שתף קטע נבחר

 

ברית זוגיות? בטלו את "הידועה בציבור"

"מעמד 'הידועה בציבור', המוכר כיום בחוק ובפסיקה, הוא אות קלון מחפיר מנקודת מבטה של המדינה היהודית ושל אורח החיים המסורת". הרב ישראל רוזן מוכן לקבל את "ברית הזוגיות", תמורת ביטול בחוק של "מעמד הידועה בציבור"

'ברית הזוגיות' עולה שוב על הפרק ובמלוא חריפותה. הנושא מוצג כתנאי קואליציוני של 'ישראל ביתנו' ומובל שם ע"י עורך הדין, חובש הכיפה, דוד רותם. למעשה ממחזרים שם הצעה שהיתה חוד-חנית בימי ובידי טומי לפיד בסוגיות דת ומדינה. מנגד ניצבים בעיקר המפלגות החרדיות, יהדות התורה וש"ס, המשימות עצמן פטרון ל'צביון היהודי למדינה'. ואילו המפלגות הדתיות-ציוניות (הבית היהודי והאיחוד הלאומי) טרם אמרו את מילתן. אכן, בעבר ח"כ ניסן סלומינסקי הגיע לניסוחים משותפים עם מפלגת 'שינוי' בסוגיה זו, אך נתקל כנראה באי-הסכמת רבני המפד"ל.

 

ואני הקטן עומד וצווח כי ראוי לדון בדבר בכובד ראש; לא מנקודת מבט של כניעה ללחצי ה'חילונים המופקרים' והליברלים מתנגדי ה'מדינה היהודית' או התפשרות עמם, אלא מתוך כניעה למציאו

ת ולעובדות שבשטח ובעיקר – בשל סיכוי אחרון (?) להרוויח משהו חשוב ונכבד. והמשהו החשוב הזה הוא סיכוי סביר לבטל את 'מוסד הידועה בציבור כפי שהוא קיים כיום בחוק ובפסיקה. ואסביר את דבריי:

 

ההצעה המונחת על השולחן היא לקיים שני 'ספרי משפחה' בישראל: הראשון הוא מוסד הנישואין, שהם אקט דתי בלבד (כולל דתות אחרות). השני, האלטרנטיבי, הוא רישום תא משפחתי לא-דתי שיקרא זוגיות. ולא עוד! לא תהיה מדרגה משפטית נוספת מעבר לנישואין ולזוגיות.

 

מעמד הידועה בציבור, המוכר כיום בחוק ובפסיקה, הוא אות קלון מחפיר מנקודת מבטה של המדינה היהודית ושל אורח החיים המסורתי. אשת-איש נשואה יכולה להיות ידועה בציבור לגבר אחר. גבר נשוי לפלונית יכול 'להחזיק' ידועה בציבור אלמונית. יתר על כן, החוק או הפסיקה מכירים גם בהתקשרות חד-מינית כתא משפחתי לענייני ממון ועוד, וכדי בזיון וקצף.

מצג זה טופח על פניהם של כל הדואגים ל'צביון המדינה היהודית' ומתנגדים ל'ברית הזוגיות' מכח סיסמא זו. ולא היטו אזנם ולא שמו על לב כי ההצעה המסתובבת כיום ע"י עו"ד רותם (ישראל ביתנו – ליברמן), ובעבר ע"י ניסן סלומינסקי (המפד"ל) התנתה במפורש את ה'זוגיות' בביטול ההכרה המשפטית

במעמד ה'ידועה בציבור' ובחד-מיניות.

 

אני מודע היטב לחשש שמא יטלו מן ההצעה את ההיתר וידחו את האיסור; יקבלו את ה'זוגיות' ולא יבטלו את ה'ידועה'. אבל דומני כי נקודת הזמן הנוכחית היא שעת כושר לתקן ולהשיל מן המדינה את החרפה הקיימת כיום בתחום הכרה ה'משפחתית', והוי שוקל שכר כנגד הפסד, והוי מחשב מה רע ומה רע יותר.

 

ולא אמרנו דבר, מה שכבר נאמר בשם הרבנים הראשיים בעבר הרב חיים דוד הלוי זצ"ל ויבל"ח הרב אליהו בקשי-דורון, בדבר התיקון ההלכתי הגדול ב'ברית הזוגיות' בקשר לנאמנות בני הזוג, לסרבנות גט ולריבוי ממזרים ועוד. אין מי שחולק עליהם עניינית, ורק 'צביון המדינה' לנגד עיני המתנגדים. ובכן, הגיעה שעת ההכרעה מה גרוע יותר ל'צביון המדינה': הכרה משפטית ב'זוגיות' או ב'ידועה בציבור? דעתי חד-משמעית!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים