אלבוים לשרלו: "להתחתן עם קוריאנית? אפשרי"
מה נשתנה הפסח הזה? שבחג הזה הרב יובל שרלו והסופר דב אלבוים שואלים זה את זה ארבע קושיות - ומשיבים. חלק ב': שרלו שואל על המשכה של היהדות החילונית, סוגיית התבוללות, צדק חברתי והמתח שבין ירושלים ותל-אביב
1. האם אתה מאמין ביכולת לומדי התורה החילונים להעביר גם לילדיהם את היהדות כתרבות?
"לומדי התורה החילונים עושים בעיניי מהלך אדיר של התקרבות אל המקורות, ועם זאת עוסקים בפירוש חדשני לאותם מקורות ממש. זו הסיבה שלדרכם יש ערך לא רק עבורם באופן אישי, אלא לתרבות הישראלית באופן כללי.
"ככל שיירבו יותר לומדי תורה חילונים, כך יתרבו הפירושים למקורות ולמסורת שלנו, וכך גם תואר היהדות באופן מקורי על שלל צבעיה. מסיבה זו, כבר לא נצטרך לשאול 'האם אנחנו מצליחים להעביר לילדינו את היהדות?' התרבות היהודית תתחייה ותתחולל בארץ ישראל באופן הטבעי ביותר, ללא כפייה או רודנות רבנית, או אחרת".
2. מה תאמר לסטודנט בארה"ב שיושב ליד סטונדטית קוריאנית - חכמה, יפה, טובת לב ועשירה, ושואל אותך "למה לא"?
"היהדות עבורי אינה שאלה של גזע או של גנים. היהדות בעבורי היא תרבות אדירה שמעלה על נס את החתירה לחדשנות, לביקורת עצמית, לחיפוש עבור משמעות. זוהי תרבות שהמסר הראשון במעלה עבורה הוא "אהיה אשר אהיה" - ההתחדשות האלוהית המתמדת שמתאפשרת רק כאשר בני האדם ממשיכים גם הם להתחדש ללא הרף וללא קפיאה על השמרים.
"התרבות היהודית בעבורי היא תרבות של 'מצווה'. הווה אומר, תרבות של אנשים המאמינים שהם הגיעו לעולם כדי לתקן משהו מסביבם שאיננו קשור אך רק להנאותיהם או תאוותיהם. כעת – אם הסטודנטית הקוריאנית החכמה והיפה הזו תסכים ללכת עם הסטודנט הזה לייעוד שהזכרנו לעיל, אז בחירתו בה מצוינת לעם ישראל ולעולם כולו כאחד".
3. האם הזיהוי של הצדק החברתי עם השמאל נכון בעיניך, ואם לא - כיצד אתה מציע לשבור את הזיהוי הזה?
"ממה שאני רואה ממקומי נדמה לי כי בשנים האחרונות כבר אין חפיפה הכרחית בין העיסוק בצדק חברתי לבין השתייכות לשמאל. אני רואה שהרבה מאוד אזרחים מכל גווני הקשת הפוליטית והאמונית שהגיעו למסקנה כי שינוי מתחולל כתוצאה של הרבה מאוד פעולות צנועות של יחידים בכל התחומים והענפים של העשייה.
"כל שנותר לי לקוות הוא שבאותה מידה, אנשי הימין גם הם יבינו שיש יותר מדרך אחת בלבד לאהוב את עם ישראל ואת ארץ ישראל".
4. מדינת תל אביב ומדינת ירושלים - האם זה תהליך בלתי נמנע, ומהן משמעויותיו?
"אני מאמין שבעניין זה נכון המשפט התלמודי - יבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם. גם ירושלים וגם תל אביב
כבר לא מסוגלות להעניק בשורה אמיתית ליושבי הארץ הזאת.
"תל אביב משווקת הדוניזם וחיי שעה שטוחים ובנאליים, ואילו ירושלים טוענת לכתר הרוח אך למעשה הפכה למגדל שן נויריוטי ועסוק בפלפלנות ובתחרותיות. התהליך הבלתי-נמנע הוא שתבוא שיטה שלישית ותכריע בניהם, שיטה שמקורה בפריפריה, אשר מנסה לשלב בין החירות התל אביבית לעומק הירושלמי, וביחד תתן בשורה חדשה למקומות נוספים".
- כאן תמצאו את ארבע הקושיות של אלבוים
ואת תשובותיו של הרב שרלו.
חג שמח!