שתף קטע נבחר
 

הצעה: שר יוכל לנייד תקציב - ללא אישור האוצר

לפי הצעת חוק, שגובשה בשיתוף ועדת הכספים, כל שר יוכל לנייד כספים מסעיף לסעיף לפי צרכיו בחלקים מתקציב משרדו, ללא אישור האוצר והכנסת. נראה כי האוצר יתקומם נגד הניסיון לכרסם בשליטתו על התקציב. ח"כ יריב לוין: "השרים הם נבחרי הציבור אבל החוק הקיים מונע מהם לקבוע מדיניות"

הצעת חוק לשינוי מהפכני בתקציב המדינה עלתה בכנסת: כל שר בממשלה יוכל לנייד כספים מסעיף לסעיף לפי צרכיו בחלקים מתקציב משרדו, ללא אישור האוצר והכנסת. הצעת החוק גיבשה ועדת הכספים יחד עם יו"ר ועדת הכנסת הקובעת את סדרי עבודת הבית - ח"כ יריב לוין (ליכוד). בכך, מוכרז למעשה עימות עם האוצר, ממנו ילקח נושא אישור ניוד התקציבים.

 

 

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וחבריה הח"כים שי חרמש (קדימה) ואמנון כהן (ש"ס) שיתפו פעולה בגיבוש החוק יחד עם המכון הישראלי לתכנון כלכלי בראשות עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. חתימת בכירי הוועדה על החוק רבת משמעות, כיוון שכל שינוי בתקציב טעון גם אישור שלהם.

 

השרים יצטרפו בחדווה

השינוי המוצע מהפכני מאחר ותקציב המדינה הוא בגדר חוק מדינה וסעיפי ההוצאה הם בגדר תקנות. למשרדי הממשלה אסור להעביר אף לא שקל מסעיף לסעיף אלא באישור הממשלה והכנסת כמו כל תיקון או תקנה אחרים. גם אם ועדת הכספים מוכנה לוותר על חלק מסמכויותיה, נראה כי האוצר יתקומם נגד הניסיון לכרסם בשליטתו על התקציב.

 

לא תקל על האוצר העובדה שרוב יוזמי החקיקה הם מהקואליציה וכל שרי הממשלה יצטרפו אליהם בחדווה. למעשה יוזמה זו מוסטת מהביקורת הקבועה והקשה שהכנסת שומעת מהשרים על תלותם המוחלטת בפקידי האוצר השוללים מהם כל חופש פעולה - אולם אם תעבור ההצעה הם יהיו למעשה השליטים במשרדיהם.

 

"בעל המאה הוא בעל הדעה"

"השרים הם נבחרי הציבור אבל החוק הקיים מונע מהם לקבוע מדיניות, להוביל סדר יום ולבצע במשרדים שהופקדו בידם כל שינוי המתבקש להשגת יעדיהם. מדובר בפגיעה נמשכת בדמוקרטיה וביכולת הממשל שלהם", אומר ח"כ לוין. "בעל המאה הוא כאן בעל הדעה. המצב הקיים מסרס את השרים וגורם לעודף הביורוקרטיה ממנה סובלים המדינה ואזרחיה. הצעת החוק היא רק שלב ראשון בתהליך שיחזיר את הכוח לנבחרי הציבור".

 

הצעת החוק איננה נותנת לשרים חופש פעולה גורף אלא מידתי, כדי לשמור על בקרה הולמת של יציבות התקציב וסדרי העדיפויות עליהם אחראית הממשלה כולה. השינוי המוצע מגביל את סמכות השר לנייד סכומים בלא יותר מעשירית נפח התקציב כולו ובלא יותר מרבע הסכום המוקצב בסעיף המיועד לפעולה ספציפית.

 

תנאים נוספים: היכולת לתמרן בין סעיפי התקציב תינתן רק לשרים שמשרדיהם לא חרגו מהתקציב שלהם, וכאשר לתקציב המשרד עצמו לא צפוי גירעון עקב השינויים. היוזמים מדגישים כי מדובר במינימום הנדרש כדי לממש את עיקרון האחריות המיניסטריאלית לתחום שכל שר הופקד עליו לשירות הציבור.

 

התהליך היום - מסורבל

השינוי המוצע נדרש בגלל התהליך המסורבל שמתחייב לכל שינוי בתקציב הרגיל גם כשאין בצידו חריגה מהמסגרת. התהליך ממושך וכרוך בהגשת בקשה לאוצר, בדיון לא קצר באגף התקציבים ובמשלוח השינוי לאישור ועדת הכספים, שהוא השלב הקצר יחסית. יוצא דופן הוא תקציב הביטחון. בצה"ל ניתן לתמרן בין הסעיפים בפעימות של עד 50 מיליון שקל כל אחת, ולקבל על השינוי אישור בדיעבד.

 

האוצר מנמק את שליטתו המהודקת על ביצוע התקציב בחשש שכל חופש פעולה לשרים יוביל לניצול התקציב שלא למטרותיו אלא לפי שיקוליו הפוליטיים של השר. בפועל שליטה זו מאפשרת לאוצר לתמרן בין סעיפי התקציב לפי צרכיו, למימון הוצאות לא מוגדרות מראש ופערים ידועים או לא צפויים מסעיפים שתוקצבו מלכתחילה ביתר.

 

חברי ועדת השרים לחקיקה שיידרשו להחליט (כנראה רק לאחר פגרת הפסח) אם לתת להצעת החוק את תמיכת הממשלה – ימצאו עצמם בדילמה בין לחצי האוצר נגד החוק למענה שהוא מציע לצרותיהם היומיות. 

פורסם לראשונה 08/03/2010 21:53

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ועדת הכספים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים