שתף קטע נבחר

 
צילום: ויז'ואל/פוטוס

יאללה בלגן: הילד הגיע לגיל 4

עולמו של הילד שלכם הולך ונהיה רחב וההתפתחות שלו מואצת מרגע לרגע. הוא רוכב על תלת אופן, יודע לצייר, שפתו עשירה והוא כבר יוזם וממציא משחקים בעצמו. מה צפוי לו בשנה הקרובה? פרק נוסף בסדרה שכל הורה חייב לדעת

קשה להכיר את הפצפון שלכם. הוא כל כך עצמאי, שלעתים אתם נדהמים בעצמכם מעושר השפה, מיכולותיו ומרצונו ללמוד ולחקור עוד ועוד את העולם. הוא כבר בן 4 ועושה כל כך הרבה. הנה כמה אבני דרך להן תצפו, כדי שתוכלו לכוון אותו לעולם בטוח ויציב.

 

מוטוריקה גסה

הילד: הוא כבר מנווט את תנועותיו במיומנות תוך שליטה על גופן. הוא פעיל, מיומן בטיפוס, החלקה על מגלשה והתנדנדות בנדנדה. הוא הולך בקלות על קו ישר, מתיישב כשברכיו מצטלבות, מסוגל לעמוד, ללכת ולרוץ על קצות האצבעות. הוא עולה ויורד במדרגות כשהוא מחזיק בידיו חפצים, מטפס ויורד בסולם ברגל מסורגת ויכול לרוץ מעל מכשול בגובה 20 ס"מ. הוא עומד במשך 3-5 שניות על רגל אחת (הרגל המועדפת) ומנתר על הרגל הזו. הוא מפגין מיומנות הולכת וגדלה במשחקי כדור מגוונים, מסוגל להתכופף מהמותניים ומטה, מסדר ומרים חפצים מהרצפה ורוכב בצורה מיומנת על תלת אופן או אופניים נמוכים עם גלגלי עזר.

 

אתם: אפשרו פעילות מוטורית מגוונת בהתאם, כמו טיפוס, החלקה והתנדנדות, בהשגחת מבוגר. אפשרו ושחקו עם הילד במשחקי כדור מגוונים, עודדו אותו לרכוב על תלת אופן. הקפידו על דגש ושימת לב מרבית לנושא הבטיחות.

 

התפתחות התינוק - הכתבות הקודמות בסדרה:

 

מוטוריקה עדינה

הילד: מחזיק ומשתמש בעפרון בצורה יציבה, מצייר דמות בעלת 3-5 חלקים, בדרך-כלל ראש, רגליים, זרועות ואצבעות. הוא גוזר במספריים על קו ישר, מעתיק עיגול, מחקה ריבוע, סימן פלוס ומשולש בגיל 5 שנים. הוא מסוגל לבנות מקוביות מבנים מורכבים יותר כמו מגדל בן 10 קוביות ויותר, דגמים פשוטים של 3 גשרים ויותר ושל בית. הוא בונה פאזל מ-10 חלקים ויותר.

 

אתם: ספקו אביזרים וחומרים ליצירה כמו מספריים, עפרון, צבעים, בצק, כלי בית. הדגימו בניית מבנים מורכבים מקוביות או לגו, ועודדו משחק בפאזל בהתאם ליכולתו.

 

תפיסה

הילד: מסוגל להבין ולהבחין בסדר גודל של חפצים. קיימת חציית קו האמצע בציור. הוא מעתיק מלוח צורות כמו סימן פלוס וריבוע ומתחיל לצייר משולש. הוא צובע וממלא שטחים פשוטים, לרוב מבלי לצאת מהקווים. הוא מכפתר כפתורים, מסוגל לעבוד עם לוח, כרטיסיות וציורים, מזהה את שמו הכתוב, מנווט עצמו במקומות שיש בהם פינות חדות ומכשולים, מבין מושג כמות עד 5 פריטים, מבין את מושג הזמן (יודע למשל מתי תוכניות הטלוויזיה האהובות עליו) ומודע לכיוונים ימין ושמאל (אך מתבלבל ביניהם).

 

אתם: הדגישו בפניו את הבדלי הגודל של חפצים ודמויות. בעת שיחה, הדגישו את מושג הזמן. עודדו אותו להעתיק צורות מלוח, לצבוע ולמלא צורות גיאומטריות ומשטחים מצויירים פשוטים, אפשרו לו משחקים עם כרטיסיות כמו קלפים ומשחק זכרון.

 

שפה ותקשורת

הילד: הוא מדבר בשפה עשירה ומשתמש באוצר מילים גדול, משפטיו מורכבים, ארוכים ומושלמים בעלי 6-8 מילים ונכונים מבחינה דקדוקית. הוא מספר בצורה הגיונית ובהקשר נכון אירועים וחוויות, מכיר 4 צבעים ויותר, אומר את שמו, מינו גילו וכתובתו, יודע את שמות ימי השבוע, מבין הוראות מורכבות, יכול להתאים את דבריו למאזין (משתמש באינטונציה שונה כשמדבר למבוגר או לילד) ומתחיל למנות חפצים בקול תוך נגיעה בהתאמה. לעיתים קיימים שיבושי היגוי באותיות השורקות ש', ס', ז', צ, וגם בהגיים כ', ק', ר'.

 

אתם: העשירו את שפתו של הילד על ידי קריאת סיפורים, שירים, חרוזים ומניית חפצים. למדו את קשת הצבעים הרחבה. עודדו את הילד לספר על פעולותיו במשך היום. תוך כדי טיול שוחחו עמו ועודדו אותו לשיחה. עודדו ספירה לאחור מ-5 ל-0. תמיד השתדלו לתת דגם נכון של שפה והקפידו על היגוי תקין.

 

הרגלי אכילה

הילד: קיימת אצלו בשלות חברתית וקוגניטיבית לפעילות משותפת במטבח. הוא בעל יוזמה ויכולת להציב מטרות ולבצען. הוא מסוגל ללמוד ולהבין את הרכב המזונות וחשיבותם ומסוגל לבחור מבין מגוון מזונות. הוא מעדיף מזונות מסויימים אך פתוח לשינויים ומוכן לנסות לטעום מזונות חדשים.

 

אתם: שתפו את הילד בקביעת התפריט, תכננו והכינו במשותף ארוחה בבית ובגן. למדו אותו נימוסי שולחן ושימוש בכלי האוכל, למדו אותו את חשיבות גיוון המזונות ושמשו דוגמא אישית בבחירת המזון. עודדו אותו לטעום מזונות חדשים בקצב המתאים לו מבלי להפעיל לחץ. המשיכו להגיש לשולחן מזונות אותם דחה בעבר על מנת לאפשר לו לטעום בקצב המתאים לו. והחשוב מכל: הימנעו ממאבקים סביב האכילה!

 

שכלי חברתי

הילד: הוא יוזם ומפתח משחקי דמיון, מקבל מרות מתוך הבנה ומבין את כללי המשחק. הוא בעל זיכרון שמיעתי של 4 ספרות וחזותי של 5 אובייקטים. הוא מבין את משמעות המספר והכמות עד 10, מקיים יחסי חברות אמיתיים בתוך קבוצת השווים, מפתח שליטה וויסות עצמי (ממתין בתור ליציאה מהגן, למשל). כמו כן מתפתחת אצלו יכולת ההבחנה בין טוב ורע, מותר ואסור, עיקר וטפל.

 

אתם: אפשרו לילד לשחק במשחקי זיכרון שונים, עודדו אותו לשחק ולפעול תוך אינטראקציה חברתית (משחקים הדורשים התחשבות, ויתור, המתנה לתור). ספקו לילד אפשרויות רבות למשחק. ספרו לו סיפורי אגדות שיסייעו לו להכיר את העולם וישפרו את פיסת המציאות והדמיון שלו (עבר, הווה, עתיד, צדק, אי צדק, טוב, רע). הציבו משימות ואתגרים מוכרים וחדשים שהילד מסוגל לתכנן ולבצע בהצלחה. הדגישו את הסיבות להצלחה. הציבו גבולות להתנהגויות באופן עקבי.

 

משחק

הילד: הוא משחק במשחקי דמיון וחיקוי, מבטא את רגשותיו באמצעות תיאטרון בובות וממציא סיפורים. הוא גוזר וצובע עם גבולות. הוא בוחר את חבריו, החברות חשובה לו והוא הולך אחרי המנהיג. הוא משחק בקבוצה עם העדפה ל-2 עד 5 ילדים במשחק. הוא מגן במשחק על ילדים קטנים ממנו. הוא יוזם וממציא משחקים לבד תוך שימוש בחוקים ובכללים. הוא משתתף ונהנה במשחקי תנועה בליווי מוסיקלי או בלעדיו בשילוב ריצה, קפיצה ודילוגים. הוא משחק עם כדורים בגדלים שונים, ומסוגל לצפות בתכנית טלויזיה מתחילתה ועד סופה.

 

אתם: נהגו בעקביות לגבי איסורים. על ההורים לתאם עמדות. עודדו משחקי דמיון, תיאטרון בובות (למשל, ליצור בבית פינת תחפושות). עודדו ביקור משותף עם הילד בהצגות ילדים בהתאם לרמת ההתפתחוןת שלו. שירו לו ואיתו ולמדו שירים. ספרו לו סיפורים מספר או מהדמיון. בקרו עמו בספריה והשתתפו בשעת סיפור והחלפת ספרים. אפשרו צפייה בטלוויזיה, קלטות וידאו ומשחקי מחשב. בחרו משחקים בטיחותיים לפי תו תקן.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנווט את תנועותיו
צילום: index open
מומלצים