בשנה האחרונה, הביקורים שלנו בישראל, בבית, הפכו לאתגר. הסגרים התכופים, התנאים המשתנים, הדרישות המחמירות. כל אלו מעמידים רבים מאיתנו מול מציאות שקשה להכיל לפיה, אנחנו, כישראלים, לא יכולים להגיע למדינה שלנו.
גם השבוע, אחרי שהופעלו לחצים כבדים על מדינת ישראל והוכרזו מספר הקלות על הנכנסים למדינה, מאות אלפים מאיתנו בארה״ב וברחבי העולם, עדיין מחכים לקבל את האישור המיוחל להגיע.
רומן הוגורלוב, מתגורר כבר שבע שנים באטלנטה. הוא נישא לאמריקאית וביחד הביאו לעולם את ביתם, היום בת ארבע וחצי. מאז שהיא נולדה, הוא מספר, ביקרו כבר ארבע פעמים בישראל. בכל פעם נכנסו לישראל עם הדרכון האמריקאי של הילדה ושל אמה.
לפי חוק האזרחות, ישראלי שנולד לו ילד בחו"ל מחויב להסדיר את מעמדו ולרשום אותו כאזרח ישראלי תוך שלושים יום. לאורך שנים, רוב הישראלים שנכנסו לישראל עם הדרכון האמריקאי של ילדיהם עברו ללא שום הפרעה, חלקם מספרים שקיבלו הערות קלות בביקורת ההגבלות ובקשה לסדר את מעמדם והחוק, כאמור, לא ממש נאכף. ״מעולם לא העירו לי״, מספר רומן. ״אולי בגלל שהאמא אמריקאית, אבל אני שומע מכל כך הרבה ישראלים שנסעו לאורך עשרות שנים עם הילדים ולא ידעו שזהו החוק, מי שכן שמע את הדברים בביקורת הגבולות, מתאר את מה שנשמע יותר כמו המלצה מאשר חוק, חבל שלא אמרו לנו את זה״.

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
משימה בלתי אפשרית
(כניסה לישראל)

עם סגירת השמיים לזרים, ישראל אפשרה לילדי ישראלים שמחזיקים דרכונים אמריקאיים להיכנס עם לארץ עם אישור עלייה מיוחד למטוס. בשבועות האחרונים, בהוראות רשות האוכלוסין, הקונסוליות הודיעו שהדבר לא יתאפשר יותר וכי אישור חריג יינתן רק במקרים מיוחדים כמו למשל מוות של בן משפחה מקרבה ראשונה בלבד. מי שמנסה לבקש אישור מזורז בנסיבות חירום, ברוב המקרים, לא זוכה למענה.
״אנחנו רואים בקבוצות הרבות שנפתחו בשבועות האחרונים לסיוע״, מספרת רחל, שפתחה לאחרונה קבוצת סיוע לחברים ישראלים באמריקה, שמי שפונה לקונסוליות מקבל במקרה הטוב מענה אחרי 10-7 ימים עם מועד לתור בעוד 4-2 חודשים״.
המחאה והכעס בקרב הקהילה הישראלית גוברת והקונסוליות ברחבי אמריקה לא עומדות בעומס. ״מאז ששינו את החוק ב7 באפריל (ובטרם שינו אותו שוב השבוע) אנחנו מתמודדים עם בין 700 ל- 1000 מיילים בכל יום עם בקשות לטוס לישראל״, מספרים לנו גורמים בקונסוליה.
״הכל התחיל כששינו את מדיניות הכניסה לישראל בעקבות הקורונה במרץ שנה שעברה. לאורך כל השנה היו שינויים במדיניות ובשבעה באפריל, אחרי חודשים ארוכים בהם לזרים בכלל לא התאפשר להגיע, פרסמו מדיניות חדשה ולפיה זרים שעונים על קריטריונים מסוימים יכולים להיכנס, ביניהם כמו זר הנשוי לישראלי/ת, זר שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה, מי שצריך להגיע להלוויות ועוד כמה וכמה קטגוריות וסייגים. מי שעונה על הקריטריונים יכול לפנות לקונסוליה ולקבל מאיתנו אישור מיוחד. אחרי למעלה משנה״, מסבירים בקונסוליה, שההחלטה בידיים שלנו״.
השינויים התכופים בהחלטות לא מובילים רק את הקונסוליות לקריסה, אלא גם מעבירים רבבות של ישראלים קשיים רבים של בירוקרטיה, לעיתים מופרכת. משיחות עם הישראלים בקבוצות השונות אנחנו לומדים על נשים שילדו בארה"ב ונדרשות להביא כמעט בלתי אפשריות. ״מישהי סיפרה שנאמר לה שבגלל שילדה בחמש השנים האחרונות היא צריכה להציג צילום של בדיקת אולטרסאונד מהשליש השלישי של ההריון או טביעות אצבע של הילד, פלוס אישור מבית החולים, מהרופא המיילד, תעודת לידה ותעודת נישואים עם חותמת אפוסטיל.
רומן, שהקים עם שותפים נוספים את קבוצת ״כניסת קטינים ללא דרכונים״ בוואטסאפ וקבוצת ״ישראלים בחו״ל, העוצמה לשנות - כניסת קטינים ללא דרכון״ מספר: ״כשפניתי לקונסוליה בינואר בתקווה לטוס בפברואר, חזרו אליי חודש אחרי ואמרו לי שאני חייב לרשום את הילדה על פי החוק ואז הוסיפו וטענו שבגלל שאשתי ואני לא רשומים במרשם הנישואין בישראל, אצטרך להסדיר גם את זה. זו הייתה הפעם הראשונה שהבנתי שאני מחויב להוציא דרכון ישראלי לילדה וחייב לעדכן את הסטטוס שלי״.

2 צפייה בגלריה
sdgsdgsd
sdgsdgsd
ביקורת גבולות
(שדה״ת בן גוריון)

סתיו, חיה בניו יורק חמש שנים. שתי בנותיה הקטנות נולדו כאן. ״קנינו כרטיסים לסוף מאי לישראל כדי להגיע לחתונה של אחותי״ היא מספרת. ״קנינו את הכרטיסים ב- 6 באפריל לפני שהחוק יצא. חששתי שלא נצליח לקבל את האישור. כשהצגתי תעודת לידה מבית החולים לא אישרו לי אותה ונתבקשתי להציג מסמך מיוחד בשביל האפוסטיל. במשרד הבריאות היו מאוד לא נחמדים, בלשון המעטה והבירוקרטיה הייתה מזעזעת. החתמתי את התעודה אצל פקיד המחוז בשביל האפוסטיל והכל היה מוכן, אבל לאפוסטיל לוקח שלושה שבועות לחזור אליי ובקונסוליה לא מוכנים אפילו לבדוק את הבקשה שלי בלי שיראו צילום של אפוסטיל חתום. בלית ברירה״, היא מודה״, הגעתי למצב שאני רוכשת כרטיסים מזויפים כדי להראות לאפוסטיל שזה דחוף. קניתי אותם רק כדי לקבוע תור ואז לבטל ובכל יום במשך שבועיים כתבתי להם כדי שיקבלו אותי וכל פעם ביקשו ממני עוד ועוד דברים בשביל לקדם את התור שלי. בסוף קיבלתי תור ביום של הטיסה המדומה. עדיין לא קיבלתי אישור ויש לי תור לקונסוליה רק שבוע לפני הנסיעה שלי״.
בינתיים, ביחד עם רומן ושותפים נוספים, החליטה לפתוח את הקבוצות: ״נחשפנו לסיפורים מזעזעים. קשה לראות אנשים במצב כזה. יש לנו מגוון של מצבים כמעט בלתי נתפסים. לסביות שלא יכולות להירשם כזוג בכלל, זוגות מעורבים, לפעמים גרושים, כשאחד ההורים לא מוכן לאשר לילדים להוציא דרכון ישראלי, אמהות חד הוריות, אנשים שחייבים לסעוד הורים מבוגרים וחולים ונבצר מהם״.
״אני אזרחית ישראלית ואמריקאית, גרה בארה"ב כבר 10 שנים״, מספרת אחת מחברות הקבוצה. ״הייתי נשואה לאזרח אמריקאי לא ישראלי ויש לנו ילדה בת 6, גם היא אזרחית אמריקאית ללא דרכון ישראלי״. השניים גרושים כבר כמה שנים אבל כעת, הגרוש לא מאשר שהילדה תרשם בארץ כאזרחית או תוציא דרכון ישראלי. ״אני בעלת חזקה מלאה אבל ממה שהבנתי מעורכי דין, אני עדיין צריכה את האישור החתום שלו כדי להוציא לילדה דרכון. במהלך השנים, הבת שלי ואני ביקרנו את המשפחה בארץ כמה פעמים, ללא כל בעיות, מעולם לא דרשו ממני דרכון ישראלי עבורה וכששאלו למה אין לה דרכון, אמרתי שאבא שלה לא מאשר ושם זה נגמר. לא ראינו את המשפחה כבר שנתיים, הם המשפחה היחידה שיש לי ולבת שלי, המשפחה של אבא שלה לא בקשר איתנו בכלל ואבא שלה רואה אותה רק פעם בשנה ולא שומר איתה על קשר רוב השנה. השנה האחרונה הייתה קשה מאוד״ היא מתארת, ״הבדידות והמרחק העצום מהמשפחה היו הרבה יותר קשים מאיי פעם, ברגע שהתחסנתי והמצב השתפר, קיוויתי מאוד שאוכל סוף סוף לראות את המשפחה בקיץ, אבל לאור ההנחיות הנוקשות, אני מתחילה לאבד תקווה לגמרי״.

רומן עבר ועדיין עובר, את המסלול הארוך והמייגע ומשלם את המחיר של השינויים התכופים בהנחיות ובדרישות שמערימים חדשות לבקרים: ״לא היה אכפת לי להרשם הכל עניין של כמה זמן זה לוקח. המסמכים שהם ביקשו היו תעודת נישואים, תעודת לידה, תעודה לשינוי שם של אשתי, תעודת שחרור מבית חולים ותעודה עם טביעות רגליים של הבת, הכל עם חתימת אפוסטיל, מה שאומר עוד זמן ועוד כסף. לא יכול להיות שהמדינה תגיד לי שאני לא יכול לנסוע עם המשפחה המיידית שלי״, הוא טוען. ״אמרו לי ׳אשתך לא יכולה להיכנס לישראל ואי אפשר אפילו להגיש בקשה לוועדת החריגים כי טרם עדכנו סטטוס׳״. אחרי שבועות ארוכים בהם אסף את המסמכים, ואז שבועות נוספים בהם המתין לפגישה המיוחלת בקונסוליה, הבין שכל שינוי סטטוס לוקח שבועות ארוכים ומאושר רק בישראל. תהליך שיצא לדרך עוד בינואר, עדיין לא הגיע לסופו ורומן עדיין מחכה. ״אין עם מי לדבר. אני גם מבין אותם. הקונסוליות עמוסות והאכיפה המטורפת הזו של חוק שלא טרחו לאכוף אותו עשרות שנים מאוד מסורבל ומסובכת. אנחנו לא מעבירים ביקורת אבל ההנחיות האלו יצרו מצוקה אמיתית בקונסוליה. רק אצלנו באטלנטה יש 15 אלף משפחות, אז גם אם רק כמה אחוזים בודדים מתוכם צריכים עזרה, איך אפשר לעמוד בעומס?״
בקונסוליה מספרים לנו שמדובר במאות אלפים. ״זה גיהנום בשנה האחרונה. אנחנו עובדים בתנאים בלתי אפשריים בתנאים של קפסולות. חלק מהאנשים בבידודים וחולים, אנחנו בלי משאבים ולקהל יש דרישות ותקיפות ואתה מוצא את עצמך כל הזמן אשם. אנחנו מקבלים מאות מיילים כל יום, אפילו שבת. הטלפון שלי ולא רק שלי מפוזר בקבוצות השונות וכולם כותבים לי שבגללי לא יראו את האמא המתה או האבא הגוסס ולאורך זמן זה מאוד קשה. זה מכהה את הרגישות כבר. אנחנו חבוטים. מרגישים שחובטים בנו מכל הכיוונים ואין הפוגה. זה גם עומס נפשי נוראי. הסיפורים לצערינו, אינם רלוונטיים כי אם מישהו לא מתאים הוא לא מתאים. יש גם בקשות הומנטריות בלי סוף שאותן אנחנו מחויבים להעביא לישראל״.
אחרי לחץ ציבורי ועומס נוראי בקונסוליות הגיעה עד לישראל הבקשה להקלות. ״משרד החוץ הפעיל לחץ מאוד גדול והעביר את המסרים כפי שהשתקפו בקהילות כאן, מה שהוביל ככל הנראה את משרד הפנים להסכים לבקשת משרד החוץ ואיפשר שלושה חודשים נוספים, שזו דחייה שבמהלכה מאפשרים לקטינים ישראלים להגיע עם אישור מאיתנו להגיע עם דרכון אמריקאי. רק קטינים אגב״ מסבירים בקונסוליה את התיקון האחרון בתנאים״.
ביום ראשון האחרון יצאה ההודעה הרשמית מטעם רשות האוכלוסין וההגירה בישראל אודות הקלה משמעותית בהנחיות והתירה את דחיית הליך ההתאזרחות עד לסוף חודש ספטמבר השנה. על פי ההחלטה, יוכלו הילדים להיכנס לישראל ללא הצגת דרכון ישראלי ולאחר קבלת האישור המיוחד בקונסוליות יחוייבו בהמשך ברישום הילדים כאזרחים ישראלים והוצאת דרכון ישראלי.
בקונסוליות השונות מתחייבים לזמן המתנה של שבוע ימים ומבקשים להבהיר: ״הדואר שלנו מגיע בארגזים כל יום. כל מכתב הוא בקשה. אנחנו היום עונים על מיילים שבוע אחרי שהם מגיעים. כל מי שרוצה להגיש בקשה לנסיעה צריך להוריד את הטפסים מהאתר שלנו, למלא תצהירים, לצרף מסמכים כמו תעודת לידה ושני דרכונים של ההורים, עכשיו גם תעודת נישואין כבר מספיקה למי שלא הצהיר שהתחתן ואז גם בן הזוג יכול להגיע. לשלוח באימייל ולקבל תשובה תוך שבעה ימי עסקים״.
רומן עדיין ממתין: ״מצד אחד הם נותנים את האישור לשבועיים בלבד, כלומר מהרגע שנקבל מהם את האישור ביד, מצד שני, הם מתעכבים בקביעת התורים וקשה להתחייב ללוח הזמנים הזה. היה מקל לו באמת היינו רואים שיש מענה, אבל השאלה היא מה באמת יקרה. יש חוסר קומיניקציה נוראי כל קונסוליה אומרת משהו אחר, אין הנחיה ברורה מה אנחנו צריכים לעשות, אין דדליין הזמן נמרח. הכניסו את כולם למצוקה נפשית״.
בקונסוליה מפצירים וטוענים שלאורך למעלה משנה המידע על החוק בישראל כבר היה חשוף וברור לכל והיה מספיק זמן, לטענת גורמים בכירים, להסדיר את המעמד. ״כעת אנחנו מתחייבים לענות תוך 7 ימי עסקים, לכן ממליצים לשלוח בקשה כמה שיותר שלמה בלי שיחסרו מסמכים על מנת לזרז את התהליך. חשוב גם לציין שאנחנו עובדים מלמטה, עונים למיילים הכי ישנים כך שאם מנסים לשלוח תזכורת ולהקפיץ מיילים לראש הרשימה, למעשה מעכבים אותם מחדש. אנחנו עובדים לפי סדר. היום למשל אנחנו עובדים על מיילים לפני שבוע״.
חשוב לציין כי על פי התנאים החדשים, יש צורך באישור מתחסן ובדיקה שלילית לילד שלפחות אחד מהוריו ישראלי. אם לאף לא יורשה להיכנס לישראל. אמריקאים יכולים להיכנס רק אם יוכח קשר מקרבה ראשונה עם אזרח ישראלי. ״אפילו לדוד של אחד הנפטרים במירון לא יכולנו לאשר הגעה לישראל״, מספרים בקונסוליה.
״מה שצורם״, מוסיפה סתיו, ״זה שאף אחד לא היה מודע לחוקים האלו. יש אנשים גם שבמשך 20 שנה נכנסו לישראל ולא ידעו כלום. הילדות שלי אמריקאיות לכל דבר, אני משלמת כאן מיסים, אני לא רואה שום טעם להוציא דרכון ישראלי. יש לא מעט חששות שכרוכים בזה וכולם לוקחים את זה בחשבון״.
קבוצות הישראלים ברשתות מתמלאות בקצב מסחרר עם אלפים שמתארים סיפורים קשים שנתקלים באוזניים אטומות, מספרים על מאכערים שמנסים למכור קומבינות זריזות בסכומי עתק ויותר מכל, מביעים אכזבה וכעס למדינה שבה הם מרגישים הכי בבית.