התאונה ביפן: נציג "צים" התנצל בפני השגריר
יו"ר "צים" עידן עופר נפגש בצהריים עם שגריר יפן בישראל והתנצל בפניו על התאונה בה הייתה מעורבת אניית החברה בשבוע שעבר. "זה יום עצוב לנו. שבעה אנשים מתו. בשם החברה אני רוצה להביע תנחומים למשפחות ההרוגים ולאחל בריאות לניצולים", אמר. "איננו מאמינים שהקפטן היה מודע לכך שפגע בכלי שיט אחר". מוקדם יותר הודיע משמר החופים היפני כי בתום בדיקות מקיפות ניתן לקבוע בוודאות שאניית המטען הישראלית היא שפגעה בספינת הדייגים היפנית
"צים" מתנצלת: יושב ראש מועצת המנהלים של "צים", עידן עופר, בא בצהריים (יום ב') לשגרירות יפן בתל-אביב להביע את התנצלות החברה על התקרית בשבוע שעבר בה התנגשה אניה של החברה בספינת דייגים יפנית וגרמה למותם של שבעה אנשי צוותה.
בצאתו מפגישה עם שגריר יפן בישראל, ג'וּן יוקוטה אמר עופר: "בשם 'צים ספנות' אנחנו רוצים קודם להתנצל בפני אנשי הצוות של הספינה היפנית. זהו יום עצוב לנו. זה צוות של 7 אנשים שמתו. אנחנו רוצים לאחל לניצולים בריאות טובה, ובשם 'צים ישראל' להביע תנחומים למשפחות ההרוגים. עופר ציין ש"צים" משתפת פעולה באופן מלא עם החקירה.
"צים תשתף פעולה באופן מלא בחקירת התקרית", הוסיף עופר. "שר התחבורה הישראלי שיגר חוקר מיוחד להונג-קונג כדי לראיין את הצוות והקפטן שלנו על האוניה. אנחנו מזמינים את שר התחבורה היפני להצטרף אלינו בחקירה שלנו. נהיה יותר משמחים לחלוק ממצאים מחקירה זו", הוסיף. הוא ציין כי בכירים של 'צים' בראשות המנכ"ל, דורון גודר, עושים את דרכם ליפן, יכנסו מסיבת עיתונאים ולאחר מכן יבקרו בבתי המשפחות השכולות וימסרו להם את תנחומיהם. כמו כן יציע מנכ"ל צים סיוע כלכלי, במידת הצורך, למשפחות השכולות.
שגריר יפן בישראל, ג'וּן יוקוטה ועידן עופר, יו"ר "צים" (צילום: ירון ברנר)
"אין ספק שהספינה של 'צים' היכתה את הספינה היפנית, אולם אנחנו לא מאמינים שקפטן הספינה שלנו היה מודע לכך שפגע במישהו משום שלא שהה על הגשר. כל קפטן שהיה מודע לכך שהיכה ספינה ושיש ניצולים היה עוזר כי באותה מידה הוא יכול להיות באותו מצב", אמר עופר.
הדברים עומדים בניגוד גמור לתגובה הראשונית של "צים" לדיווחים, אז הכחישה כליל מעורבות בתקרית ואמרה שמבדיקה שנעשתה עם הצוות עולה שהם לא התנגשו באף כלי שיט אחר.
אבל אמש שינתה החברה את גרסתה. בהודעה מעודכנת מטעמה נכתב: "אם יימצא ש'צים אסיה' היתה מעורבת בתאונה מצערת זו, החברה תקבל, כמובן, את האחריות על עצמה... אנחנו דבקים בטענתנו לפיה הצוות לא הבחין בהתנגשות, אבל אם אכן היתה מעורבות של הספינה, ניקח את האחריות".
בתגובה להתנצלות אמר השגריר יוקוטה: "יו"ר ומנכ"ל 'צים' ביקרו אותי היום והביעו את התנצלותם, כמו גם, שיתוף פעולה מלא בחקירת עובדות התקרית. כמו כן הם הביעו רצון לעזור בכל דרך אפשרית למשפחות הקורבנות והניצולים. אני משוכנע שחקירה כזו תתקיים ואני מעוניין לשוב לטוקיו ולבדוק באיזה צעדים עתידיים עלינו לנקוט באשר לכל האירוע".
יפן: האניה הישראלית מעורבת בתאונה
מוקדם יותר היום נקשר שמה של "צים" לראשונה באופן רשמי לתאונה. משמר החופים היפני פרסם הודעה לפיה בתום בדיקות מקיפות ניתן לקבוע בוודאות שאניית המטען הישראלית היא שפגעה בספינת הדייגים היפנית בצפון המדינה בשבוע שעבר.
על פי ההודעה, שצוטטה בסוכנות הידיעות "קיודו", צבע וחומר ציפוי מהאוניה הישראלית "צים אסיה" נמצא זהה לרסיסי צבע שנמצאו דבוקים לגוף ספינת הדייגים היפנית "שינסאי מארו מס' 3".
מזכיר הממשלה היפנית, הירויוּקי הוֹסוֹדה, אמר במסיבת עיתונאים שכינס בטוקיו: "זוהי תקרית חמורה ביותר ומצערת מאוד. נפנה לממשלת ישראל ונמתין לתשובתה".
הוא ציין שיפן מבקשת לברר מדוע המשיכה האניה הישראלית בדרכה מבלי להגיש עזרה לספינת הדייגים היפנית או לעצור כדי לחפש ניצולים. "ממשלת יפן תבקש מממשלת ישראל שיתוף פעולה בניסיון לברר את נסיבות התקרית", הוסיף הוסודה.
אתמול דווח כי משרד התחבורה הישראלי שיגר נציג מטעמו להונג קונג, שם עוגנת "צים אסיה" כדי לגבות עדויות מאנשי צוותה. כמו כן הודיעה חברת "צים" כי היא שולחת נציג בכיר מטעמה כדי לתשאל את אנשי הצוות, וכן משלחת של נציגים ליפן, כדי לעמוד בקשר עם משמר החופים והגופים המעורבים בתקרית.
האניה פגעה וברחה?
התקרית התרחשה ביום רביעי שעבר לפנות בוקר לחופי הוקאידו, האי הצפוני של יפן, אולם הפרשה נחשפה בתקשורת רק ביום שבת. על פי הדיווחי הראשונים, אנית סוחר שזוהתה על-ידי עדי ראיה כ"צים אסיה" פגעה בספינת דייג יפנית ליד חופי הוקאידו. מעוצמת הפגיעה התהפכה ספינת הדייגים ושבעה מאנשי צוותה נהרגו. רק איש צוות אחד ניצל וחולץ כשהוא פצוע.
עיקר התרעומת הייתה לא רק על הפגיעה אלא על העובדה שהאניה הישראלית התעלמה מחוקי הספנות הבינלאומיים ולא עצרה כדי להגיש סיוע לספינת הדייגים. האניה הישראלית המשיכה בדרכה ליעדה הבא - דרום קוריאה.
כשהגיעה לנמל פוסאן בקוריאה, ביקשו אנשי משמר החופים היפני מעמיתיהם המקומיים לפתוח בחקירה. הקוריאנים תישאלו את אנשי הצוות של "צים" ולקחו דגימות צבע ונתוני ניווט, אך לא היה בסמכותם לעכב את האניה הישראלית והיא המשיכה בדרכה ליעד הבא - סין.
כשנשאל על התקרית בקוריאה אמר רב החובל משה בן-דוד כי לא הרגיש כל התנגשות בכלי השיט שלו. גם גורם בצים אמר ל-ynet כי שוחח לאחר המקרה עם אנשי הצוות והבין מהם כי לא הרגישו דבר-מה חריג בעת השיוט ולא ידעו על התאונה עד ששמעו עליה ממקורות אחרים.
ואולם נתוני רדאר יפניים שפורסמו בסוף השבוע ואתמול הראו שהאניה הישראלית שינתה כיוון באופן פתאומי זמן קצר לאחר שנתיב ההפלגה שלה הצטלב עם זה זה כלי שיט אחר, קטן יותר.
גורמים בעלי ניסיון המכירים את התחום ששוחחו עם ynet, הסבירו כי תאונות שכאלה שכיחות למדי בים. לדבריהם, כלי שייט גדול לרוב אינו מרגיש בפגיעה מסוג זה. "צים אסיה" משקלה כ-40 אלף טון לעומת הספינה היפנית, שמשקלה כ-19 טון בלבד.
"שגרת ההפלגה אינה מאפשרת בזמן אמיתי ובאילוצי היום-יום בספינה לבדוק את משמעם כל הסימנים המופיעים על מסך המכ"מ", אמרו הגורמים. "בפועל האחריות בתאונות מסוג זה היא על כלי השייט הקטן, שהוא בעל יכולת תמרון גדולה יותר".