שתף קטע נבחר
 

תוכנית באוצר לעידוד תחבורה ציבורית

אם תוכניות האוצר יצאו לפועל, יהנו הן עובדים והן מעסיקים מהטבת מס במקרה של שימוש בתחבורה ציבורית. המטרה: פחות כלי רכב פרטיים, זיהום וצפיפות על הכביש

הטבות מס למשתמשים בתחבורה ציבורית. ל-ynet נודע כי במשרד האוצר שוקלים להעניק גם לעובדים וגם למעסיקים הטבות מס בגין שימוש בתחבורה ציבורית. מהלך זה הוא חלק מחבילת צעדים עליה דיווחנו בעבר, שאמורים לעודד מעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית. אם תאושר ההטבה, תהיה זו בשורה מצוינת לעובדים: פטור ממס להוצאות נסיעה עשוי להגדיל את המשכורת, בסכום שיכול לנוע בין עשרות לכמה מאות שקלים בחודש.

 

ל-ynet נודע כי למרות שמדובר בצעד בעייתי מבחינת מיסוי, יתכן כי לטובת עידוד התחבורה הציבורית, לא תהיה ברירה אלא לתת הטבת מס "כפולה". וזה אומר כי האוצר יכיר בהוצאות הנסיעה גם לעובד וגם למעביד. "אמנם זה קצת בעייתי", אומר ל-ynet מקור באוצר, "כיוון שאי אפשר לתת הטבה על אותה הוצאה לעובד ולמעביד. מצד שני, כל הרעיון הוא שימוש בכלי מס לתכלית כלכלית. זה יכול לעבוד".


מעודדים תחבורה ציבורית (צילום: אורן אגמון)

 

הכרה כפולה 

בעיה נוספת הנוגעת לצעד המוצע, היא העובדה שכיום לא מכיר האוצר בהוצאות נסיעה אל מקום העבודה. דוגמה לכך היא שווי השימוש ברכב צמוד: חישוב שווי השימוש - המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד - מתבסס על כך שהנסיעה מהבית אל מקום העבודה היא פרטית ואינה מוכרת לצורכי מס. אולם, אם הממשלה רוצה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, הכרה בנסיעה מהבית אל מקום העבודה תהיה צעד חשוב ואף מבורך.

 

וכיצד זה יעבוד בפועל? האוצר בוחן כמה דרכים ליישום הטבת המס, שנועדו להבטיח שהיא תגיע רק לאלו שבאמת זכאים לה: למשל, הגבלת הסכום החודשי שיוכר לצורכי מס, או הכרה בהוצאות רק עבור רוכשי חופשי-חודשי באוטובוס או ברכבת. "בצורה כזו", אומרים ל-ynet באוצר, "מעבידים יזכו להטבת מס במידה ויוכח כי אכן נעשה שימוש בחופשי-חודשי שניתן לעובד, ובלבד שהוא אישי ולא ניתן להעברה - אחרת כל המשפחה תיסע על חשבוננו". באוצר בוחנים לכלול בעתיד גם את "רב-קו", הכרטיס החכם של משרד התחבורה, שאמור לשמש את כל מפעילי התחבורה הציבורית.

 

ההחלטה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית באמצעות מיסוי, התקבלה במסגרת תקציב 2008 שהונח היום (ב') על שולחן הכנסת. בתקציב נקבע כי משרדי האוצר והתחבורה יקימו צוות בין-משרדי, שיגבש דרכים לעידוד התחבורה הציבורית באמצעות מיסוי. מסקנות הצוות יוגשו לממשלה עד ה-1 ביוני 2008, וסביר להניח שאם יאושרו, יישומן יחל במסגרת תקציב 2009.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בוחרים רכבת
צילום: ירון ברנר
במקום פקק
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים