים לקשר והסבים מרגישים שיש מי שדואג להם. בפרט עכשיו, בעידן מגפת הקורונה, הבדידות היא מגפת משנה. מחקרים הראו כיצד בדידות ומצוקה נפשית משפיעים על הבריאות הפיזית. קשרים חברתיים בין הסבתא למתנדב מפשירים את צינת החורף ומביאים את האביב.
העמותה "אמץ סבתא" נוסדה לפני 8 שנים ללא כוונת רווח בתל-אביב וגוש דן. משם התרחבה לכל ישראל והפכה לעמותה הגדולה ביותר בארץ העובדת בשיתוף פעולה עם הסוכנות, הקרן לרווחה לנפגעי השואה" הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס, משרד התפוצות בממשלה וארגונים נוספים. עתה מודל "אמץ סבתא" מופץ בכל העולם: סידני אוסטרליה, מונטריאול קנדה, מיאמי, אטלנטה ארה"ב, ברלין, פריז, רומא ואתיופיה.
אתיופיה לא נפגעה מהשואה. אך באתיופיה, ספרד וצרפת קשישים סובלים מבדידות. בתקופת הקורונה נחשפים למותם של אנשים עריריים בדירתם. שולץ מודע לעובדה שניצולי השואה מתמעטים עם השנים מפאת גילם המתקדם. העמותה "אמץ את סבתא" מתמקדת במצוקת הזקנה – בבדידות הקשה. בעתיד הרחוק העמותה תתמקד באימוץ כל סבתא או סבא" שנותרו לבד. העמותה עדיין לא הגיעה לשיקגו. פקחו עיניים, אם לא ראיתם, לא שמעתם אנשים בקהילה. המתיקו את מרירות המגפה. אנא התקשרו לאנשים בודדים שאתם מכירים, אם התחסנתם בקרו אותם, הזמינו לקפה אנשים עריריים, בקרו קשישים גלמודים בחצר בית אבות.
אם אתם מעוניינים להתנדב ולהקים בעתיד ענף "אמץ את סבתא" בעירכם פנו ל: Info@AdoptAsafta.com
המלצת העתיד
אירועים מוזיקליים מחוץ לתיאטרון Northlight
האור נראה בקצה המנהרה ובקיץ יתקיימו מופעי קברט, ג'ז, גוספל בכיכובן של דיוות הבמה הנפלאות Felicia P. Fields and Faye Butler בתוכנית המהממת “ הגיעה העת לתת לזמנים הטובים להתגלגל"
ההופעה תתקיים בחניון האחורי בן 31,000 מ"ר במרכז לאומנויות הבמה בסקוקי. אנשים יצטרכו להביא כסאות ושמיכות, להגיע בקבוצות, לעטות מסכות ולשבת בריחוק חברתי מיתר הקבוצות. הקבוצות ילוו למקומם הייעודי המבוסס על פי תאריך הרכישה ועל פי שיקול דעת ההנהלה. ניתן יהיה להביא אוכל ושתייה וניתן יהיה לרכוש אוכל ארוז מראש. כל האירועים יתקיימו ב-10 וב-19 ביולי כמו כן יתקיימו מופעים במסעדות באוונסטון ובסקוקי. חוזרים למופעי התרבות בקיץ. מחירי כרטיסים 35$-45$ לפרטים:
-6300 847-673
https://northlight.org/events/Lettin-the-good-times-roll/