השבוע ציינו ברחבי העולם את יום האישה הבינלאומי. לצד החגיגות, בין הפרגון הנרחב לביקורת הנוקבת, התפרסמו כמה נתונים מדאיגים במיוחד אודות מצבן של הנשים בימי הקורונה. נשים מסתבר, הינן הנפגעות העיקריות בימי הפנדמיה, כשפרנסתן ומעמדן נפגע כהוגן. בכתבה שפורסמה בסוף השבוע בוול סטריט ג'ורנל נחשף טרנד חדש אשר במסגרתו נחשף כי גם בחברות אשר נשים מהוות את מרבית כוח העבודה, עדיין ייצוג הנשים בתפקידים ניהוליים בכירים נמוך במיוחד.
אורלי כרמון, כתבת ידיעות אמריקה ויזמית ותיקה מטורונטו, שמה לה למטרה לקדם נשים בעמדות בכירות בעולם העסקים. כרמון מכהנת כנשיאת פורום העסקים הבינלאומי ומייסדת ומנכ"לית ORCA -Global Leadership & Networking ארגון לנטוורקינג נשי בינלאומי.
את אורקה הקימה כרמון לאחר שנים של ניהול מועדון עסקים והבינה את האתגרים בפניהן ניצבות נשים שמעוניינות ליצור לעצמן הזדמנויות. כמי שעבדה בתפקידי ניהול בכירים בחברות הייטק שכללו אחריות על תקציבי עתק וניהול עשרות מנהלים, היא הבינה את האתגר של נשים ביצירת רשת קשרים אפקטיבית. "לגברים יש מועדונים סגורים במסגרתם הם מעבירים עסקאות מיד ליד. רשת הנטוורקינג שלהם חזקה ופעמים רבות זה מתחיל עוד לפני שהם יוצאים לשוק העבודה או נכנסים לעולם העסקים. על פי רב נשים ממודרות מאותן קליקות ולכן, הנטוורקינג שלהן מצומצם יותר. רציתי לתת מענה לאתגר הזה ולעובדה שנשים ישראליות שרק היגרו לארה"ב גם מוצאות עצמן במקום שהן צריכות 'להמציא את עצמן מחדש' ובהעדר נטוורקינג מתאים, זה קשה שבעתיים".
יש הבדלי גישה בין גברים ונשים כשמדובר בפיתוח קשרים?
"גברים ברובם מגיעים בגישה תוצאתית, לסגור עניינים מהר. אצל נשים זה תהליך, וחשוב להן לפתח מערכות יחסים. דווקא בעולם של הרשתות החברתיות לנשים יש יתרון מובהק כי הן מבססות קשרים ארוכי טווח שמביאים בסופו של דבר להצלחה עסקית".
גברים ונשים יוצרים קשרים בצורה שונה?
"בהחלט, כן. מהניסיון שלי ישנם שלושה הבדלים משמעותיים: הראשון הוא שנשים יוצרות קשרים קרובים יותר מאשר אלה שיוצרים הגברים, הדבר השני, שנשים נוטות לייצר קשרים עם עם אנשים במעמדן בעוד שגברים חותרים כל הזמן לפתח קשרים עם בכירים מהם. שלישית, נשים, על פי רוב, חוששות להרים טלפון ולנצל את רשת הקשרים לצרכים עסקיים ואישיים".

3 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
(נשים בפסגה. יום האישה הבינלאומי)
מדוע להערכתך נשים חוששות לנצל את רשת הקשרים לתועלת עסקית?
"אני חושבת שזה מגיע מאמונה שרואה בכך חוסר הוגנות. מישהי אמרה לי: "שאני אנצל את החברויות שלי לקידומי האישי?" היא חששה מלראות עצמה אינטרסנטית שמנצלת מכרים כדי להתקדם. במידה רבה זה גם קשור לחינוך לצניעות שאנחנו הנשים קיבלנו. ולכן, נשים יעריכו עצמן פחות ממה שהן ויתקשו להציג עצמן כראויות מחשש שיש בכך שיווק עצמי ורברבנות". איך נשים יכולות לפתח נטוורקינג אפקטיבי?
"ראשית, להבין שנטוורקינג זה שריר שצריך לאמן אותו באופן קבוע ובכל מקום ולייצר לנשים יותר הזדמנויות. לגברים יש את הקליקות שלהם. לכן אני מייצרת קליקה נשית. גם גברים רוצים להיכנס, אך זה פתוח רק לנשים שדואגות לנשים אחרות לעסקאות, מקום להתייעצות, סיעור מוחות וקידום האחת את חברתה".
מה לדעתך הסוד לנטוורקינג מוצלח?
"הדבר הכי חשוב, לשנות את הגישה 'ממה יוצא לי מזה'? שזאת הגישה שרב האנשים מגיעים איתה למפגש נטוורקינג, ל'איך אני יכול לתת ערך לאחר?'. אדם גרנט בהרצאת טד ובספרו "תן וקח", מוכיח באמצעות מחקרים שהאנשים המצליחים ביותר הם דווקא אלה, שמייחדים תשומת לב רבה למה שהאחרים זקוקים לו ונוטים לתת בלי קשר למה שהם מקבלים. הדרך אל ההצלחה אינה תפיסת נתח גדול יותר מהעוגה, אלא הגדלת העוגה כדי שהפרוסות של כולם יהיו גדולות יותר, ומגדילי העוגה המובהקים הם כמובן הנותנים. בנוסף, חשוב לשבור הרגלים ולצאת מאזור הנוחות. לנסות ליצור קשרים ולהעיז לפנות למי שיכולים לעזור לנו. ברב המקרים תופתעו מרמת הנכונות והפתיחות שלהם".
3 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
כנס נשים ישראליות בטורונטו
(אורקה)

כרמון מדבקת מניסיון אישי: "אני מאמינה שחשוב מאוד לצאת מאזור הנוחות שלנו ולחפש הזדמנויות שתורמות לא רק לצמיחה האישית אלא לטובת החברה הגדולה. גדלתי בחברה החרדית וכבר כילדה, ידעתי שאינני קונפורמיסטית ויצאתי נגד הזרם, בכך שלא קיבלתי את גזרת הגורל להיות כנועה. את המאבק למען שוויון לנשים התחלתי בגיל צעיר כשראיתי את היחס לו זוכות הנשים בחברה בה גדלתי. הקמתי מיזם חברתי שבו נערות לימדו עולות חדשות כיצד לזכות בעצמאות כלכלית ולימדו אותן את הצעדים הבסיסיים ביותר במערכת הפיננסית בישראל. המטרה הייתה כפולה, בכך שהן לימדו את העולות החדשות הן בעצם היו צריכות ללמוד בעצמן ובלי שאפילו ידעו זאת הן נחשפו לעולם שלא היה פתוח קודם בפניהן".
מי הנשים שמצטרפות לארגון?
"עשינו סקר בקרב נשים ישראליות בארה"ב וגילינו שיש שלוש אוכלוסיות שצריכות קשרים ובנינו עבורן את התוכניות המתאימות: הקבוצה הראשונה היא של בעלות עסקים שמעוניינות ליצור קשרים, יש להן אתגר במציאת לקוחות מתאימים ויצירת שיתופי פעולה פוריים ולכן עבורן בנינו נטוורקינג עסקי, נשים נפגשות שלוש פעמים בחודש כולל סיעור מוחות, הרצאות וסדנאות לפיתוח העסק, כשלוקחים בחשבון שרבים מהעסקים ניתן כיום להפעיל מרחוק כולל תהליכים טיפוליים, ייעוץ עסקי, שיווק דיגטלי וכדומה מבינים את החשיבות של חברות בארגון שכזה שפותח את העסקים גם למקומות מרוחקים. הקבוצה השנייה היא של מנהלות בכירות בארגונים, שמוצאות עצמן בודדות בצמרת ועבורן בנינו תוכנית למפגש עם עמיתות ומפגשי העשרה מתאימים. והקבוצה השלישית הן נשים סקרניות שרוצות גם להכיר נשים נוספות וגם ללמוד ולצמוח יחד וניפגשות במעגלי נשים אחת לשבועיים דרך זום, מכירות חברות בחדרים קטנים ואז ונהנות יחד מהרצאות וסדנאות״.
אורקה מפעילה קהילת פייסבוק המונה עשרות אלפי נשים המתגוררות בלמעלה מ-50 מדינות. "אני מגיעה משבט של נשים חזקות ומאמינה שכאשר נשים חוברות יחדיו, הן יכולות להצליח ולהגביהה עוף. ביום האישה לדוגמא, התארגנו חמש קהילות של נשים שיש בהן 150,000 חברות וביחד יצרנו אירוע מקוון של השראה והעשרה, התכנים פתוחים בחינם לכולן והתגובות שקיבלנו היו שזאת עוצמה נשית אמיתית".
השנה הזו הייתה שנה מאתגרת במיוחד עבור נשים ובכל זאת, אורלי טוענת שנשים ניהלו אותה הרבה יותר טוב: "עובדתית, מדינות עם מנהיגות נשית התמודדו טוב יותר עם המגיפה. זה נכון לגבי טאיוואן, סינגפור וניו זילנד. על פי רב, נשים צריכות לעבוד קשה יותר כדי להפוך למנהיגות מלכתחילה, ולכן יש להן יותר מיומנויות שעוזרות להן בהנהגה".

3 צפייה בגלריה
sdfsdf
sdfsdf
(אורלי כרמון ואילנה שושן בכנס אורקה)
האם בשנת 2021 יש עדיין צורך לציין את יום האישה?
"הלוואי ונגיע ליום בו נשים וגברים יהנו משוויון הזדמנויות. למרות שאנחנו כבר ב-2021 עדיין הציפייה מנשים להיות הרבה יותר טובות מגברים כדי שהן יגיעו לעמדות הנהגה וניהול. זה נכון גם בחברות עסקיות וגם מבחינה מדינית. אי אפשר להתעלם מן המספרים העגומים. רק 167 מבין 3,000 החברות הגדולות בארה"ב מנוהלות ע"י נשים. מדובר סך הכל ב- 5.5% , זה מעט מדי מחייב שינוי. אמנם בשנים האחרונות חלה עלייה במספר ושיעור הנשים שמגיעות לתפקידי ניהול בכירים אבל, אנחנו הנשים עדיין לא מאיישות משרות שאחראיות לשורת הרווח".
החסם הוא תקרת הזכוכית?
"זה מעבר לכך. מתחקיר של הוול סטריט ג'ורנל שנעשה בשנה שעברה עולה שיש חומה בלתי נראית שמפרידה אותנו הנשים מתחומי אחריות שהם אבני דרך הכרחיות לכהונת המנכ"ל. אני עצמי חוויתי זאת על בשרי כשעבדתי כמנהלת תחום מכירות בחברת הייטק מובילה. מצד אחד הייתי אחראית על תקציבי רווח והפסד (L&P) של עשרות מליוני דולרים ומאידך, הקליקה הייתה גברית. רק כשהבאתי לחברה עסקת ענק שהיא תולדה של שיתוף פעולה, יצירתיות וגמישות זכיתי לכבוש את מקומי. התפקיד שלנו הנשים שמגיעות לעמדות בכירות״, היא מתעקשת, ״הוא לעזור ליותר נשים להחזיק במשרות C ובעיקר בכאלה שעל פי רב מובילות לתפקיד המנכ"ל. כדי להיות שחקניות בשולחן מקבלי ההחלטות עלינו להחזיק בתפקידי ה-L&P ולבנות רשת תמיכה אסטרטגית״.
רשת תמיכה אסטרטגית תוביל נשים לתפקידים ניהוליים בכירים?
"חד משמעית כן. החובה שלנו הנשים לסייע לנשים אחרות כדי שהן יזכו לקידום. זה גם מה שקורה בעולם העסקים לגברים, יש את אלה שיפרשו עליהם חסות כבר בתחילת הקריירה שלהם וייקדמו אותם וזה מה שעלינו לעשות עבור הנשים". בקרוב תשיק כרמון במסגרת ארגון אורקה תוכנית מנהיגות בינלאומית עבור נשים בעלות פוטנציאל גבוה מתוך הבנה שכדי ליצור שינוי אמיתי ולסייע לנשים להגיע לעמדות ניהוליות בכירות צריך ״להשקיע, להוות מוקדי תמיכה האחת לשניה, וביחד״, היא מסכמת, ״נפרוץ גם בטונדות".