שתף קטע נבחר
 

מה קורה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים?

לקראת יום המחוייבות הלאומית לבטיחות בדרכים - גורם ברשות הלאומית מספר ל-ynet על התעלמות מהצורך לגייס מומחים בתחום התחבורה והבטיחות בדרכים, על עובדים שלא יודעים מה לעשות והיכן לעשות זאת, על נתק בין עובדים ותיקים למנהלת ההקמה ומחסור חמור באסטרטגיה הולמת. הרשות: מדובר בטענות חסרות שחר

"שולחים את העובדים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים להלחם בתאונות, ללא הכוונה ראויה שתגדיר מה הם צריכים לעשות, ואיך הם צריכים לפעול", כך מתאר עבור ynet גורם בכיר ברשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים, את החודשים הראשונים לפעילותה של הרשות. "במקום שיגוייסו אנשי מקצוע שייבנו 'תורת הלחימה', קלטו שם עובדים לתפקיד מנהלי בטיחות אזוריים, והציבו אותם מבלי לצייד אותם בתורת עבודה מסודרת".

 

כזכור, עוד ביוני 2006, מיד לאחר תאונת הרכבת הקשה של בית יהושע, הצהיר מופז כי עד ינואר 2007 תוקם הרשות החדשה לבטיחות בדרכים, זו שתפעל על בסיס המלצות דוח ועדת שיינין. השר התחייב כבר אז בפני הכנסת כי "הרשות תיישם תוכנית כוללת ומקיפה למאבק בתאונות הדרכים". אלא שלרשות לקח זמן רב מאד להתחיל לעבוד, וגם כיום אינה מתקרבת אפילו להיקף עבודה מלא. רק לפני מספר שבועות אמר ל-ynet אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק, את הדברים הבאים: "החוק להקמת הרשות עבר בכנסת לפני 13 חודשים, ביולי 2006. אולם עד היום היא לא החלה לפעול בהיקף הדרוש. זו שערורייה".

 

 

גם היום, כך מסתבר כעת ולקראת יום המחוייבות הלאומית לבטיחות בדרכים, העסק לא דופק כמו שצריך. "אין לרשות תשתית מקצועית מספקת, ואין מי שיתווה מדיניות" אומרים ברשות, ומפנים את עיקר הביקורת לכיוונו של ליאור כרמל, מנהל ההקמה של הרשות, שאמור לסיים את תפקידו בימים הקרובים. הטענה היא כי כרמל נכשל בכך שלא גייס מומחים בתחום התחבורה והבטיחות בדרכים, וזאת על-מנת שישמשו תשתית לכל עבודת הרשות וייבנו תוכנית עבודה מתוך ראייה אסטרטגית - "מבחינת ההבנה של הנושא, כרמל הוא כישלון".


לידיעת שר התחבורה, שאול מופז (צילום: דודי ועקנין)

 

בשיחה עם ynet, טוען גורם המעורב בכך, כי מאחורי תוכנית העבודה של הרשות לשנת 2008 - שהוצגה לשר התחבורה שאול מופז בחודש יולי האחרון - אין מחשבה כוללת או אסטרטגיה מגובשת: "גיבשו לתוך נייר אחד כמה תוכניות של החטיבות והאגפים השונים. האם מישהו העמיק ובנה אסטרטגיה כוללת? התשובה היא לא".

 

ההערכות הן כי בעקבות התנהלות הרשות ומנהל ההקמה שלה, ליאור כרמל, ייאלץ המנכ"ל הנכנס של הרשות, יאיר דורי, להכניס שינויים בתוכנית העבודה של הרשות לשנת 2008, למרות שזו אושרה כבר על-ידי שר התחבורה.

  

"יישום תוכנית העבודה ייפגע"

אחד הליקויים בהתנהלות הרשות עליהם מצביע הגורם הבכיר הוא נתק בין עובדי הרשות הישנה, לכרמל ולרשות החדשה. "העובדים הוותיקים מאוד פגועים. בעצם אמרו להם 'נכשלתם, אנחנו נבנה מחדש את הרשות', והוציאו אותם מהתהליך. שמענו את זה מכרמל כמה פעמים. אבל הם לא נכשלו כי הם אנשים כושלים - הם נכשלו כי לא היו תקציבים, כי לא הייתה אסטרטגיה, וכי לא הייתה תשתית מקצועית. אני חושב שכרמל לא עשה שיעורי בית - אם הוא היה לומד את דו"ח דברת (שעסק ברפורמה במערכת החינוך, ש.ה), הוא היה מבין שאי אפשר ללכת לרפורמה גדולה בלי לשתף את העובדים הוותיקים".

 

התוצאה של הנתק בין הרשות החדשה לרשות הישנה, עשויה להיות פגיעה ביישום תוכנית העבודה לשנת 2008. כדאי לזכור שמאחורי צמד המלים "תוכנית עבודה", מסתתרת התוכנית הכוללת של מדינת ישראל למלחמה בתאונות דרכים, שאמורה להפחית באופן משמעותי את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. "לעניות דעתי, הנתק בין הרשות החדשה לעובדים הוותיקים ייפגע ביישום התוכנית. האתגר של המנכ"ל החדש (יאיר דורי, ש.ה) יהיה לחבק את העובדים האלה, להגיע איתם להסכם עבודה קיבוצי ולהתניע את התהליך", דברי גורם ברשות.

 

תגובת ליאור כרמל והרשות

ליאור כרמל העדיף להגיב באמצעות דוברת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שירי עדן, שמסרה בתגובה לטענות: "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוקמה תוך חודשים ספורים, על אף קשיי הבירוקרטיה המורכבים בהם נתקלה. בחודשים הללו הספיקה הרשות החדשה לגבש אסטרטגיה ועקרונות פעולה, לגייס כ-70 עובדים בהליכי מכרז, לקיים הדרכות והכשרות לכל העובדים החדשים, לשכור משרדים חדשים ולהיערך לוגיסטית, לנסח את תוכניות העבודה ל-2007, 2008 והחומש הקרוב, ובמקביל - להתחיל ליישם עשרות פרוייקטים בטיחותיים.

 

"מעבר לכך, הנהלת הרשות תשמח לשמוע ישירות מפי כל אחד מעובדי הרשות הישנה, במידה ויש למי מהם השגות על תהליך הקמת הרשות או על התפקיד שקיבל ברשות החדשה, במקום לקבל תגובות אנונימיות באמצעות כלי התקשורת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנהל ההקמה של הרשות החדשה, ליאור כרמל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים