יותר משנה של הגבלות קורונה שהעיבו על חיי כולנו, על העסקים, על המשרדים, ההורים והילדים, סופסופ חדשות גדולות ואופטימיות הוכרזו השבוע באיזור הטרייסטייט. אחרי שראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו, הודיע במסיבת עיתונאים כי העיר תיפתח באופן מלא ב-1 ביולי, המושל קואומו הקדים את התאריך החגיגי והכריז על ה-19 במאי כיום הגדול. גם ראש העיר וגם המושל הדגישו כי הפתיחה מתאפשרת בזכות מבצע החיסונים המוצלח ושהעיר מוכנה לפתיחה מחדש בכל הכוח.
״אם תושבי ניו יורק ימשיכו ויתחסנו״, הודיע המושל קואומו, ״הכל יחזור למצב הנורמלי, פשוטו כמשמעו״.
ראש העיר הכריז: "אנחנו מוכנים לפתיחה מחודשת של החנויות, עסקים, תיאטראות, בכל הכוח". לדבריו, הסרת הגבלות הקורונה על ניו יורק מגיעות הודות למבצע החיסונים, שכולל עד כה למעלה משישה מיליון מנות חיסון שתושבי העיר קיבלו, מתוך כ-8.3 מיליון תושבים. "מה שאנחנו רואים זה שמספר האנשים שהתחסנו הוא יוצא דופן", אמר דה בלאזיו. "אנחנו יודעים שמאמצי ההתחסנות הולכים לגדול עוד ועוד". לדבריו, "אנחנו צריכים להמשיך לעבוד קשה על כך".

1 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
המסך יעלה ב-14 בספטמבר
(ברודווי)

המושל, שבימים אלו מצוי תחת מתקפה מבית ומאבק על שמו ומעמדו, יצא השבוע עם ההכרזה החגיגית על תוכנית משותפת עם ניו ג'רזי וקונטיקט להסיר כמעט את כל המגבלות בניו יורק ב -19 במאי עם כמה סייגים.
עד אז יגיע לסופו העוצר הלילי של המסעדות, שיפתחו גם ל-75% תפוסה ב-17 במאי ומשם ל-100% תפוסה, רכבות הסאבווי ישובו לפעול 24 שעות ביממה והברים, לשמחת רבים, כבר פתוחים.
התיאום בין מדינת ניו ג'רזי למדינת ניו יורק נראה כמו המשך ישיר של שיתוף פעולה די צמוד בשלושה עשר החודשים האחרונים, שיתוף פעולה שידע גם לא מעט דרמות, בעיקר בימי המחלוקת הקשים עם נשיא ארה״ב לשעבר, דונלד טראמפ. המדינות עדיין מתחייבות על הקפדה של סינון אוויר במקומות הנדרשים, ריחוק חברתי, מעקב אחרי סופר ספרדרים ובדיקות קורונה בכניסה למתחמים מסוימים. החל מהתשעה עשר במאי, לא תוגבל מספר האנשים בחנויות, במכוני כושר, מכוני יופי, משרדים ועוד.
אולמות ברודווי ייפתחו ככל הנראה רק בסתיו, כאשר על אף העובדה שהתנאים מאפשרים זאת כבר בשבועות הקרובים, נדרשת הכנה מסורבלת של לוחות זמנים, מכירת כרטיסים, חזרות ועוד. ״אנחנו מצפים לפתוח מחדש במלא הכוח ועובדים בהקפדה כדי לקבל בברכה את העובדים ואת הקהל בסתיו״, נמסר מהליגה של ברודווי.
המקומות היחידים בהם תוגבל כניסת אנשים יהיו ככל הנראה האולמות גדולים והיכלי ספורט עם תכולה של 30% עד 33%. באזורים האלו יחויבו ככל הנראה גם בבדיקת קורונה, אך טרם הוכרז על כך באופן רשמי.
איזורי תיירות כמו האמפייר סטייט בילדינג או אזורי התכנסויות כמו תחרויות ספורט או קונצרטים יחויבו בבדיקות קורונה שליליות. מסכות באזורים סגורים עדיין בגדר חובה.
בעת ההכרזה התגאה המושל במספרים הנמוכים, עם 1.79% נדבקים חדשים, המספר הנמוך ביותר מאז 5 בנובמבר וירידה של 50% בחודש האחרון.
האשפוזים בניו יורק צנחו ל -2,539, צניחה של 44% מאז ה-1 באפריל והממוצע הנמוך ביותר בן שבעה ימים (2.839) מאז חג ההודיה, מסלול שקואומו השווה ל"מסלול סקי תלול במורד ההר״.
חשוב לציין כי על אף האופטימיות הלא ממש אופיינית לקוואומו, למרות שמספר המתחסנים בעיר ממשיך לטפס, קצב המתחסנים ירד עם קרוב ל-40 אחוז מתחסנים.
קוואמו עובד בימים אלו על מאמצי הסברה נרחבים לתושבים בגילאי 16-25 שהיו אחרונים לקבל את הזכאות לחיסון בניו יורק ובעלי שיעורי ההתחסנות הנמוכים ביותר. המושל הציע כי בתי ספר תיכוניים יסייעו בהעלאת שיעורי החיסונים על ידי הובלת תלמידים זכאים למרכזים הייעודיים באישור הורים. ראש העיר ביל דה בלאסיו מצידו טען שטרם שקל את הטקטיקה הפוטנציאלית הזו בעיר, אך אמר כי ״כל החצים מכוונים לכיוון הנכון״.
"כרגע הנתונים אומרים לנו שאנחנו במצב טוב ואנחנו יכולים להמשיך בחזית הפתיחה מחדש״, אמר דה בלאסיו. "אם אתה רוצה שהחיים יחזרו למצב הרגיל, התחסן. זה באמת דבר פשוט שכולם יכולים לעשות בכדי לעזור לכולנו לגמור עם זה. פשוטו כמשמעו, זה מעולם לא היה קל יותר״.
ניכר שגם המושל וגם ראש העיר, אמנם לא משתפים פעולה ויורים ללא הירף חיצים זה לזה, אף מאוד אחידים בניסיונותיהם להעלות את שיעור המתחסנים בדרכים יצירתיות למדי. גם מושל ניו ג׳רזי מרפי פונה בדרכים יצירתיות לתושבים וכך גם בקונטיקט. למעלה מ- 12 מבשלות בירה, למשל, משתתפות בתכנית "Shot and a Beer", שמציעה שתיה חינם למתחסנים
"אנו מרגישים בטוחים לזרז את קצב לוח הזמנים שלנו בהתחשב בהתקדמות המואצת שאנו רואים בתוכנית החיסונים שלנו, במדדי בתי החולים בספירת המקרים היומי, מספרים נמוכים יותר", אמר מרפי.
"הצעדים שהוכרזו השבוע הם הצעדים האגרסיביים ביותר שעשינו לפתיחה מחדש עד היום", אמר ביום שני. "אנו מרגישים בטוחים שנוכל לעשות זאת בבטחה מכיוון שאנחנו רואים מספרים יורדים של הדבקות באופן מכריע בכיוון הנכון בשלושת השבועות האחרונים״.
ניו ג׳רזי דיווחה על ירידה משמעותית במספר הנדבקים ליום עם קרוב ל-37% מחוסנים בשטחה.
היעד של מרפי היה לחסן ארבעה וחצי מיליון תושבים בוגרים עד ל-30 ביוני ונראה שהוא מתקרב לשם בקצב מהיר. בקונטיקט, שם האשפוזים ירדו ב -18% ומקרי המוות יורדים ב -2% במהלך 14 הימים האחרונים, המושל נד למונט הסיר את כל מגבלות החוץ שנותרו בשבת האחרונה. הוא קבע בעבר את ה- 19 במאי כתאריך להתחיל להסיר בהדרגה את כל שאר הכללים שנקבעו למעט מיסוך פנים.