לראשונה מאז מרץ 2020, הליכי פינוי נרחבים צפויים בניו יורק, הודות לצמד פסקי דין של בית המשפט העליון אשר ביטלו את ביטולי הפטורים הממלכתיים והפדרליים בשבועיים האחרונים.
"כרגע אין פינוי לדיירים בניו יורק בכלל", אמרה סיאה וויבר, רכזת הקמפיין של קבוצת "דיור לצדק לכולם".
ההקפאה הפדרלית, במתכונתה האחרונה, לא נחקקה בחוק. במקום זאת, היא ניתנה על פי צו של ה- CDC ושל המרכז לבקרת מחלות, שבית המשפט העליון קבע ביום חמישי כי אין לו סמכות כזו.
מורטוריום המדינה, בינתיים, הרחיק לכת אפילו יותר מזה הפדרלי, ואיפשר לדיירים לבלום את איום הפינוי פשוט על ידי מילוי טופס המצהיר על מצוקה כלכלית.
בעלי הבתים, שספגו הפסדים אדירים בעקבות ההחלטה, טענו כי מנגנון זה מנע מהם הליך הולם, ובית המשפט העליון צידד בהם בפסק דין מוקדם יותר החודש.
לדברי הדיירים ונבחרי ציבור שונים שניסו להחלץ לעזרתם, ההימור הטוב ביותר כעת עבור הדיירים הוא לפנות לתכנית הסיוע לשכירות חירום, המספקת מימון פדרלי של מיליארדים לשוכרים מתקשים. למרות שהתוכניתף אשר מנוהלת על ידי המדינה נתונה בבעיות מנהליות ופועלת, על פי דיווחים, באיטיות רבה בכל הנוגע בחלוקת כספים, היא מספקת הגנה מיידית לכל מי שפונה.
"אם מישהו הגיש מועמדות לתוכנית, לא ניתן לגרש אותו כל עוד בקשתו תלויה ועומדת", אמר הסנאטור בריאן קוואנה, אדריכל התוכנית. "זה משהו שהצגנו בצורה מאוד ברורה בחוק כשעברנו אותו באפריל״, אמר.
גם המושלת קתי הוקול הציעה לתושבים לנסות ולהשתמש באפשרות הזו כדי להיחלץ מגזירת הדין.
"ברגע שתגישו מועמדות, תהיה לכם שנה שלמה שבמהלכה אף אחד לא יכול לגרש אותכם", אמרה בראיון, "אז זה אפילו טוב יותר מהקפאה לטווח קצר. אנשים צריכים להגיש מועמדות״.

1 צפייה בגלריה
sdbsdb
sdbsdb
"למד את זכויותיך. טען את זכויותיך״
(קת׳י הוקול)

המושלת הוקול טוענת שהעמידה את משבר הפינוי בראש סדר העדיפויות, והביעה תקווה עבור הדיירים כי המדינה תדע לאתר דרכים נוספות כדי לשרוד אתגרים משפטיים. "למד את זכויותיך. טען את זכויותיך. אל תעזוב את הבית שלך רק כי בעל הבית שלך אמר לך ", הוסיפה סיאה וויבר, רכזת הקמפיין של קבוצת "דיור לצדק לכולם". “לדיירים בניו יורק יש את הזכויות החזקות ביותר במדינה. נלחמנו קשה על הזכויות האלה. זה היה נכון לפני המגיפה. זה יהיה נכון גם לאחר המגיפה״.
בינתיים, ממליצה הקבוצה למען הדיירים למי שנמצא בהליך פינוי לנסות להגיע לבית המשפט לדיור, שם יש להם את הזכות לייצוג משפטי חופשי.