שתף קטע נבחר
 

אלפא רומיאו מיטו - כגודל הציפיות

עם עיצוב ייחודי וביצועים נאים, מגיעה אלפא רומיאו מיטו למבחן דרכים ראשון. אז האם היא עומדת בציפיות הגבוהות שמורשת סמל הצלב והנחש מבטיחה?

בראשית, הייתה מכונית. היו לה מנוע, שלושה גלגלים, ומעין מוט ששימש לכוון את המכונית לעבר היעד הרצוי. עם השנים, נוספו למכונית כל מיני דברים מאוד חשובים ונחוצים: גלגל רביעי, גג, שמשה קדמית - וגם רדיו, מגבים וחיבור לאייפוד. בסך הכל, נדמה שטכנולוגיה וקדמה הביאו רק ברכה לתעשיית הרכב: המכוניות היום בטוחות, מהירות ונוחות מאי-פעם.

 

אלא שבדרך, בין המצאות נהדרות כמו מחזיקי כוסות ומושבים ממוזגים, הלכו לאיבוד לא מעט דברים. למשל, הנאה מנהיגה. למרות שמרבית המשפחתיות המודרניות יכולות לעמוד בקצב של מכוניות העל של שנות החמישים, רק מעטות מהן מהנות לנהיגה. האשמה באובדן הרגש היא בדיוק אותה טכנולוגיה שמביאה ברכה רבה. מרוב בקרות אלקטרוניות ומערכות עזר, מעט מדי מקום נשאר לנהג.


 

קחו לדוגמה את אלפא רומיאו מיטו. היא עמוסה עד להתפקע בטכנולוגיה מתקדמת, אך מציעה מעט מדי רגש והנאה. האם זה המחיר הבלתי נמנע של הקדמה - או שאולי היצרנית האיטלקית הלכה רחוק מדי במרוץ אחר טכנולוגיה? למרבה הצער, התשובה אינה מבשרת טובות לחובבי המותג האיטלקי בכלל ולחובבי נהיגה בפרט. במפתיע, דווקא מחפשי התמורה ימצאו כאן עסקה מעניינת.

 

רוצה להיראות כמו דוגמנית צמרת

המיטו, ששמה נגזר משמן של הערים שבהן תוכננה ויוצרה - מילאנו וטורינו - עוצבה בהשראת מכונית העל של אלפא רומיאו, ה-8C קומפטיציונה. לכאורה, זו נקודת פתיחה מבטיחה: ה-8C היא אחת המכוניות הסקסיות ביותר שיוצרו בשנים האחרונות. ואכן, ממבט ראשון, מגשימה המיטו את ההבטחה: למעט מאוד מכוניות קטנות יש נוכחות ופוזה כמו לאיטלקייה הזו.

 

אלא שהמיטו גם מוכיחה שבין הכוונה לתוצאה יש לעתים פער משמעותי. הבעיה הגדולה שלה טמונה בפרופורציות. מה שעובד מצוין במכונית העל הנחשקת, נראה מזוויות מסוימות מאולץ מדי במיטו הקטנה. כך למשל, החרטום של האיטלקייה הקטנה מקנה לה מראה של אוגר מבוהל. נדמה שהמעצבים עשו מאמצים גדולים מדי לשאול סממני עיצוב מה-8C, אך שכחו להתאים אותם לגודל. התוצאה אמנם מוחצנת ומושכת תשומת לב, אבל אינה מספיק הרמונית או הומוגנית.


 

עיצוב תא הנוסעים מוצלח יותר. למרות שלא תמצאו במיטו סממני עיצוב קלאסיים של אלפא - כמו הצבת מדי המהירות והסל"ד בתוך "מנהרות" - התוצאה בהחלט נאה, ומשרה הרגשה נעימה ויוקרתית. אלא שגם כאן אפשר למצוא לא מעט בעיות. למשל, מכונית המבחן הגיעה מעוטרת דיפונים דמויי סיבי-פחם בצבע אדום - אלה אמנם רכים ונעימים למגע, אך נראים כמו איפור מאולץ ולגמרי לא מחמיא. מנגד, השימושיות של המיטו מפתיעה לטובה. המרחב לנוסעים טוב, והמושב האחורי אף יצליח לארח שני מבוגרים.

 

מכונית ספורטיבית?

כמו כל מכונית חדשה של אלפא, עיקר העניין שמעוררת המיטו נוגע ליכולתה הדינמית - ולא לזוטות כמו מרווח הראש במושב האחורי. וגם כאן, כמו בעניין העיצוב, ההתחלה נראית מבטיחה: עם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין (155 כ"ס), ונתוני ביצועים נאים מאוד - 8.0 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש - נדמה שהמיטו תצליח לעמוד בהבטחות היצרנית, שמגדירה אותה "מכונית ספורטיבית".  


 

אלא שעד מהרה מתברר כי המיטו - המבוססת על פלטפורמת הגרנדה-פונטו של פיאט - היא הוכחה רבת-משמעות לפער בין "מכונית מהירה" ו"מכונית ספורטיבית". אז נכון - היא חזקה, מהירה ובעלת אחיזה גבוהה. וכן - אפשר לנהוג בה מהר מאוד, במרבית תנאי הכביש. אלא שכדי להיות "ספורטיבית", על המיטו להיות גם חדה ומהנה לנהיגה - וכאן היא פשוט אינה מספקת את הסחורה. ההגה החשמלי שלה קהה, עמום ולא ליניארי. גם הבולמים אינם מצטיינים, ומתקשים להתמודד עם תנאי כביש מגוונים - בעיקר בגלל שיכוך לקוי, שפוגם גם בהתנהגות וגם בנוחות. התוצאה היא מכונית שרחוקה מלעמוד בציפיות ממכונית חדשה של אלפא רומיאו - ורחוקה מלהיות ראויה לתארים כמו "ספורטיבית" או "מכונית קטנה-חמה".

 

נדמה שאת עיקר האכזבה ממיטים על המיטו שלל עזרי הנהיגה. כך למשל, מערכת המשנה את תגובות המצערת וההגה, ונקראת על-שם שלושה מצבי הנהיגה שהיא מציעה: "D" ל-Dynamic (דינמי), האות "N" ל-Normal (רגיל), ו-"A" ל-All weather (כל מזג אוויר). אמנם יש הבדלים בין המצבים, בעיקר בתגובת המצערת, אך באף אחד מהם לא מצליחה המיטו להפוך למכונית ספורטיבית או מהנה לנהיגה. מערכת נוספת, שאמורה לבצע תיקוני היגוי קטנים במצבים של היגוי-יתר - החלקה של הציר האחורי - אינה מצליחה למלא את הייעוד, ונשארת פעמים רבות חסרת-אונים מול אותם מצבים שבהם היא אמורה לפעול. התוצאה של כל האלקטרוניקה הזו היא מכונית שמרגישה מלאכותית ומנותקת, וחסרת רגש אמיתי שיכול להפוך מכונית מהירה למכונית ספורטיבית.

 

את עיקר נקודות הזכות צוברת המיטו בזכות הביצועים. מנוע הטורבו-בנזין שלה גמיש וחזק, ומספק לה יכולת האצה מרשימה למדי. כמו תמיד, נהגים חסרי ניסיון יטעו להניח כי אותן האצות מרשימות הן הוכחה ליכולת ספורטיבית מרשימה, ולא כך הדבר. חובבי תיבות הילוכים ידניות ישמחו לגלות שהמיטו משווקת בישראל רק עם תיבה ידנית, בעלת שישה הילוכים. אלא שהשמחה הראשונית עלולה להתחלף באכזבה: תפעול התיבה רחוק מלהיות ספורטיבי, בעיקר בגלל מהלך ארוך - שמזכיר, שוב, את הגנים שחולקת המיטו עם הגרנדה-פונטו.


 

ובכל זאת, חבילה מפתה

בסופו של יום המבחן, קשה היה להתחמק מהרגשת האכזבה שמעוררת המיטו. המכונית הקטנה של אלפא נושאת על גבה מטען גדול של ציפיות, ולמרבה הצער אינה עומדת בהן. למרות הבטחות היצרנית, המיטו אינה ספורטיבית ואינה מהנה לנהיגה. ובמכונית העונדת את סמל הנחש והצלב של אלפא, זה כמעט חילול הקודש.

 

אלא שלמרות האכזבה, יש נקודת אור אחת בסיפורה של האלפא הקטנה. במחיר של 150 אלף שקל, המיטו מציעה חבילה שתהיה מפתה למדי, בעיקר עבור חובבי המותג: יש לה ביצועים טובים, עיצוב ייחודי ומפרט אביזרים עשיר מאוד. וכמובן - היא עונדת את אותו סמל של נחש וצלב, שעבור רבים עדיין מהווה מושא תשוקה.
אלפא רומיאו מיטו
אלפא רומיאו מיטו
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,368 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 155 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט מרבי 23.5 קג"מ ב-3,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, שישה הילוכים
מרכב שלוש דלתות, האצ'בק
אורך 406 ס"מ
רוחב 172 ס"מ
גובה 145 ס"מ
בסיס גלגלים 251 ס"מ
משקל 1,145 ק"ג
נפח תא מטען 270 ליטר
100-0 קמ"ש 8.0 שניות
מהירות מרבית 215 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 15.4 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 153 גרם לק"מ
מחיר לגרסה הבסיסית 150 אלף שקל
כריות אוויר 9 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל 5 / 3 / 2 לפי Euro NCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלפא רומיאו מיטו
רוצה להיות 8C קומפיטציונה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים