העיר ניו יורק הפכה לעיר הראשונה במדינה שמתירה אתרי שימוש בסמים בפיקוח, בהם מכורים יכולים להשתמש בסמים לא חוקיים ללא איום במעצר, תחת השגחת צוות מיומן, כך הודיע ​​ביום שלישי ראש העיר ביל דה בלאסיו.
שני אתרים שכבר מתפקדים כמרפאות להחלפת מחטים - בוושינגטון הייטס ובמזרח הארלם - נפתחו ביום שלישי כמרכזים למניעת מנת יתר.
היוזמה מגיעה כאשר מספר מקרי המוות ממנת יתר הגיע לשיאים היסטוריים במהלך המגיפה הן בעיר ניו יורק והן בארה״ב כולה. בין מרץ 2020 למרץ 2021, כ-2,245 אנשים מתו ממנות יתר רק בעיר ניו יורק, נתון גבוה ב-40% מהתקופה הקודמת בשנה שעברה, כך על פי נתוני CDC.

במרכזים יהיה צוות בהישג יד כדי לספק נלוקסון שיסייע למניעת מנת יתר ולייעץ למשתמשי סמים בטיפול בהתמכרויות. למבקרים ניתן לספק אביזרים סטריליים למגוון סמים, כולל כאלה המוזרקים, מורחים ומעשנים; המשתמשים חייבים להביא סמים משלהם. דה בלאסיו טען כי רשויות אכיפת החוק המקומיות הסכימו לא להגיע ולהאשים את המשתמשים בשימוש לא חוקי בסמים.
מומחי בריאות הציבור מברכים על המרכזים כצעד מאוחר לצמצום מקרי המוות כתוצאה משימוש בסמים, במיוחד כשעדיין לא נראה סוף המגפה. עם זאת, חלק מהתושבים בשכונות שיארחו את האתרים הראשונים לשימוש בטוח חוששים שהם עלולים להגדיל את האוכלוסיות המשמעותיות ממילא של משתמשי סמים באזורם.
אתרי השימוש, הבטיחו בעירייה הם בטוחים ויועילו בסופו של דבר לקהילות הסובבות אותם ויפחיתו את שיעורי ההידבקות במחלות כמו HIV והפטיטיס C, אמר פדרו מאטו-גלברט, פרופסור חבר בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת העיר ניו יורק. "אנשים חושבים ששירותי החלפת מחטים או הפחתת נזקים מועילים רק לאנשים שמזריקים סמים", אמר מאטו-גלברט. "זה עוזר לאדם שמזריק סמים, עוזר לבריאות העיר ומונע מנת יתר קטלנית שתסתיים בבית חולים".
דה בלאסיו הכריז לראשונה על התוכנית לניסוי אתרים בטוחים לשימוש בסמים בשנת 2018. דו"ח שהוזמן על ידי הממשל שלו מצא שמנהיגי הקהילה יתמכו באתרים המספקים ייעוץ טיפולי ושירותים חברתיים אחרים, והעריך שהקמת ארבעה אתרים כאלה תוכל למנוע 130 מקרי מוות ממנת יתר ולחסוך שבעה מיליון דולר בעלויות בריאות מדי שנה.

1 צפייה בגלריה
sfnsfn
sfnsfn
(מזריקים בטוח)

למרות שתוכנית הפיילוט זכתה לתמיכה ציבורית מהמושל לשעבר אנדרו קואומו, המדינה חיכתה עם דחיפתה קדימה לאחר שהממשלה הפדרלית תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ המשיכה להעמיד לדין ארגונים שביקשו להקים אתרים כאלה.
משרד המשפטים דאז תבע עמותה אחת של פילדלפיה שתכננה לפתוח אתר שימוש בטוח במסגרת מה שמכונה "חוק ה-crackhouse", המוציא מחוץ לחוק מתן מקום לשימוש בסמים - חוק שחיבר הנשיא ג'ו ביידן כשהיה סנאטור אמריקאי, כאשר הוא הוביל דחיפה ליצור שורה של חוקים שחוקקו עונשים קשים על שימוש ומכירת סמים. בינואר, בית משפט לערעורים פסק בסופו של דבר נגד העמותה בפילדלפיה, וכתב כי "למרות שמשבר האופיואידים עשוי לדרוש פתרונות חדשניים, חידושים מקומיים עשויים שלא להפר את החוק הפדרלי".

ביידן אמר מאז שהוא מתחרט על חלק מהחקיקה הזו. הבית הלבן לא הגיב מיד לבקשה להגיב בשאלה האם הוא יבקש צעדים משפטיים נגד אתרי השימוש הבטוח בעיר ניו יורק. שני האתרים של ניו יורק מנוהלים באמצעות ארגון ללא מטרות רווח, OnPoint NYC, שיקבל מימון עירוני להפעלת חדרי ההזרקה ולמתן ייעוץ להתמכרות, כמו גם שירותים אחרים. הארגון הוא מיזוג של שתי קבוצות נפרדות שניהלו בנפרד את שני האתרים.
לכל אחד מהם דגמים שונים במקצת: המיקום בוושינגטון הייטס, שבו עד שישה אנשים יכולים להשתמש בו זמנית, מנוהל על ידי אנשים עם ניסיון חיים בסמים. במיקום איסט הארלם, שיש בו מקום לעד שמונה משתמשים, יש צוות מסורתי יותר, בעל הכשרה רפואית.
האתרים יהיו המוקד של פרויקט מחקר מתמשך על ההבדלים בגישה להפעלת אתר בטוח לשימוש בסמים, אמר יום שלישי קלין סי, מנהל התוכניות הבכיר של OnPoint.
כמה פוליטיקאים שמרנים הביעו את התנגדותם ליוזמה. בימים האחרונים הדוקטור ניקול מליוטקיס, המייצגת את סטטן איילנד וחלק מדרום ברוקלין, שלחה מכתב לתובע הכללי של ארה"ב, מריק גרלנד, ובו היא קוראת לו להפסיק את פעילות האתרים.
האתרים היו לאורך השנים האחרונות מוקד דאגה גם בשכונות צפון מנהטן. חלק מהתושבים הביעו דאגה שהאתרים יעודדו שימוש בסמים, או ימשכו משתמשי סמים חדשים לאזורים שכבר יש להם שווקי סמים פתוחים.
סי ותומכים אחרים של האתרים טוענים שיקרה בדיוק ההפך: שימוש בסמים יתרחש לעתים קרובות יותר בתוך האתרים, מה שיוביל לפחות מקרי מוות ופחות אביזרי סמים שנזרקו ברחובות. הוא ציין שבעולם, באתרי שימוש בטוחים בסמים לא ראו מנת יתר של סמים ואמרה שהאתרים מציעים גם שירותים רפואיים וגם מגוון שירותי ייעוץ להתמכרות. "הקהילה אולי לא מבינה שזו ההתערבות שהם ביקשו, אבל זו ההתערבות שהם ביקשו", אמר.
ד"ר אדם אפונטה, קצין הרפואה הראשי של המועצה לשירותי אנוש במזרח הארלם, אמר שהוא מברך על פתיחת האתרים, כל עוד הם מספקים ייעוץ למשתמשי סמים ולא נפתחים קרוב מדי לבתי ספר או בתי תפילה.
"זה קצת שנוי במחלוקת", אמר אפונטה. "יש מקום לאתרים מסוג זה. אנחנו רק צריכים לנהל אותם נכון ולהתייחס לשקרים שהדבר יגדיל את השימוש בסמים באזור".
לטענתו אתרי השימוש הבטוחים הם כהמשך טבעי לתוכניות חילופי המחטים ארוכות של העיר, שהורידו את רמות ה-HIV בקרב משתמשי סמים בהזרקה באופן דרמטי במהלך 30 השנים האחרונות, אפילו כשהשימוש בסמים אופיאטים גדל. "זה כמו COVID," אמר. "אם אנחנו מונעים את זה מאנשים שמזריקים סמים, אנחנו מונעים את זה בקהילה".
העירייה לא הודיעה על כל תוכנית להוסיף עוד אתרים בטוחים לשימוש בסמים, אך ברור לכולם שנדרשים עוד אתרים רבים כדי להתאים את רמת השימוש בסמים ואת הסיכון למנות יתר. "עבור העיר ניו יורק, זה לא יכול היה להגיע רגע מוקדם מדי", אמר.