"תשלום עבור נסיעה בכביש - הפתרון הנכון"
למרות תקציב ענק של 16 מיליארד שקל לחמש שנים לטובת תחזוקת כבישים, החליט משרד התחבורה כי הצעד הנכון הוא לחייב את הנוסעים בכבישים לשלם גם עבור זכות השימוש. גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, מנסה להסביר למה נכון לעשות בדיוק כך
"התשלום עבור נסיעה בכבישים יאפשר למדינה לפתור את בעיית הגודש בכבישים, ואת תחזוקתם" כך אומר היום ל-ynet גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, בהתייחסו לביקורת שהוטחה במשרדו אתמול (ג'), בישיבה של ועדת הכלכלה. בישיבה הותקף המשרד בחריפות על-רקע כוונתו לגבות אגרה בגובה שני שקל עבור נסיעה בקטע הדרומי של כביש 6, וכן לאור הודעתו כי נבחנת אפשרות גביית אגרה בכביש עוקף הקריות בצפון, בנתיב תחבורה ציבורית בכניסה לירושלים ובכניסה הדרומית לאילון.
"תפקידנו לקבל החלטות רציונליות - ולא אמוציונליות", מסביר היום סיטרמן, "ואני משוכנע שגביית אגרה מינימלית בקטעים 19 ו-20 של כביש 6 הוא הפתרון הנכון ביותר".
ובכל זאת - לא ברור מדוע יידרשו תושבי הדרום, שמכיסם למעשה מומנה סלילת הכביש, לשלם אגרת נסיעה עליו?
"כשבחנו את הנושא, היו לנו שתי הנחות עבודה: ראשית, עובדה ידועה היא שאחת הבעיות בכבישי ישראל הם תקציבי אחזקה - יש בעיה לשמור אותם ברמת בטיחות גבוהה וברמה תחבורתית נאותה. שנית, רצינו שנהג שייסע בהמשך כביש 6, בקטעים 19 ו-20 (ממחלף סורק עד מחלף קריית גת, ש.ה), לא ירגיש בהבדלי תחזוקה לעומת הקטעים הצפוניים, למרות שהקטעים הדרומיים נבנו מתקציב המדינה".
סיטרמן: כבישי אגרה הם אחד הפתרונות לבעיית הגודש (צילום: ניב קלדרון)
איך יתכן שלחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) אין מספיק כסף לתחזוקת הכבישים? הרי ממשלת ישראל אישרה לה תקציב של 16 מיליארד שקל לחמש שנים?
"בפועל, יש גרעון הולך וגדל מבחינת תחזוקה: כל שנה, התקציב לתחזוקת כבישים מתחיל בגירעון של יותר מ-50%. על תחזוקת הכבישים הקיימים בישראל - ללא פיתוח כבישים חדשים - צריך להערכתנו להשקיע כ-1.4 מיליארד שקל בשנה. אבל תקציב התחזוקה העומד לרשות החברה הוא כ-600 מיליון שקל בלבד".
אז איך מתכנן משרד התחבורה לפתור את בעיית התחזוקה?
"לאחר בחינה מעמיקה של הנושא, הגענו למסקנה שצריך להפריט תחזוקת הכבישים בישראל".
כלומר, שיהיו עוד ועוד כבישי אגרה?
"לא, האזרח לא משלם בפרויקטים מסוג זה. המימון מגיע מהמדינה, שתתקשר עם קבלנים לתקופה של 25 שנה".
אתה יכול להסביר איך ההפרטה הזו תיושם?
"אנחנו נחלק את הארץ למספר 'אשכולות', כאשר בכל אשכול יהיו כ-300 עד 400 ק"מ של כבישים. משרד התחבורה יוציא מכרזים לניהול התחזוקה באשכולות אלה, וחברות שיזכו בהם יחויבו לשדרג את הכבישים, ולאחר מכן לתחזק אותם לתקופה של 25 שנה".
מתי התוכנית תצא לפועל?
"פיילוט ראשון, באזור חדרה, יתחיל כבר בחודשים הקרובים".
ומה עם התוכניות לכבישי אגרה נוספים, למשל בקריות ובכניסה לירושלים?
"קודם כל, צריך להבין שאגרת נסיעה היא כלי לניהול תחבורה - זהו אחד הפתרונות לבעיית הגודש בכבישים. זהו חלק ממדיניות ארוכת-טווח של המשרד. אני רוצה להדגיש שהרחבת השימוש בכבישי אגרה תהיה מצומצמת, ותמיד תהיה לנהגים אלטרנטיבה שאינה כרוכה בתשלום. צריך גם לזכור שכביש אגרה נותן ערך מוסף גם לאלו שאינם משתמשים בו, וזאת מאחר שהוא מקטין את הגודש בכבישים הציבוריים".
אתה יכול להבין את התרעומת של הציבור ושל חברי הכנסת, בנוגע לתוכניות שלכם?
"אני יכול להבין אותה, אבל אני צריך לקבל החלטות ולנהל. וכל עוד אנחנו מציעים אלטרנטיבות לכבישי האגרה, וכל עוד אנחנו מסבירים את הבחירות שלנו, אז אני חושב שזה בסדר".
מה התגובה שלך לטענות של ירון זליכה, החשב הכללי באוצר, שאומר כי זוהי חציית קו אדום, וכי אסור לתת לגורם פרטי - חברת דרך ארץ במקרה זה - סמכות לגבות מס מאזרחים על רכוש ציבורי?
"אני מבין שזליכה וכמה מחברי הכנסת בחרו בגישה פופוליסטית, אבל צריך לזכור שהוא לא מומחה לכבישים. מומחים לכבישים יש במשרד התחבורה. לכן קל לו להתלהם ולהטיל רפש על משרדים שעושים עבודה מקצועית".
כמו שהדברים נראים כעת, סביר להניח שלא תקבלו אישור מוועדת הכספים לגבות כסף בקטע הדרומי של כביש 6 - וגם לא בכבישים קיימים אחרים, כמו בכניסה לירושלים - וזאת מאחר שחברי הכנסת מתנגדים לכך בתוקף. מה בכוונתך לעשות?
"אני מאמין שנצליח לשכנע את חברי הכנסת. אנחנו נציג בוועדת הכלכלה את מדיניות התחבורה לשנים הקרובות, והם יבינו את היתרונות של הצעתנו".
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן
צילום: ששון תירם