גוגל עושה רעש ברשת / פרשנות
למה גוגל מוסיפה שירות עדכונים ושיתוף תכנים ל-Gmail דווקא עכשיו? ולמה באזז הוא רשת חברתית בלי להתכנות כך? כל התשובות
באזז. זהו השם בו הכתירה גוגל את התוסף או השירות החדש שלה שעליו הוכרז אמש (ג'). השירות מצטרף אל תוך שירות הדואר המקוון שלה, Gmail. בכך, מזנקת גוגל אל תוך טריטוריית הרשתות החברתיות, טריטוריה שבה עד כה לא נחלה הצלחה עם הרשת החברתית הרשמית שלה, Orkut.
ללכת בלי, להרגיש עם
גוגל מבחינתה עושה מהלך חכם: היא משתמשת ב-Gmail, שכבר היום משמש סוג של "רכזת" גם לשירותים נוספים כמו היומן ושירות המסרים Google Talk, כדי להסתער על עולם הרשתות החברתיות והעדכונים המיידיים. אליו היא מחברת כסיוע את כל שירותי המדיה המקוונים האחרים שלה: YouTube, פיקאסה וקורא ה-RSS שלה - ועל הדרך גם מתחברת לטוויטר ולפליקר. גוגל אמנם לא מכנה את באזז רשת חברתית, אבל זוהי המשמעות שלו בפועל.
באזז יאפשר לכם לחלוק עדכוני סטטוס עם העולם - או רק עם החברים והעמיתים הקרובים שלכם ולהפוך אותם לשיחות, לצפות בתמונות ובווידאו בצורה נוחה וכמובן, לשתף את חבריכם ואחרים בדברים מעניינים שמצאתם ברשת - והכל בלי לצאת מתיבת הדואר החביבה עליכם.
מכה לטוויטר
בשעה שהשירות החדש עוד לא נמצא בתיבות הדואר של כולם, Buzz קיים כבר היום בטלפונים סלולריים חכמים כמו iPhone או טלפונים מבוססי אנדרואיד, מערכת ההפעלה לסלולר של גוגל, כמו Magic או נקסוס. חוץ מדרך טובה ומהירה ליצור זמינות מיידית לרוב העולם, המהלך הזה מסייע לגוגל בעוד דרך: פרסומים מבוססי מיקום.
באזז משתמש ביכולת ה-GPS של הטלפון, כדי להצמיד גם נתוני מיקום לכל עדכון שלכם. בכך מתחברת גוגל לאחד הטרנדים הלוהטים עכשיו - עדכונים ורשתות חברתיות מבוססות מיקום, ועל הדרך נותנת מכה לשירותי עדכונים מובילים כמו טוויטר, או דורסת צעירים ועולים כמו FourSquare - ותיכף נדבר על הפרטיות שלכם ומה דבר כזה יעשה לה.
מלכת הקולג'ים, מאחורייך
פייסבוק היא היום הרשת החברתית המובילה בעולם, עם 400 מיליון משתמשים, לפי נתונים שפורסמו השבוע. לגוגל יש קצת פחות מ-200 מיליון תיבות ג'ימייל, אבל היא לא מתביישת לנצל את הפלטפורמה הזו (לצד שליטתה בשוק הווידאו המקוון עם YouTube), כדי לצאת למלחמה חזיתית עם מלכת הקולג'ים שהפכה למלכת העולם - פייסבוק.
שם, אגב, כנראה לא נשארים חייבים. ברשת כבר נפוצו השבוע שמועות על פרויקט "טיטאן", שהוא "המזימה" של פייסבוק להפוך את תיבת ההודעות הפנימית שלה לתיבת דואר אלקטרוני מלאה, ובכך להתחרות ב-Gmail.
בדיוק כמו בשווקי מנועי החיפוש, הפרסום ברשת ומערכות ההפעלה - זו מלחמת הכול בכול, בקרב על ליבו והרגלי הגלישה של הצרכן, שמתרגמים לכסף רב בשוק הפרסום המקוון. וגוגל לא מהססת לעשות רעש ברשת, ולפתוח חזיתות מתחרות מול כולם. למה? פשוט כי היא יכולה.
מה אתם רוצים? מידע!
אבל הסיבה העמוקה יותר לכך, היא שליטה במידע שלכם. בדיוק כמו בסצינה המפורסמת ההיא בסדרת הטלוויזיה "האסיר", כשמספר שש שואל את מספר שתיים - "מה אתם רוצים?" ונענה: "מידע" - גוגל רוצה בדיוק אותו דבר, ובמידה לא פחותה של שליטה מהארגון הבדיוני ההוא, שם ב"כפר".
גוגל רוצה לנתח את כל הנוכחות שלכם ברשת האינטרנט - החל מהבסיס עם מערכת ההפעלה ChromeOS, דרך המקום שבו אתם נמצאים, לדעת לאן אתם גולשים עם הדפדפן כרום ושירות פענוח הכתובות שלה, איזה ספרים אתם קוראים, למי אתם שולחים דואר, עם מי אתם מצ'טטים, איפה הייתם, איפה צילמתם תמונות וסרטונים - ומה יש בהם.
עכשיו, באזז יוכל להשלים עוד כמה חלקים בתצרף. לא בגלל שלא גיליתם אותם לעולם - אלא בגלל שעד עכשיו הם היו אצל פייסבוק, וגוגל רוצה גם את זה.
גוגל טוענת שזה הכל בשם המטרה ה"קדושה" של התאמת פרסומות תפורה אישית. אבל כל פעם שאני נזכר בכמות המידע שגוגל מחזיקה אצלה על כל אחד המשתמש בשירותיה (מבחינתה, כמה שיותר שירותים - יותר טוב), וכמה אכפת לה ממנו באמת - אני מתחלחל.
חשוב לזכור: לכל הטוב הזה, שניתן חינם אין כסף לכאורה, יש מחיר כבד, ובמטבע העובר לסוחר של העולם החדש במאה ה-21: מידע.