אופניים יהרסו את התחבורה הציבורית?
למרות שהצביע בעבר בעד הצעת החוק לעידוד אופניים - ובכלל זאת לאפשר העלאתם לאוטובוס ורכבת - שר התחבורה מתנגד לקידומה. הסיבה: הכנסת אופניים לתחבורה ציבורית תפגע בבטיחות, בשירות ובנוחות הנוסעים
משרד התחבורה מתנגד לשילוב אופניים באוטובוסים ורכבות, בגלל חשש מפני פגיעה בנוסעים ובבטיחותם. הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים, שזכתה לתמיכתם של יותר מ-70 חברי כנסת, נתקלת בהתנגדות נמרצת מצד משרד התחבורה. זאת, למרות ששר התחבורה, ישראל כץ, הצביע בעד הצעת החוק כשהיה ח"כ מן המניין. הסיבה העיקרית להתנגדות היא אחד מסעיפי הצעת החוק, הקובע כי מפעילי תחבורה ציבורית יחויבו לאפשר העלאת אופניים לאוטובוסים ורכבות. במשרד התחבורה סבורים כי בכך תיפגע רמת השירות הניתנת לכלל משתמשי התחבורה הציבורית.
הצעת החוק, אותה יזם ח"כ דב חנין, עברה קריאה ראשונה בכנסת הקודמת, אך קידומה נעצר לאחר פיזור המליאה. בימים אלה מנסה קבוצת חברי כנסת להביא לאישור הצעת החוק, אלא שיוזמתם נתקלת בהתנגדות מצד משרד התחבורה, כמו גם מצד השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. התנגדותו של ארדן נוגעת לסעיף אחר בהצעת החוק, לפיו יצומצם "חוק הקסדה", כך שחובת חבישת קסדה לא תחול על רוכבים בוגרים ברכיבה עירונית.
מש' התחבורה: העלאת אופניים לאוטובוס תפגע בנוסעים (צילום: ירון ברנר)
המשרד נגד, דן בעד
במשרד התחבורה מסבירים ל-ynet כי שילוב אופניים בתחבורה ציבורית - באמצעות תיקון חוק שיתיר את העלאתם לאוטובוסים ורכבות - עלול לפגוע בנוסעים אחרים "בגלל הנפח שהם (האופניים) תופסים". עוד אומרים שם כי נשיאת אופניים באוטובוסים ורכבות עלולה גם להוות מפגע בטיחותי, שיסכן את המשתמשים בתחבורה ציבורית. אפילו לאחסנת אופניים בתאי המטען של אוטובוסים מתנגדים במשרד התחבורה, וזאת מאחר שבכך עלולה לטענתם להיפגע זכותם של נוסעי האוטובוס האחרים לאחסן את מטענם.
אלא שלמרות התנגדות משרד התחבורה, דווקא בחברות התחבורה הציבורית מביעים תמיכה בשילוב האופניים. כך למשל, בחברת דן אומרים ל-ynet כי שילוב אופניים בקווי האוטובוסים יגביר את השימוש בתחבורה ציבורית: "שילוב של תחבורה ציבורית ואופניים ייצור חלופה לשימוש ברכב פרטי, וזה טוב לאיכות הסביבה, כמו גם לבטיחות בדרכים". בדן אף מציינים כי ייצרו בעבר מתקן ייעודי לנשיאת אופניים, המתחבר לחרטום האוטובוסים, אלא שבקשתם לקבל אישור להתקנתו לצרכי ניסוי נדחתה.
"פתרון מאוד אטרקטיבי"
עמדת משרד התחבורה זוכה לביקורת חריפה מצד ארגוני רוכבים. "משרדי הממשלה כנראה חושבים שאופניים משמשים רק בשעות הפנאי, ואינם חלופה רצינית וראויה לרכב הפרטי", אומר ל-ynet יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים. "יצירת הממשק בין אופניים ואמצעי תחבורה ציבורית, יתרום להחלטה של רבים אם לבחור במכונית הפרטית או בתחבורה ציבורית. זה יכול לייצר פתרון דלת-לדלת מאוד אטרקטיבי".
לדברי אביזוהר, ההתנגדות של משרד התחבורה אינה מבוססת על עובדות או נתונים - ואף מנוגדת לניסיונן של מדינות רבות ליצור קישוריות בין אופניים ותחבורה ציבורית. את דברי אביזוהר מחזק מחקר שנערך במרכז המחקר של הכנסת, ובו מפורטות דוגמאות למדינות שבהן מוצעים פתרונות לשילוב אופניים באוטובוסים ורכבות. כך למשל, במספר ערים בגרמניה הוקמו "תחנות אופניים" בסמוך למסופי רכבת או תחנות מרכזיות, ובהן מוצעים מקומות חניה מאובטחים, שירותי השכרת אופניים, ואף תחנות שטיפה. באנגליה תמכה קרן ממשלתית בהתאמה הטכנית של קרונות רכבת לנשיאת אופניים.
המחקר גם קובע כי "שילוב אופניים עם תחבורה ציבורית מאפשר לשני אמצעי תחבורה אלה להשלים זה את זה... ועשוי להפוך את תחנות התחבורה הציבורית נגישות יותר בעבור משתמשים פוטנציאליים, וכך להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית". למסקנה זו מצטרף אביזוהר, האומר כי החלטת משרד התחבורה להתנגד להצעת החוק סותרת את מדיניותו המוצהרת, לפיה יש לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית.
שר התחבורה בעד ונגד?
מאז נכנס לתפקידו, התייחס שר התחבורה, ישראל כץ, מספר פעמים לעידוד השימוש באופניים כחלופה לשימוש ברכב פרטי. רק אתמול (ד') התייחס לנושא במליאת הכנסת: "לרכיבה באופניים יש יתרונות תחבורתיים רבים, לצד תרומתם להנאה ולבריאות הגופנית. הם מסייעים להפחתת הגודש בכבישים, מפחיתים את הזיהום הסביבתי, ומהווים אלטרנטיבה לשימוש ברכב הפרטי, דבר שמסייע בהפחתת תאונות הדרכים".במטרה לעודד את השימוש באופניים, כץ אף תומך בצמצום חוק הקסדה, שיזם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. כך הסביר אתמול לחברי הכנסת את הצורך לצמצם את תחולת החוק: "אני יודע שראש עירית תל-אביב וראשי ערים אחרות שרוצים ליזום פרויקטים להשכרת אופניים, מוצאים שחוק הקסדות במתכונתו הנוכחית מגביל מאוד את היכולת להקים פרויקטים כאלה. חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הגישה הצעת חוק, שנמצאת בערעור בממשלה כרגע, לגבי צמצום הדברים".
במשרד התחבורה מציינים כי למרות התנגדותם לעניין שילוב אופניים בתחבורה ציבורית, מוקדשים אמצעים שונים כיום לעידוד השימוש באופניים. "המשרד תומך ומעודד רכיבה על אופניים, ומסייע לרשויות מקומיות להקים מסלולים ייעודיים - גם בהיבט התכנוני, וגם תקציבית". במשרד התחבורה אומרים כי הושקעו מיליוני שקלים בהקמת תשתית לאופניים, בעיקר באזור תל-אביב.