הוצגה רשמית: טויוטה פריוס חדשה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם פרסמה תמונות ופרטים ראשונים על הפריוס החדשה, דור שלישי למכונית הכלאיים המצליחה בעולם. הבשורות: פחות משקל, פחות דלק, יותר כוח ואבזור - כמו קירור תא הנוסעים על-ידי לוח סולרי. אלינו היא תגיע לקראת סוף 2009
אחת המכוניות החשובות ביותר בעולם הרכב, להיט מכירות היסטרי בארה"ב וסמן טכנולוגי מתקדם בכל העולם, נחשפה בתערוכת דטרויט. מדובר בדור השלישי לטויוטה פריוס, למעשה מכונית הכלאיים הראשונה שרשמה לעצמה הצלחת מכירות, ואשר היום ממוקמת בחזית הטכנולוגיה של תעשיית הרכב בעידן הירוק. מכונית שחצתה כבר השנה את רף מיליון המכוניות מאז הצגת הדור הראשון ב-97', וללא ספק מהווה מקדמת תדמית חשובה ביותר עבור יצרנית הרכב הגדולה בעולם. לא במקרה מקווים בטויוטה למכור מיליון יחידות ממנה, בכל שנה.
טויוטה פריוס החדשה
הפריוס החדשה תשווק בארה"ב כבר באביב הקרוב, וגרסה אירופית שלה צפויה להיחשף בתערוכת ז'נבה, שתיערך בשוויץ בחודש מרץ. תחילת שיווק באירופה - ובישראל - מתוכננת לחודשי אוגוסט-ספטמבר, כך נמסר ל-ynet מחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה. אצל היבואנית לא יודעים עדיין לספר על מחיר עתידי, אך מעריכים כי הוא יהיה גבוה מזה של הדגם הנוכחי. בכל מקרה, היא תמשיך ליהנות מהנחת המס הנדיבה הניתנת לרכב כלאיים.
בעתיד, ככל הנראה לקראת סוף 2010, צפויה טויוטה להציג גם גרסה נטענת משקע החשמל של הפריוס, עם טווח גדול ללא זיהום - תחרות משמעותית לשברולט וולט הצפויה לצאת לדרך באותו זמן.
יותר מהכל, חוץ מדלק
בטויוטה מבטיחים כי הפריוס החדשה מאובזרת, מרווחת, איכותית ושקטה מבעבר, ויחד עם זאת קלה וחסכונית משמעותית. מערכת ההנעה למשל, שוקלת 20% פחות מהגרסה הקודמת. גם המרכב אמור לשקול פחות, תודות לשימוש באלומיניום בחלק ממרכיביו. שימוש בביו-פלסטיק בתא הנוסעים, יחסוך בזיהום האוויר שנפלט כתוצאה מייצור המכונית, בהשוואה למכונית רגילה. ולא במקרה מבטיחים בטויוטה שיפור בנתון החשוב ביותר של הפריוס - תצרוכת הדלק. הנתונים הרשמיים מצביעים בארה"ב על שיפור של כ-9% - 21.3 ק"מ לליטר בחישוב משולב של נסיעות עירוניות ובין עירוניות, לעומת 19.6 ק"מ לליטר בדגם הקודם.
עם זאת, כדאי לקחת בחשבון כי מדובר בנתונים אמריקניים, הנחשבים למחמירים מאלה המפורסמים בישראל. באירופה מצהירים כי הדור הנוכחי של הפריוס מציע תצרוכת דלק משולבת של 23.2 ק"מ לליטר, כך שאם מתרגמים את השיפור לנתון שלנו, ניתן לצפות ליותר מ-25 ק"מ לליטר בדגם החדש. עד לנתונים אירופים רשמיים, מדובר כמובן בהערכה בלבד. הדגם החדש ממשיך לעשות שימוש במצברי ניקל-מטל, הנחשבים ליעילים פחות ממצברי ליתיום-יון. בטויוטה הסבירו בעבר כי לא יעברו לטכנולוגיה החדשה, עד שיסיימו לבצע בה ניסויים שיוכיחו את אמינותה.
העיצוב - דומה
הפריוס החדשה שומרת על קווי העיצוב הכלליים של הדגם הקודם, עם שינויים קלים יחסית. בטויוטה מסבירים כי רצו לשמור על מראה מזוהה, אך בו בעת לשפר את המרווח בתא הנוסעים, על-ידי הגבהת חלקו האחורי של הגג. כמו-כן, שינויי העיצוב, שנולדו חלקם כתוצאה ממבחני אווירודינמיות במנהרת רוח, תרמו גם לשיפור זרימת האוויר סביב המכונית. כתוצאה מכך, לפריוס החדשה יש את מקדם הגרר הנמוך ביותר במכונית בייצור סדרתי, 0.25Cd, מה שמסייע להפחתת תצרוכת הדלק בעיקר במהירות גבוהה. טויוטה אינה מפרסמת בשלב זה נתוני זיהום אוויר, שבדור הנוכחי עומדים על 104 גרם לק"מ בלבד, אחד הנתונים הנמוכים ביותר בתעשיית הרכב. לפי ההערכות, נתון זה ירד מתחת ל-100 גרם לק"מ בדגם החדש.
להפחתת תצרוכת הדלק אחראי גם מנוע בנזין חדש, בנפח 1.8 ליטר במקום 1.5 ליטר בעבר. היפנים מסבירים כי מנוע גדול מאפשר נסיעה בסל"ד נמוך יותר, תודות לתוספת המומנט - מה שיתרום לחסכון דלק בנסיעה בינעירונית. המנוע החדש מספק 98 כ"ס, לעומת 77 בדגם הקודם. מנוע החשמל שופר אף הוא, ומפיק כעת 80 כ"ס, לעומת 68 בלבד בדגם הקודם. ההספק המשולב של המערכת יעמוד על 134 כ"ס, שיפור של 22% לעומת 110 הכ"ס בדגם הנוכחי. כוח המנוע עובר לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים אוטומטית רציפה.
בלי בנזין - לטווח מוגבל
בטויוטה מעריכים עוד כי הפריוס החדשה תוכל לנוע תוך שימוש במנוע החשמלי בלבד וללא זיהום, למרחק רצוף של למעלה מק"מ וחצי. זאת, באחת מבין שלוש תוכניות נסיעה בהן יוכל לבחור הנהג: מצב "חשמלי", מצב "חסכון" המשלב בנזין וחשמל, ומצב "כוח", בו ביצועי המכונית מתוגברים על-ידי המנוע החשמלי. נתון המיאוץ של הפריוס החדשה עומד על 9.8 שניות מעמידה ל-97 קמ"ש (60 מייל לשעה), שיפור של כשנייה לעומת נתון זה בדגם הקודם.
הפריוס מציגה ממדים כמעט זהים בין הדור החדש לקודמו: האורך צמח בס"מ ל-446, הרוחב בשני ס"מ ל-174.5, והגובה (149 ס"מ) ובסיס הגלגלים (270 ס"מ) לא השתנו. עם זאת, בטויוטה מבטיחים מרווח טוב יותר בתא הנוסעים, תודות לתכנון יעיל יותר של מערכת ההנעה ומבנה המושבים.
יותר אבזור
הדור החדש של הפריוס יוצע עם שבע כריות אוויר ובקרת יציבות, לצד מערכת קדם-תאונה, המזהה תאונה בלתי נמנעת ומותחת את החגורות כדי לשפר את ההגנה על הנוסעים. מערכת זו מסוגלת גם להפעיל את הבלמים לצמצום נזקי התאונה. כמו-כן, תוצע בקרת שיוט עם רדאר שיסייע לשמור מרחק מהרכב שמלפנים, התראה מסטייה מנתיב ומערכת לסיוע בחנייה עם מצלמה לנסיעה לאחור.
על הגג, הפריוס תוצע עם לוחות סולריים שיפיקו אנרגיה מהשמש, להפעלת מאווררים בתא הנוסעים. באופן זה ניתן יהיה לקרר את תא הנוסעים ללא שימוש במצבר או בכוח המנוע, בזמן שהמכונית עומדת בחניה. פעולה זו מפחיתה את הצורך בקירור באמצעות מזגן, לאחר שהרכב עמד זמן ממושך בשמש.
ועוד חידוש: הדור השלישי של הפריוס יוצע עם כפתורי שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה עם חיישני מגע. אלו מזהים את אצבעות הנהג, ומפעילים תצוגה עילית של כפתורי השליטה. בכך נחסך מהנהג הצורך להוריד עיניים מהכביש לכיוון ההגה, כדי לחפש כפתור מסוים.