שימוש הוגן: אפס פרטיות, תתמודדו עם זה
היסטוריית הרכישה של הגולשים עדיין מוצגת לעיני כל מי שמחזיק במספר תעודת הזהות שלהם, נטוויז'ן מתקשה להתנתק ממנוייה, ו-012 קווי זהב מחייבת את המנוי הלא נכון
1. אין פרטיות בנטאקשן
בחודש מאי 2004 התלוננו גולשים רבים כי אתר נטאקשן מאפשר לכל גולש, שמחזיק במספר תעודת הזהות שלכם, לצפות בהיסטוריית הרכישות באתר. כאשר פנינו אז לחברה, נמסר לנו בין השאר כי: "נטאקשן בוחנת את נושא אבטחת המידע בהסטוריית הרכישות באופן שונה מזה שקיים היום ובלבד שישאר ממשק קל, נוח וידידותי ללקוח". כעת, כמעט 10 חודשים מאוחר יותר, דבר לא השתנה, והגולשים ממשיכים להתלונן על הפרת הפרטיות האפשרית המתאפשרת באתר.
אז מה בכוונת נטאקשן לעשות, ומתי?
מנטוויז'ן, מפעילת אתר נטאקשן, נמסר בתגובה: "אופן הגלישה באתר מאפשר לגולשים לצפות בהיסטוריית הרכישות באמצעות מתן מספר ת.ז., זאת, לאור העדפות הגולשים ומסיבות של נוחות השימוש ללקוח. יש לציין כי הצגת הרכישות מבוצעת תוך הסתרה מוחלטת של פרטי הרוכש או המשלוח".
עם זאת, מציינים בחברה כי "במהלך פברואר עתיד נטאקשן לעבור שינויים לקראת הכנסת יישומים חדישים, דבר שיביא לשינוי במבנה בסיס הלקוחות באתר. במסגרת שינויים אלה יחול שינוי גם בגישה להיסטוריית הרכישות, שתתאפשר רק באמצעות שימוש בשני פרמטרים, שיהיו ידועים למשתמש בלבד".
2. 012 קווי זהב מחייבת
הגולש דב, מנוי של 012 קווי זהב, שלח לנו תלונה לפיה, מזה מספר חודשים שהוא משלם לא רק את חשבון האינטרנט שלו, אלא גם את זה של ש' מכרה ועמיתה. לדבריו, כאשר בדק את העניין עם ש., אמרה לו היא כי מסרה את מספר הכרטיס שלו כבטחון בעת שעבדו על פרויקט משותף, אולם בשלב כלשהו הפסיקה להשתמש בשירותיה של 012, וביטלה את המנוי שלה, מבלי שייפסק החיוב.
דב זעם על שנגבו ממנו למעלה מאלף שקלים ללא ידיעתו, ובחודש ספטמבר צלצל לשירות הלקוחות של החברה, על מנת להפסיק מיידית את החיובים. למרות שהובטח לו בטלפון כי העניין יטופל, גילה בחודש נובמבר כי שוב חויב עבור "גלישה" באוקטובר. כאשר שוחח עם נציגי החברה נאמר לו שמדובר בחיוב עבור אוקטובר "ומכאן ואילך לא אחויב שוב".
אז מדוע גובה 012 קווי זהב תשלום מכרטיס אשראי שמספרו הגיע אליה כערובה בלבד? מהחברה נמסר בתגובה: "012 קווי זהב מבצעת את כל הבקרות הנדרשות בין מבצע העסקה ובעל כרטיס האשראי, באמצעות מערכת ממוכנת, שבודקת הלימה כמתבקש בפעולות מסוג זה. לצערנו, עקב טעות אנוש לא התבצעה בדיקת הלימה זו כראוי. אנו מתנצלים על עוגמת הנפש שנגרמה ללקוח ושמחים על שבחר להמשיך להימנות על לקוחות 012".
3. נטוויז'ן מתעלמת
ה', לקוחה של חברת נטוויז'ן מזה כשנתיים, החליטה להתנתק משירותיה של החברה, הן בתחום האינטרנט והן בתחום שיחות VoIP שנטוויז'ן מספקת באמצעות שירות הטלפון האינטרנטי "גלובי". אולם, רצון לחוד וביצוע לחוד. "מזה כשבועים אנחנו מנסים להתנתק מנטוויז'ן", היא כותבת לנו, "החברה מתעלמת מהבקשות, ולמרות טלפונים חוזרים ונשנים אליהם, כשהם כל פעם מבטיחים שיחזרו - הם לא חוזרים. כשאני משיגה אותם באורח פלא, מי שמטפל בניתוקים לא נמצא".
לדבריה, היא מחזיקה גם בציוד מיוחד שמסרה לה החברה לצורך ביצוע שיחות VoIP, תוך התחייבות כי תשיב אותו לנטוויז'ן במקרה של ניתוק. גם במקרה זה ניסתה הלקוחה לברר למי וכיצד עליה להחזיר את הציוד, אולם, שוב הפרו נציגי השירות את הבטחתם לחזור אליה עם תשובות. הפעם האחרונה בה יצרה קשר עם החברה היתה כאשר נשלח לה דואר אלקטרוני לאישו רבקשת הניתוק, עליו נתבקשה להשיב, וכך עשתה. "אני חוששת לבדוק האם החיבור עדיין בתוקף, כי אולי יחייבו אותי על גלישה במקרה והחיבור טרם נותק", הסבירה.
מנטוויז'ן נמסר בתגובה: "הלקוחה פנתה לנטוויז'ן ב-2.1.05 בבקשה להתנתק מהחיבור לאינטרנט. עם פנייתה נאמר לה כי נציג מחלקת שירות הלקוחות ייצור עמה קשר תוך שני ימי עבודה. הלקוחה שבה ופנתה כבר למחרת היום, ואף הפעם נאמר לה כי יחזור אליה נציג שירות לקוחות. באותו יום, ה-3.1.05, אכן חזר אליה נציג נטוויז'ן, ממנו כבר ביקשה להתנתק הן מהגלובי והן מהאינטרנט. הנציג הסביר, שכדי לנתקה עליה להעביר בקשה כתובה".
"היות והלקוחה טענה כי אין באפשרותה לשלוח את הבקשה בפקס, נשלחה אליה הודעת דואר אלקטרוני עם בקשת ניתוק - אותה התבקשה לאשר. הלקוחה לא השיבה ולא אישרה את בקשת הניתוק ואף לא שלחה פקס בנושא. אף על פי כן, ב-6.1.05 נותקה הלקוחה, בהתאם לבקשתה בעל פה, הן מהאינטרנט והן משירות הגלובי. על פי תנאי ההתקשרות של שירות גלובי, בתום השירות על הלקוח לשלוח את המכשיר בחזרה אל נטוויז'ן וכך גם הוסבר ללקוחה בשיחה".
נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה: computers@y-i.co.il .