השנה האחרונה הייתה קשה לכולנו. היא הייתה קשה במיוחד עבור בעלי העסקים בקטנים, אלו שהגיעו לא מוכנים למציאות החדשה. עסקים שנאלצו לסגור את דלתותיהם, אלו שלא ידעו כיצד להגיע ללקוחות שלהם, כיצד להמשיך ולפעול מרחוק ונעדרו נגישות לתנאים דיגיטליים ומתוחכמים אונליין. המענה למצוקה הגדולה של העסקים המדממים הגיעה, בשלל דרכים, מהסטארטאפים הישראלים שפעלו כאן עוד הרבה לפני שהפנדמיה הגיעה.
ישנם לא מעט סטארטאפים ישראלים בארה״ב שמכוונים את שירותיהם לשוק העסקים הקטנים בארה"ב והטכנולוגיה שפיתחו שינתה בחודשים האחרונים גורלות עבור עסקים שהתקשו לשרוד את הקורונה הכלכלית. טיילור ברנדס (Tailor Brands) מספקת לעסקים קטנים שירותים שחברת מיתוג רגילה מציעה, רק דרך ממשק דיגיטלי אונליין, באופן אוטומטי ובשלב הראשון גם בחינם. הטכנולוגיה גם עומדת לרשות עסקי רחוב שהיו חייבים לעבור לראשונה לאונליין או לשפר נוכחות דיגיטלית קיימת, או אנשים שהקימו עסק חדש מהיסוד בתקופה זו.

1 צפייה בגלריה
sdvsdvsdv
sdvsdvsdv
(מייסדי מליו.)

"קיבלנו פידבק מבעלת עסק קטן, אמא לבת יחידה מדרום קרולינה שפוטרה מעבודתה בתקופת הקורונה. עוד לפני התפרצות הקורונה היא הקימה בעזרת הפלטפורמה שלנו עסק עם הבת שלה, שהוא פנסיון לחיות מחמד", מספר המנכ"ל ומייסד החברה יהלי סער, "אבל שפיטרו אותה מהעבודה בתקופת הקורונה היא הבינה שהעסק הקטן שהקימה הוא הסיכוי הכי טוב שלה לייצר הכנסה והתחילה לעבוד בכדי להגדיל את העסק. היא סיפרה לנו שהיא הפכה את התחביב שלה למקצוע העיקרי והיום היא מנהלת פנסיון לחיות מחמד שצמח משמעותית בתקופת הקורונה״. סער מספר שמרבית העסקים הקטנים מתים עוד בשלב הרעיון שלא יוצא לפועל.

״הפנסיון היא דוגמה לעסק שיצא לאוויר העולם בזכות זה שכל העסק עמד מול העיניים של היזמת והוקל עליה להניע אותו. הפלטפורמה שלנו מאפשרת לה לייצר בחינם לוגו, לבנות את המיתוג לעסק, לבחור כתובת אתר מומלצת, לייצר את מראה האתר כולל המבצעים של העסק שכבר מופיעים בו, את עמודי המדיה החברתית, התוכן השיווקי. המערכת מציעה מוצרים ממותגים כמו כרטיסי ביקור, עטים, חולצות, שקיות. הכל בתהליך קל, אוטומטי שעורך דקות ספורות בלבד״.
בחברה מדווחים כי מתוך כ-30 מיליון עסקים אשר רשומים אצלם במערכת כ-7 מיליון מתוכם נולדו לאחרונה סביב התפרצות הקורונה ובמהלך המגפה. ״מניתוח המידע שבידינו זיהינו שיש עליה כללית בכמות העסקים הקטנים שהוקמו בשנה האחרונה, ככל הנראה מאחר ואנשים רבים פוטרו או נשלחו לביתם לחופשות זמניות ממקום העבודה. הם החליטו למנף את הכישורים שלהם לבניית עסק. ראינו״, הוא ממשיך״, שיש עלייה ביצרני תכשיטים ואופנה קטנים, יצרני חפצי אומנות. אנשים חיפשו דרך ליצור דברים בעצמם בבתיהם ולהפוך את הכישורים שלהם לעסק, ליצור מקור הכנסה חדש״. הנתונים שפורסמו לאחרונה בארה״ב אכן מוכיחים שהמגמה ברורה. במהלך שנת 2010 הוגשו 2.46 מיליון בקשות לפתיחת עסקים קטנים, לאחר מגמת עלייה מתמדת שנמשכה כעשור' מספר הבקשות בשנת 2019 גדל בלמעלה ממיליון ל-3.47.
ב-2020 בלבד, שנת הקורונה, נעשתה קפיצה בהיקף של עשור שלם ל- 4.41 מיליון בקשות לפתיחת עסקים קטנים בארה"ב. Melio, גם היא חברה ישראלית, פועלת בתחום השירותים לעסקים קטנים בארה"ב. היא מספקת פלטפורמה להעברת תשלומים דיגיטליים בין עסקים קטנים בארה״ב. החברה הוקמה במטרה לסייע לעסקים קטנים לנהל תשלומים נכנסים ויוצאים מרחוק ולשפר את תזרים המזומנים שלהם. מדובר בהתייעלות עסקית מתבקשת בתקופות רגילות ואף יותר בתקופה בה העולם מתמודד עם מגפת הקורונה, אשר מייצרת קשיים חדשים בכל הנוגע לסנכרון בין הוצאות להכנסות וגם ניהול העסק מרחוק בעקבות דרישות ריחוק חברתי.
לדברי זיו פז, מייסד-שותף בחברה, "מה שייחודי כל כך בטכנולוגיה שאנו מציעים לעסקים הקטנים הוא התאמתה באופן אינדיבידואלי ללא רקע טכנולוגי או פיננסי. ראינו עסקים משפחתיים בארה"ב שהחלו להשתמש בפתרון שלנו ומעולם לא שילבו כלים טכנולוגיים לפני כן בעסק, זו הייתה התנהגות חדשה גם עבורם אבל שיבושי הקורונה הביאו אותם לקצה ודחפו אותם לדיגיטציה״. העברת תשלומים עבור סחורות ושירותים בין עסקים בארה"ב היא עדיין ידנית ברובה וכוללת תהליכים שאינם יעילים, ביניהם שימוש בחשבוניות נייר והמחאות, המייצר זמני תשלום ארוכים.
למעשה, למעלה מ -40% מעסקאות בין עסקים בארה"ב עדיין מתבצעות באמצעות המחאות נייר, אשר בשנת 2019 הגיעו להיקף כספי של 25 טריליון דולר. ״החלטנו להקים חברה להנהלת חשבונות בארה"ב כאמצעי להבנת עולם התשלומים בין עסקים״, ממשיך פז. ״להרגיש את הכאבים של התחום, להבין את הניואנסים בתוך ה- Workflow. זה עזר לייצר פתרון מדויק. רוב העברות הכספים דרך המערכות שלנו מתבצעות בחינם, וההכנסות הן למשל מסיוע לחלק מהלקוחות להקדים או לדחות תשלומים״. אופי החברות השתנה ללא היכר״, מוסיף ומסכם סער.
"בתקופת הקורונה ראינו לא מעט שינויים בעיצוב ומיתוג של עסקים קטנים. מצבעים חיים וסגנונות שובבים של קווים מפותלים ומשיחות מכחול, למותגים שנוצרים בעיקר כדי להשרות ביטחון: קווים חזקים וישרים בגוונים שחורים ואפורים. אלו טרנדים שמנסים לשדר בטיחות ויציבות, אלמנטים חשובים בעולם שנקלענו אליו בו כל מוצר מהווה סיכון פוטנציאלי״.
פורסם לראשונה: 22:31, 25.03.21