מחדל אבטחה חמור ברכבת
ל-ynet נודע כי אלמונים פרצו למתחם הרכבת בדרום תל-אביב, והשחיתו קרונות חדשים לחלוטין. גורם ברכבת: "עניין חמור מאוד, בגלל ההיבט הביטחוני". תגובת הרכבת: "רכבות הנוסעים מאובטחות במתחם מואר מוקף גדרות וכלבים, ונסרקות לפני כל נסיעה ובסיומה"
הצרות ברכבת ישראל לא נגמרות: אלמונים פרצו למתחם החברה בתל-אביב, והשחיתו כמה קרונות חדשים לחלוטין. גורם ברכבת: "אם מישהו יכול להגיע לרכבת - ולמעשה לעשות כל מה שהוא רוצה - אפשר רק לדמיין מה עוד אפשר לעשות במתחמי הרכבת". ל-ynet נודע כי לפני כשבועיים פרצו אלמונים למתחם הרכבת בדרום תל-אביב, וריססו כתובות על קרונות חדשים שעמדו במקום. יש לציין כי מתחם הרכבת, הנמצא ליד מחלף ההגנה בנתיבי איילון, נתון תחת שמירה בכל שעות היממה. אלא שלמרות זאת, הצליחו האלמונים להגיע עד לקרונות הרכבת ולהשחיתם - מבלי שייתפסו.
הקרונות שהושחתו נמנים עם מערכי הרכבת החדשים, שעדיין לא נכנסו לשירות פעיל. הקרונות נמצאים במתחם "בית הספר" של רכבת ישראל, שם עוברים עובדי הרכבת הכשרות בנוגע לתפעול הקרונות החדשים. הקרונות - המיוצרים על-ידי חברת סימנס - הגיעו לישראל רק לאחרונה, וצפויים להיכנס לשימוש בחודשים הקרובים.
הקרונות החדשים שהושחתו במתחם "בית הספר" של הרכבת
ברכבת ישראל מסבירים היום ל-ynet כי השמירה על הרכבות נעשית על פי הנחיות המשטרה, ובתיאום עם אגף הביטחון בחברה. "הקרונות המדוברים היו בשטח פתוח באזור ת"א-דרום, ושהו שם לצורך הדרכה בבית הספר לרכבות הנמצא בסמוך. על פי הוראות המשטרה, ישנם קריטריונים שונים לשמירה על ציוד להדרכה לעומת אבטחת נוסעים". ברכבת ציינו גם כי הוגשה תלונה למשטרה, והוגברה השמירה במקום.
"עניין חמור מאוד"
"זה עניין חמור מאוד, גם בגלל הנזק שנגרם לציוד הרכבת, אבל בעיקר בגלל ההיבט הביטחוני", אומר ל-ynet גורם ברכבת. "אם מישהו יכול להגיע לרכבת, ולצייר עליה במשך כל כך הרבה זמן - ולמעשה לעשות מה שהוא רוצה - אפשר רק לדמיין מה עוד אפשר לעשות במתחמי הרכבת".כאמור, ברכבת מסבירים כי ישנם נהלים שונים לאבטחת קרונות נוסעים וקרונות המשמשים להדרכה: "יש רמות שמירה שונות, פעילות שונה, מאבטחים שונים וכן הלאה. בעוד שרכבות הנוסעים מאובטחות במתחם מואר, מוקף גדרות וכלבים, ונסרקות פנימית וחיצונית לפני כל נסיעה ובסיומה - קיימים נהלי שמירה שונים על קרונות המיועדים להדרכה".
רכבת ישראל: יש נהלים שונים לרכבות נוסעים ורכבות במתחם ההדרכה
ברכבת גם מציינים כי בעקבות האירוע הוגבר הפיקוח במקום, וכן הוגשה תלונה במשטרה. עוד מוסיפים ברכבת כי "חברת השמירה - האחראית על אבטחת המתחם - דאגה לנקות את הנזק שנעשה לקרונות, ולהשיבם למצבם הקודם. יש לציין כי מדובר במעשה בריונות פושע, הראוי לגינוי".
עיתוי לא נוח
מחדל האבטחה מגיע בעיתוי לא נוח לרכבת ישראל: בחודשים האחרונים אירעו מספר תאונות ותקריות בטיחותיות, שעשויות לעלות לקופת החברה מיליוני שקלים. בכמה מהתאונות שאירעו לאחרונה, נגרמו נזקים חמורים במיוחד לקטרים וקרונות. ב-17 בדצמבר פגעו שני קטרים ברכבת תקועה בנגב, וכתוצאה מכך נפצע נהג קטר ונגרם נזק משמעותי לשלושה קטרים. בנוסף, באוקטובר האחרון, פגע מערך של רכבת דו-קומתית במהירות גבוהה במערך חונה, וגרם להשבתת כמה מהקרונות ולנזק חמור.ברכבת מודעים לחומרת בעיית הבטיחות, ולאחר סדרת תאונות החליט מנכ"ל החברה, יצחק הראל, על בחינת נהלי הבטיחות ואופן התפעול של הרכבות. הנהלת הרכבת גם החליטה כי ב-2009 יושקעו משאבים ניכרים בשיפור התשתיות ומערך ההכשרות בחברה.
חברת השמירה דאגה לנקות את הנזק, והגבירה את השמירה