פסח דופק בשער ואנחנו עדיין בבית. ביום ראשון נשמע ציוץ הציפורים ונראתה בפארק פריחת סיגליות בר שבישרה את בוא האביב. אך ביום שני התקדרו השמיים ושלג ניתך על העיר. בקוהלת פרק ג' כתוב" לכל, זמן: ועת לכל- חפץ, תחת השמיים. עת ללדת עת למות, עת לטעת, ועת לעקור נטוע". בשיקגו, האביב בא, אך החורף עדיין לא תם, זמני הקור והחום שזורים זה בזה. מקווים מאד שלא ירד שלג או גשם בליל הסדר. השנה חב"ד ישראלים אינו מארח סדר קהילתי אך מזמין בודדים לפנות אליהם.
כשנקרא את ההגדה נבחין שתפילת ההלל מחולקת לשניים. חציה הראשון מופיע לפני הארוחה וחציה השנייה נאמר לאחר הארוחה. הרב ברנד, ראש כולל תורה מציון, הסביר ש"בהלל הראשון אנו מודים על הטוב, על החירות מהעבדות ומהקשיים שהחיים מזמנים לנו. לאחר הארוחה, אנו מודים על הטוב העתידי ומקווים ששאיפתנו, רצוננו ותפילותינו לעתיד טוב יותר יתגשמו".
לכבוד החג, השפית הנהדרת לורה פרנקל חולקת עימנו קינוח נפלא שיסייע לנו להמתיק את התקופה הנוכחית בשלווה ולהאמין בטוב שיגיע. פרנקל היא שפית ידועה מחברת הספרים "בישול יהודי לכל עונות השנה" ו"מתכוני בישול איטי" בהוצאת Agate.

2 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
( לורה פרנקל)
בין הצלחותיה ניתן למנות את ייסוד מסעדת היוקרה הכשרה "שאלוט" תחילה בניו-יורק ואחרי כן בשיקגו. בשנת 2007 הפכה לשפית הבכירה בקייטרינג הכשר של וולפגנג פאק, ומנכ"לית קולינרית של ג'יימי גלר לבישול בינלאומי באינטרנט. במסגרת תפקיד זה נעה בדרכים ללא הפסקה, הרצתה, ייעצה והדריכה קבוצות בבישול ובאפייה בישראל, קליפורניה, ניו-יורק, ניו גרסי, פלורידה ועוד.
"עם פרוץ הקורונה פסקו טיסותיי, נשארתי בבית״, מספרת פרנקל. "משבר הקורונה הכאיב לענף המסעדנות, אך תרם לפריחה של יצירתיות". מהבית פתחה פרנקל קייטרינג ביתי ובשלה אוכל באיכות גבוהה לשבת, חגים ואירועים. היא הוזמנה לספק את ארוחת הגורמה באירוע הגאלה של ארגון Stand with Us וכל תורמי הארגון זכו למשלוח ארוחת האיכות לפתח ביתם. עתה פרנקל מבשלת קופסאות ארוזות וטעימות לליל הסדר ומעבירה שיעורי בישול נפלאים באמצעות זום.
זכרונותיה מליל הסדר הם בעיקר ניחוחות החזרת והחרוסת על קערת הסדר. "כשאני מריחה חזרת ביום רגיל בשנה, אני מיד חושבת על פסח" סיפרה לי בחיוך. "לכל חג ניחוח מיוחד, בחנוכה ניכר ריח השמן".
פרנקל נזכרה במקרה מבדח בסדר. "בני הצעיר כל כך התרגש כשמצא את האפיקומן שהתחיל מיד לאכול אותו וחילק פירורים לכלב המשפחה. כשהאפיקומן בבטנו היה בטוח שאף אחד לא יגנוב את האפיקומן ממנו." צחקה. האפיקומן היה הקינוח האהוב על בנה אך איתנו פרנקל חולקת עימנו מתכון עילאי, איטלקי לקינוח והרי הוא לפניכם.
Salame Cioccolato ( סלמי שוקולד) – לורה פרנקל
קינוח שוקולד זה ללא אפייה הוא תכליתי, מהיר וקל הכנה והוואריאציות בו הן אינסופיות. הקרם הנמס בפה מזכיר טראפלס שוקולד. סלמי שוקולד הוא מתכון חדש/ ישן המתאים לפסח ולכל השנה. מתכון זה פופולרי מאד באיטליה וברחבי אירופה. שוקולד הוא השמלה השחורה הצרה של קינוחי שוקולד ההולמים כל קינוח, פרי, או משקה בזמן קצר ובקלות מרבית.
עם מספר מועט של שינויים, ניתן להכין מתכון זה לפסח. החליפו את הביסקוויטים בפצפוצי מצה כתושים ( לא בקמח מצה) והשתמשו בשוקולד כשר לפסח לדוגמא: שמרלינג.
מרכיבים:
¼ כוס אספרסו מבושל
2 כפיות תמצית וניל או גרגיר שעועית וניל
¼ כוס תמרים מגולענים
1/3 כוס תמרים מגולענים
2 כפות רום כהה (לא הכרחי) או מים
6 כפות שמן זית כתית איכותי.
340 גרם שוקולד מריר איכותי קצוץ (לפחות 65% קקאו –
פרנקל אוהבת את Callebaut או Schmerling)
1 כפית קינמון טחון
½ כוס פיסטוקים (או שקדים, אגוזי פקאן, בוטנים)- מלוחים קלויים וקלופים (אופציונלי)
1 כוס מצות או עוגיות תה שבורות לא כתושות.
קישוט: אבקת סוכר
וריאציות: פצפוצי שוקולד לבן, חלב או נענע, קוקוס טחון, שברי עוגיות, סוכריות זעירות, מרשמלו, אבקת קקאו, וכדומה.
הוראות הכנה:
מניחים בקערה את האספרסו, וניל, תאנים, תמרים ומים להשריה ולריכוך הפירות.
הביאו סיר מים לרתיחה והניחו מעליו קערית עם השוקולד והשמן והמיסו אותו.
העבירו את השוקולד המומס לקערה וערבבו פנימה פירות יבשים ואספרסו, קינמון, פיסטוקים ומצות שבורות.
מחלקים את התערובת לשניים. מניחים נייר אפייה על דלפק ומניחים עליו מחצית מהתערובת. מהדקים ומגלגלים לצורת נקניק. מהדקים היטב את הקצוות בגלגול מעבירים למקפיא למשך הלילה.
חוזרים על הפעולה באותה צורה עם המחצית השנייה.
לפני ההגשה מוציאים את הנקניקים וטובלים אותם באבקת סוכר, או פצפוצי שוקולד, קוקוס או תופינים אחרים.
פורשים דק, מגישים וזוכים בקריאות התפעלות.
לפרטים על קייטרינג, שיעורי בישול של אוכל אמיתי, תוצרת בית, אוטנטית המתאימה לשולחן שלי ושלכם, ייעוץ או הדרכה: https://laurastable.com/

2 צפייה בגלריה
sdvsdv
sdvsdv
מתוק בפסח
(המתכונים של לורה פרנקל)

בימים אלו, תיאטראות בעיר מעלים מחזות מקוונים הנה כמה הצעות לתוכן איכותי יצירתי ומעורר עניין בתקופה זו.
"דוכסית, דוכסית, דוכסית" בתיאטרון
שבויים על ידי Weyni Mengasha ונכתב על ידי המחזאי ג'ו ברנס ב2018 מתקיים ראיון בין אישה שחורה העומדת להיות בקרוב דוכסית (סלסטה מ. קופר "מגן מרקל" ) זמן קצר לפני מועד חתונתה עם הארי לבין דוכסית עם ניסיון "קייט מידלטון" (במחזה דמות שחורה, סידני צ'רלס ) המלמדת אותה את פרוטוקול ההתנהגות בבית המלוכה. איך לשבת, איך לאכול וכיצד לדבר- כידוע בפתגם "סייג לחוכמה שתיקה" . יש חוקים בממלכה, וכמו בשירו של א. א. מילן " צריך להיזהר ולצעוד רק בריבועים. כי מי שצועד על הקווים יאכלו אותו דובים" (או צלמי פפרצ'י הצופים בנסיכות בכל רגע). המחזה בן ה-35 דקות מאד אוטנטי לאחר הריאיון הסנסציוני של מרקל בתוכניתה של אופרה ווינפרי. אם כי אנגליה ושמות משפחת המלוכה אינם נזכרים כלל. התיזמון מוזר והתיאטרליות נועזת. להפתעת הכול התפקידים מתהפכים במהלך המחזה. לממוסדת יש הרבה מה ללמוד מהטירונית ובניגוד לציפיות – שיתוף פעולה פרובוקטיבי אפשרי. משחק נהדר.
לפרטים: www.steppenwolf.org/now
החל מה-30 במרץ ייפתח בתיאטרון סטפנוולף המופע " חצי שעה" Half Hour" התוכנית הפופולרית חוזרת לעונה שנייה ובה תשמעו שיחות מהנשמה ומהלב אל הלב ממשפחת האומנים היוצאת דופן והמעולה בתיאטרון על הזמן הקסום עבורם- שלושים דקות לפני תחילת המופע. היוצרים המפורסמים Cliff Chamberlain, Audrey Francis, James Vincent Meredith; Caroline Neff, Amy Morton, Kathrine Rodriguez ועוד יעלו בפניכם את חזונם, תהליך יצירתם ותובנותיהם המדהימות. יהיה מפעים!
לפרטים:
www.steppenwolf.org/halfhour
Magical Music around the world
תוכלו לחוות את אומנות אנסמבל מרכז האופרה של פטריק ושירלי ריאן בתוכנית משעשעת בסגנון קברטי שישירו מנגינות קסומות ומכושפות. הזמרים והפסנתרנים יעלו מופע סוחף של מוסיקה אופראית ופופולרית בראשות מנהל המוסיקה זוכה פרסי הגראמי קרייג טרי. הבכורה תהיה ביוטיוב ובפייסבוק ביום ראשון ה-21 במרץ בשעה 6:00 בערב. אל תחמיצו ערב קסום זה.
לפרטים על כל התוכניות המקוונות -: www.lyric.org