תחבורה ציבורית: יש כרטיס חכם
מהפיכת כרטיס הנסיעה הבודד לכל מפעילי התחבורה הציבורית יוצאת לדרך. ראשונה לעשות בו שימוש תהיה "קווים", הרכבת תשולב בו מאוחר יותר, "דן" בעוד שנה, "אגד" אחריה
חזון אחרית הימים? בשבועות הקרובים יחל משרד התחבורה בהפעלת "כרטיס חכם": כרטיס אלקטרוני אישי וניתן לטעינה, שישמש את הנוסעים בתחבורה הציבורית בכל הקווים ובכל אמצעי התחבורה - אוטובוסים, רכבת ישראל ובעתיד גם רכבת קלה. בתחילה יאפשר הכרטיס החכם שימוש רק בקווי האוטובוס של חברת "קווים", ומאוחר יותר ישולב גם בחברות הסעה אחרות. משתמשי "דן" יזכו ליהנות ממנו תוך כשנה מהיום, ואילו "אגד" תהיה האחרונה לשלב אותו בפעילותה.
מעבר לשיפור הצפוי בנוחות השימוש בתחבורה ציבורית, מביא עמו ה"רב-קו" בשורה חשובה נוספת: השימוש בכרטיס יקנה לנוסעים בקווי האוטובוס ברחבי הארץ הנחה של 20% ממחיר הנסיעה. הנחה זו תוענק בעתיד בכל קווי האוטובוסים בארץ. בהתייחסו לכרטיס החדש, אומר שר התחבורה, שאול מופז: "הכרטיס החכם יביא לשיפור משמעותי בשירות לנוסע, ויאפשר לאסוף מידע על מספר הנוסעים בכל קו וקו, ובכך לתכנן טוב יותר את קווי התחבורה הציבורית".
יש לציין כי הכרטיס החדש הוא חלק מרפורמה צפויה בכל מערך התחבורה הציבורית בישראל. הרפורמה, עליה דווח ב-ynet בהרחבה לפני כשבועיים, כוללת את המשך הפרטת קווי האוטובוס, הטבות מס למשתמשים בתחבורה ציבורית, שיפור השירות ועוד.
מי ואיפה?
המהפכה עליה מכריזים במשרד התחבורה לרגל הצגת הכרטיס החכם לא תתרחש בן-לילה: שתי מפעילות האוטובוסים הגדולות בישראל, דן ואגד, יחלו להשתמש בכרטיס רק בעוד שנה, כאשר באוטובוסים של אגד יוטמע הכרטיס באופן מלא רק בעוד שנתיים.
בשלב ראשון, יופעל כרטיס חכם החל ביום שלישי בשבוע הבא (28/8), בקווי האוטובוס של חברת "קווים" בגוש דן:
- הישובים שיהנו ממנו לראשונה: פתח-תקווה, קריית-אונו, יהוד, נווה-מונוסון, אור-יהודה וסביון.
- בעוד כחודש יונהג הכרטיס בקווים בנצרת, חדרה, נתניה, צפת, נהריה ובקווים שבין נתניה לתל-אביב.
- בעוד כחודשיים יחל השימוש בכרטיס גם באשדוד, טבריה ומודיעין.
- החל בינואר 2008, גם קווי האוטובוס בין באר שבע לתל-אביב ייהנו מהכרטיס.
מפעילות האוטובוסים הגדולות, דן ואגד, יחלו להשתמש בכרטיס רק בתאריכים מאוחרים יותר: הכרטיס החכם יגיע לדן באוגוסט 2008, ולחברת אגד עדיין אין מועד מדויק. ולמה דווקא שתי החברות שחולשות על הנתח העיקרי של התחבורה הציבורית בישראל, מאחרות להצטרף? לדברי אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, הסיבה נעוצה בעיקר בגודלם של ציי האוטובוסים של שתי החברות: "לדן יש יותר מ-1,100 אוטובוסים, ולאגד יותר מ-3,000, ולכן תהליך ההתקנה והיישום לוקח זמן".
ומה עם רכבת ישראל? עובדיה מבטיח כי השימוש בכרטיס החכם יגיע לקווי רכבת בחודשים בקרובים, אם כי אין כרגע מועד מדויק.
איך זה יעבוד?
את הכרטיס החכם תוכלו לרכוש בתחנות המרכזיות של מפעילי התחבורה הציבורית, וכן בקניונים, תחנות רכבת וחנויות מורשות. עובדיה מבטיח כי בעתיד יופעל מרכז מידע משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית, ובו יינתן מידע מלא לנוסעים בנוגע לשימוש בכרטיס החכם: זמני נסיעות לכל הקווים, נקודות מכירה והטענה של הכרטיס החכם, ועוד.
כדי לקבל את הכרטיס, תצטרכו להגיע לעמדת הנפקה מצוידים בתעודה מזהה ובאישור על זכאות להנחה - אזרח ותיק, חייל וכדומה. בנקודת ההנפקה תתבקשו למלא טופס הצטרפות ולהצטלם. כל התהליך, מסביר עובדיה, נמשך דקות ספורות. בשלב הראשון, הכרטיס החכם יהיה ניתן להטענה בעת העלייה לאוטובוס, אצל הנהג, אולם בעתיד ניתן יהיה להטעינו גם בעמדות הטענה אוטומטיות.
עובדיה מביע אופטימיות רבה באשר לקליטתו של הכרטיס בקרב משתמשי התחבורה הציבורית: "אנחנו מאמינים שעם הזמן, רוב ציבור הנוסעים יעבור לשימוש בכרטיס החדש". במשרד גם צופים שהכרטיס יביא לעלייה במספר המשתמשים בתחבורה ציבורית, וזאת בגלל נוחות השימוש ובגלל ההנחה במחיר הנסיעה.
עם זאת, השימוש בכרטיס החכם לא יעלים לחלוטין את הכרטיסים המוכרים לכולנו. "הכרטיס החדש מיועד בעיקר לנוסעים קבועים. את הכרטיסים הרגילים והמוכרים נמשיך לראות בעיקר אצל לקוחות מזדמנים", מסביר עובדיה.