קונסול ישראל בשיקגו ינעם כהן נכנס לתפקידו רק לפני שבועיים.
את שמו הייחודי מצאו הוריו בספר שמות, והתאהבו בצליל.
השם מופיע כפועל בפסוק מספר משלי, "מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם". בברית המילה, דודו גילה למשפחה שהרך הנולד נושא על שכמו את ארבעת סביו וסבותיו ששמותיהם מהווים את ראשי התיבות של שמו: יוסף, נעמי, עזרא ומזל.
כהן הגיע עם אשתו איילת ומשפחתו הרב לאומית. בנם הבכור נולד בירושלים בישראל, ביתם השנייה נולדה בבוגוטה, קולומביה, וביתם הצעירה נולדה בברלין, גרמניה.
ינעם כהן הוא דיפלומט מבריק הדובר ארבע שפות על בוריו: ספרדית, גרמנית, אנגלית ועברית. במהלך תקופתו הקצרה בעיר נפגש עם מנהיגי הארגונים בשיקגו ובמרחב והתייעץ כיצד ניתן לקדם שותפויות עם מדינות במערב התיכון בכדי לחזק את הברית בין ישראל לארה"ב. בשליחויותיו הקודמות נלחם בגוב האריות ויכול להם. גילויי אנטישמיות ואנטי ישראליות אינם זרים לו. כהן נמרץ, צועד אל קו האש ויאבק לכבוי השריפות.
הכירו את הקונסול הכללי החדש
ינעם כהן, 44, גדל בירושלים, דור שלישי לירושלמים. סבו וסבתו עלו ארצה מעירק, מצרים ותימן בשנות ה-30 והוריו נולדו בעיר שנה לפני קום המדינה. חיידק הדיפלומטיה דבק בו כבר בנערותו. "קסמה לי היכולת לספר את סיפור ישראל בעולם, להכיר תרבויות חדשות, לדבר עם אנשים ובעיקר לחולל שינויים. אני מאמין שהדיפלומטים הישראלים ברחבי תבל מצליחים לחולל שינוי אמיתי בתפיסה של ישראל ובקידום היעדים שלה ברחבי העולם,” הדגיש.
בתחילת דרכו לאחר שירותו הצבאי, בשנת 1999, בתקופת ה- dot-com, כשאינטרנט היה בעננים, השלים תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטה העברית. לכאורה, הדרך למיליון בעולם ההיי-טק הייתה המסלול הטבעי. הוא עבד כיועץ באחת החברות הגדולות ביותר לייעוץ אסטרטגי במשק הישראלי, אך חיידק הדיפלומטיה בער בקרבו ולא הרפה.


כשנפתחה בפניו הזדמנות, נטש את עולם העסקים ונרשם לקורס צוערים של משרד החוץ. השנה יציין 15 שנה במשרד החוץ. שליחויותיו בחו"ל היו שונות ומגוונות. כל אחת מהן הייתה ייחודית בפני עצמה.
השליחות הראשונה משנת 2007 -2010 לאחר קורס הצוערים הייתה בבוגוטה קולומביה. "טסתי לשם עם אשתי איילת והבן הבכור בהיותו בן חודש. מאחר ששנינו טיילנו בדרום אמריקה לאחר השחרור הרגשנו שאנחנו בעצם נוסעים להמשיך את המסע. קולומביה סבלה שנים ממלחמת אזרחים עקובה מדם, עימות ארוך בין ממשלת קולומביה לבין מיליציות צבאיות וארגוני גרילה שנאבקו על הגדלת שטחי השפעתם במדינה. אחד הפרויקטים המרשימים שיזמה שגרירות ישראל תרם לקידום תהליך השלום במדינה. במסגרת סיוע ישראלי, אנשי גרילה לשעבר הניחו את נשקם והשתלבו מחדש בחברה האזרחית כאזרחים יצרנים במדינה. הם השתתפו בהכשרות והדרכות של מומחים ישראלים בתחומי החינוך, החקלאות והפסיכולוגיה. פרויקט זה זכה להערכה רבה בממשלת קולומביה וכן במגזר החברה האזרחית.
לאחר שלוש שנים עברו לברלין גרמניה, שם כיהן שנתיים כדובר השגרירות. העבודה הייתה מעניינת ואינטנסיבית במדינה בה סיפור מדינת ישראל מהווה נדבך מרכזי על רקע זיכרונות העבר. "אשתי היא בת לסבים ניצולי שואה, וכך יצא שהסיפור האישי התערב בסיפור המקצועי שלנו". לאחר שלוש שנים בארץ יצא לשליחות כסגן השגריר בספרד. "אומנם עברו חמש מאות שנה מאז גירוש ספרד, אך המורשת והזהות היהודית מאד נוכחת בה“, סיפר כהן. "ממשלת ספרד אפילו חוקקה חוק בספרד שאיפשר למגורשי ספרד לקבל אזרחות במדינה. מצד שני, ספרד היא מדינה מאד מאתגרת מבחינה פוליטית כלפי ישראל. יש בהחלט אווירה אנטי-ישראלית בקרב סקטורים רחבים עם נוכחות BDS חזקה ורשמית. ארגוני השמאל מאד ביקורתיים ומובילים את קמפיין החרמות באובססיביות. נלחמנו בחרם בכל כוחנו באמצעים פוליטיים, הסברתיים ומשפטיים והצלחנו לעצור אותו בצורה מאד יפה. ברצלונה ומדריד נמנעו מאימוץ רשמי של מדיניות החרם".

2 צפייה בגלריה
sdgsdg
sdgsdg
(ינעם ואיילת כהן)

ב-2018 חזרו לארץ וכהן כיהן במשך שנתיים כמנהל המחלקה שאחראית על האו"ם. "זוהי זירה מדינית מורכבת ולעיתים עוינת לישראל. במועצת הבטחון ובעצרת הכללית של האו"ם יש רוב אוטומטי נגד ישראל והמאבק המדיני מאתגר מאד. הצלחנו לזהות את נקודות החוזקה שלנו והיכן ניתן ליצור קואליציות. בעזרת שיתוף פעולה של המערך הדיפלומטי של ישראל ברחבי העולם הצלחנו לחולל שינוי קטן, ומשמעותי בהצבעות נגד ישראל באום".
את פסגת חוויותיו רכש בשנה האחרונה כשהתמנה ליועצו המדיני של שר החוץ הקודם גבי אשכנזי. "זו הייתה חוויה נפלאה הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית לעבוד צמוד לצד אישיות ומנהיג כאשכנזי. שר החוץ הוביל בשנת כהונתו את כינון יחסים עם הממשל הדמוקרטי החדש – ממשל ביידן, וקשירת קשר הדוק עם מזכיר המדינה טוני בלינקן. בין היתר, נוצר ביניהם שיח פורה על הנושא הפלשתינאי, הנושא האירני כשגם הנורמליזציה עם מדינות המפרץ הייתה תחום משמעותי מאד. כהן נזכר בשני אירועים מרגשים האחד, מימוש בפועל של הנורמליזציה עם מדינות המפרץ: איחוד האמירויות, ובחריין. "למעשה הייתי על טיסת החלוץ הרשמית הראשונה שטסה מתל-אביב לבחריין ועברה מעל שטח סעודיה. צפיתי במדבר הסעודי וצבטתי את עצמי, ההיה זה חלום? חוויה בלתי נשכחת. האירוע השני היה מפגש מרגש בברלין של שר החוץ הישראלי, שר איחוד האמירויות ושר החוץ הגרמני באנדרטת השואה בברלין. זו הייתה חוויה עוצמתית ומרגשת. שר החוץ הגרמני, צאצא של הרוצחים הנאצים, עם שר החוץ הישראלי, בן לניצול שואה, ומנהיג ערבי מתייחדים באופן פומבי ומנציחים את זיכרון השואה.
כהן מציין את הקשיים של מקצוע הדיפלומטיה בחיי המשפחה. המעבר ממדינה למדינה, שפה חדשה, בית חדש ובית-ספר חדש מקשה על השתלבות הילדים בחברה. הוא מודה לאשתו איילת שבלעדי תמיכתה וגיבוייה הקריירה הזו לא הייתה מתאפשרת.
"מטרתי העליונה היא שימור וחיזוק בסיס התמיכה הדו מפלגתי החזק בישראל ובניית שותפויות אמינות בין ארה"ב לישראל קשר עם ארה"ב שבסיסם הוא הערכים המשותפים של דמוקרטיה, שוויון, פלורליזם ותיקון עולם. בין השאר אפעל לחיזוק הקשר בין הקונסוליה לקהילות האפריקניות והקהילות הלטיניות, הכוח העולה בשיקגו". כהן מקווה כי הספרדית השוטפת בפיו תסייע לו בחיזוק הקשר עם הקהילות הלטיניות, וקהילת שיקגו מאחלת לו בהצלחה.