שתף קטע נבחר
 

פרשנות: עסקת גוגל-יאהו - עוד ארוכה הדרך

העיסקה שנחתמה בסוף השבוע האחרון בין גוגל ליאהו, חותמת (אולי) התנהלות נפתלת בת ארבעה חודשים וחצי שהחלה עם הצעת הרכש של מיקרוסופט. אך עוד ארוכה הדרך ממימושה ומה גוגל רוצה שנחשוב

כמו כל סיפור טוב, גם לסיפור הזה יש סיום מפתיע. מה שהתחיל לפני ארבעה וחצי חודשים כהצעת הרכש הגדולה ביותר בהיסטוריה של האינטרנט, הסתיים (אולי) בתפנית שלא הכל ציפו לה.

 

תקציר הפרקים הקודמים

מיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם מציעה לרכוש את חברת יאהו, מענקיות האינטרנט, תמורת 44.6 מיליארד דולר. יאהו מסרבת ופונה לניסוי משותף עם גוגל. מיקרוסופט מציעה יותר, יאהו רוצה עוד יותר מכך – העסקה המקורית מתפוצצת.

 

מיקרוסופט ויאהו חוזרות לנהל משא ומתן, הפעם רק על רכישת מערכת הפרסום באינטרנט של יאהו. והסיום המפתיע של יום ו' האחרון – יאהו מסיימת את המשא ומתן עם מיקרוסופט, ופונה לזרועות גוגל בעסקת שימוש במערכת הפרסום שלה, AdSense, לארבע שנים, עם אפשרות הארכה עד לעשר שנים.

 

שתיקתו של אייקן

ציבור המשקיעים בבורסה, כנראה מאוכזב מהמהלך, מגובה בתחזיות שחורות ליאהו מפי האנליסטים ומצביע ברגליים: מניית יאהו צוללת. עוד משקיע גדול ביאהו שעד כה עשה הרבה רעש וכעת שומר על שתיקה, הוא קארל אייקן, המיליארדר הפרובקטור, שרכש לאחרונה נתח גדול ממניות יאהו ואיים להחליף את דירקטוריון החברה,

ולהעיף את המנכ"ל ג'רי יאנג.

 

לשתיקתו של אייקן יש סיבה. בהסכם של יאהו עם גוגל, יש סעיף אשר מאפשר לבטל את העיסקה, במידה שיהיו שינויים מהותיים במבנה השליטה של יאהו (כמו אלה שמתכנן אייקן) במשך השנתיים הקרובות, בתוספת "דמי ביטול" בסך 250 מיליון דולר.

 

אסיפת בעלי המניות של החברה, ב-13 ליולי (אם לא תידחה שוב), צפויה להיות סוערת.

 

המכשול לעסקה: פיקוח תחרותי

אך בעלי המניות הם לא המכשול הגדול לעיסקה בין יאהו לגוגל. המכשול הגדול הוא אישור העסקה בידי המפקח על הגבלים העסקיים המחמיר של משרד המשפטים האמריקני וגורמי הפיקוח של בית הנבחרים.

 

חשוב להבין - במסגרת שיתוף פעולה כמו זה שנחתם שלשום לגוגל תהיה גישה ללמעלה מ-80% משוק החיפוש באינטרנט בארצות הברית (לפי נתוני SerachEngineWatch, הנכונים ל-2008) וגישה דומה לשוק הפרסום המקוון בארצות הברית – שרק מחזק את השליטה של גוגל בשוק.

 

צופרי הרגעה של גוגל: התחרות נמשכת

בניסיון להקדים תרופה למכה, שתי החברות הפעילו את כל צופרי יחסי הציבור שלהן, בצפירת הרגעה מתמשכת. בבלוג הרשמי של גוגל פורטו כמה סיבות, מדוע העיסקה דווקא

מחזקת את התחרות.

 

ראשית, גוגל ממהרת להבהיר שלא מדובר במיזוג (מישהו אמר מיקרוסופט?), העיסקה אינה מסירה מתחרה מהשוק (מערכת הפרסום של יאהו תמשיך לפעול בנפרד – אבל על מי גוגל מנסה לעבוד? תוצאות הפרסום שלה כבר בפנים).

 

העסקה אינה מונעת מיאהו הסדרים דומים עם חברות אחרות (אבל גוגל כן דאגה להכניס את הסעיף בעניין שינוי השליטה, שיאהו לא תברח למיקרוסופט, חלילה).

 

לבסוף, הדאגה הכי גדולה: גוגל לא תעלה מחירים למפרסמים (הם גבוהים גם כך. ועם 80 אחוזי שליטה בשוק החיפוש – מי יעצור אותה?).

 

רוצים אישור? תבואו עוד שנה

עוד הודיעו שתי החברות כי הן משעות את העסקה למשך שלושה חודשים – לצורך מתן שהות למשרד המשפטים האמריקני לבדוק את העיסקה.

 

אך שלושה חודשים הם רק ההתחלה. טחנות הפיקוח התחרותי טוחנות לאט. מלבד משרד המשפטים האמריקני שלא היסס בשעתו לפעול נגד מיקרוסופט בתחום התוכנה, הב קוהל, יושב ראש תת-הוועדה להגבלים עסקיים של הסנאט, רוצה לערוך שימוע ולחקור ולבדוק את ההשלכות של העיסקה על שוק הפרסום המקוון בארצות הברית.

 

אם לשפוט מהעיסקה הגדולה הקודמת של גוגל בתחום הפרסום המקוון – הלוא היא רכישת חברת הפרסום DoubleClick, שאושרה סופית כמעט שנה לאחר הכרזתה, הרי שצפויה לשתי החברות עוד דרך ארוכה עד למימוש העיסקה שנחתמה השבוע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים