מיכה חריש זכה בתביעה: יקבל מיליונים מתיווך
השר לשעבר "שידך" בעבר בין חברת ההייטק מוביליי ובין ענקית הציוד לרכב מגנה, ונקלע עם החברה לוויכוח על דמי התיווך שהיא חייבת לו: החברה טענה שהיא צריכה לשלם לו במשך שנתיים בלבד ואילו הוא טען שהיא חייבת להמשיך לשלם לו דמי תיווך לתמיד. בית המשפט קיבל את עמדתו של חריש
האם משתלם להיות "שדכן" בעיסקה מצליחה בין ספק ולקוח? מתווכים בעסקאות כאלה נתקלים לעתים בקשיים בהשגת שכר לעמלם, אבל במקרה הזה - המתווך יקבל את שלו. בית המשפט המחוזי בירושלים, בראשות השופט יצחק ענבר, קיבל היום (ד') את תביעת השר לשעבר מיכה חריש, נגד חברת מובילאיי, והורה למובילאיי לשלם לחריש עמלה על עסקה שהחברה ביצעה בעבר. ההחלטה, המתפרסמת כאן לראשונה, תחייב את החברה לשלם לחריש עמלה שתגיע לסכומים מצטברים של מיליוני דולרים.
חריש - שבעבר שימש במשך שנים רבות כחבר כנסת ממפלגת העבודה, כיו"ר ועדת הכספים וכשר התמ"ת, וכיום משמש כיו"ר מועצת הקולנוע - הוא גם בעליה של חברת הייעוץ טלקורפ.
בשנת 2003 יצרה טלקורפ קשר בעבר בין חברת ההייטק הישראלית מובילאיי ובין חברת מגנה, ענקית בינלאומית בתחום ייצור חלקי הרכב. ההתקשרות שנוצרה בזכות חריש יצרה עסקאות בין מובילאיי ובין מגנה והפכה את מגנה ללקוח של מובילאיי - קשר עסקי המתקיים בין שתי החברות עד היום.
חריש, שהגיש את התביעה באמצעות עורכי הדין רם ז'אן ודנה בטאט ממשרד עמר רייטר ז'אן ושות', טען בתביעה, כי טלקורפ הגיעה להסכם שותפות עם מובילאיי, לפיו טלקורפ זכאית לקבל עמלה מכל העסקות שבין מובילאיי ובין מגנה, ללא הגבלת זמן. מובילאיי, לעומת זאת, טענה כי ההסכם בינה ובין טלקורפ הוגבל לתקופה של שנתיים בלבד מיום התשלום הראשון ששילמה מגנה, וכי היא איננה חייבת עוד לשלם לטלקורפ עמלות בגין עסקאות.
בית המשפט קיבל את תביעתה של טלקורפ וקבע כי ההסכם בינה ובין מובילאיי בתוקף וכי היא זכאית לקבלת עמלות מכל העסקאות שנכרתו בין מובילאיי ובין מגנה בלא הגבלת זמן. זאת, למעט במקרה שההסכם בין מובילאיי למגנה יבוטל לתקופה של יותר משנה. בית המשפט גם הורה למובילאיי למסור לטלקורפ חשבונות מאומתים על ידי רואה חשבון של כל העסקאות שנעשו בין מובילאיי ובין מגנה ולשלם לטלקורפ עמלות בהתאם לחשבונות שימסרו. מובילאיי גם תצטרך לשלם שכר טירחה בסכום של 80 אלף שקל.
"ברוב ההסכמים המסחריים דמי התיווך מוגבלים בזמן או נתונים לאפשרות של ביטול, ואילו במקרה הזה - מוביליי תצטרך לשלם לו, עקרונית, מעתה ועד עולם", אומר ז'אן, "באופן פורמלי, לא מדובר בתקדים משפטי, אבל מדובר בהחלט בהחלטה מעניינת מבחינה מסחרית, שכדאי ליזמים ומתווכים לדעת עליה".
מובילאיי עוסקת בפיתוח טכנולוגיות בטיחות לרכב באמצעות עיבוד תמונה. מוצריה כוללים מערכת להתקנה במכונית הכוללת מצלמה ושבב, ומספקת התרעות על סטיה עתידית מהנתיב, שילוט בכביש וסכנת התנגשות ברכבים אחרים. בעבר פורסם כי קרן ההשקעות גולדמן זאקס השקיעה במובילאיי 100 מיליון דולר וכי המשקיעים בחברה הם, בין השאר, לב לבייב, אודי רקנאטי, חברת כלמוביל המייבאת לישראל את מיצובישי ומרצדס וחברת דלק מוטורס מקבוצת דלק של יצחק תשובה, המייבאת את מאזדה ופורד.