מומחים דורשים: ועדת חקירה לאסון האוטובוס
תאונת האוטובוס הקטלנית ליד אילת, החמורה ביותר שידעה המדינה, חוזרת לכותרות. בכירי ומומחי תחבורה קוראים היום להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה, שתפקידה יהיה למנוע תאונה דומה בעתיד. ויש תמימות דעים: אסור שהתאונה תעבור בלי הסקת מסקנות אמיתית
בכירי העוסקים בתחבורה ובטיחות בישראל קוראים להקמה מיידית של ועדת חקירה בלתי תלויה, לחקר אסון האוטובוס באילת. "הדרך בה הרשויות בישראל בודקות את עצמן אינה ראויה. תאונה עם תוצאות כל-כך טרגיות מחייבת בדיקה חיצונית, על-ידי גוף עצמאי ובלתי-תלוי, שלא יעסוק במציאת אשמים - אלא במניעת התאונה הבאה". כך אומר היום (א') ל-ynet אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק, בהתייחסו לתאונת האוטובוס הקטלנית ליד אילת. לדברי נאור מצטרפים כמה מבכירי העוסקים בבטיחות בדרכים בישראל, הקוראים לממשלת ישראל להקים ועדת חקירה עצמאית, שתתמקד בהפקת לקחים ולא במציאת אשמים בלבד.
- תאונת האוטובוס - מי יענה על שאלות קשות?
"ועדת חקירה ממלכתית"
"אם החקירה תסתיים ותתמצה בכך שיימצא אשם, לא נלמד דבר ולא נוכל למנוע את התאונה הבאה", אומר ד"ר משה בקר, מבכירי המומחים בתחום הבטיחות בישראל. "צריך להפיק במקרה זה לקחים מערכתיים, שיוכלו לסייע למדינת ישראל במניעת התאונה הבאה". בקר אף סבור כי יש להקים לאלתר רשות עצמאית ובלתי-תלויה, שתעסוק בחקירת תאונות חמורות. זאת, בדומה לרשות הבטיחות בתחבורה בארה"ב (NTSB), שאינה כפופה לרשויות אחרות ועוסקת בחקירה רב-תחומית של תאונות תחבורה. לחילופין, בקר אומר כי יש להקים ועדת חקירה ממלכתית, שתקבל את כתב המינוי מהממשלה, ולכן תהיה בעלת עצמאות רבה בחקירה.
24 הרוגים ו-33 פצועים - התאונה החמורה בהיסטוריה (צילום: AP)
"אחת ולתמיד, צריך שתגיע דרישה חד-משמעית מהדרגים הבכירים ביותר של מדינת ישראל, להעמיד את המאבק בתאונות הדרכים בראש סדר העדיפויות", אומר ל-ynet ח"כ גלעד ארדן, יו"ר ועדת המשנה למלחמה בתאונות דרכים, ומהמחוקקים היותר-עסוקים בתחום בשנים האחרונות. "לכן, אני תומך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, שתחקור את התאונה לעומק, ותציב את נושא הבטיחות בראש מעייניהם של מקבלי ההחלטות".
במפתיע, גם החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), המתמודדת עם שאלות קשות באשר למעקה הבטיחות, הסימון והתמרור באזור התאונה, מצטרפת היום לקריאה להקים ועדת חקירה עצמאית. "החברה אינה מתנגדת להקמה מהירה של ועדת חקירה בלתי-תלויה", מסביר ל-ynet אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל החברה. "יתרה מכך, חשוב לבצע כל בדיקה שתתרום להגברת הבטיחות בכביש ומניעת התאונה הבאה. מסיבה זו הוחלט במע"צ לחקור כל תאונה עם נפגעים, כדי להפיק לקחים - בשונה מחקירת המשטרה, המחפשת אשמים".
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מחזק גם הוא את הדרישה להקים ועדת חקירה. בשיחה עם ynet מסביר אבוהב כי "התאונה החמורה בתולדות המדינה, אינה יכולה לעבור מבלי שתתבצע בדיקה מחמירה, מקצועית ובעיקר אובייקטיבית, ולכן, חובה להקים ועדת חקירה בלתי-תלויה ושאינה נגועה באינטרסים ושיקולים זרים". לדבריו, למרות שמדובר בתאונה שנגרמה לכאורה כתוצאה מטעות אנוש - אין לעצור את החקירה במציאת אשמים. " אסור לעשות לעצמנו חיים קלים, ולהסתפק באמירה 'הנהג נהג בחוסר זהירות, וגרם לתאונה'. אם נסתפק בזאת, 24 אנשים איבדו את חייהם, ואנשים רבים יותר עלולים להיפגע בעתיד - ולא למדנו דבר. לא עשינו צעד אחד, כדי למנוע טרגדיה נוספת".
אסור לעבור לסדר היום
ד"ר יעקב שיינין, שעמד בראש הוועדה לקביעת תוכנית לאומית למלחמה בתאונות, סבור כי יש לערוך חקירה בלתי-תלויה של התאונה ליד אילת, אם כי אין צורך להקים לשם כך ועדה נוספת. "על ראש הממשלה לכפות על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לחקור את התאונה", אומר שיינין בשיחה עם ynet. בכך, הוא מקווה כי יתחזק מעמדה של הרשות, שאינה נהנית כיום מעצמאות מלאה, ונתונה ללחצים מצד משרד התחבורה וגופים אחרים בתחום הבטיחות.כל הבכירים תמימי דעים באשר לצורך למצות את החקירה מעבר למציאת האשמים המיידים - ובכך לאפשר לממסד להפיק לקחים שיוכלו למנוע תאונות דומות בעתיד. "את האתמול אי אפשר לשנות", אומר שיינין. "המטרה של החקירה צריכה ללמד אותנו מה לעשות כדי שמחר בבוקר זה לא יקרה שוב. בשנת 2009, אסור שתאונה כזו תקרה".
"אי אפשר לעבור לסדר היום אחרי תאונה כל-כך חמורה", מסביר ד"ר בקר. "מדינת ישראל צריכה לנצל את ההזדמנות הטרגית הזו כדי לעשות בדק-בית ברמה המערכתית. להאשים את הנהג - גם אם כל הטענות נגדו יתבררו כנכונות - לא ימנע את התאונה הבאה". בקר מונה מספר תחומים שבהם צריכה ועדת חקירה להתמקד: הכשרת נהגי רכב כבד, מעקב וטיפול בנהגים, תפקוד קציני בטיחות בציי רכב, התשתית הפיזית של הכביש, תשתית הבטיחות במקום התאונה, ותחזוקת הכביש.