פרשת שבוע כלכלית: עידוד השקעות ושלטון החוק
הסיפור המקראי על נדב ואביהו נושא מסר חשוב בנוגע לשלטון החוק ולגבולות ההתערבות בכלכלה: לאנשי השלטון אין יותר זכויות, כוחות או חסינויות מאשר לכל אדם אחר במדינה. אבל כאשר הממשלה קובעת את המדיניות הכלכלית, בהכרח יועדפו אינטרסים של קבוצות או אנשים שהיא חפצה ביקרם
בפרשת שמיני מסופר על נדב ואביהוא, בני אהרון הכהן הגדול, שנגזר עליהם למות לאחר שביצעו פולחן עצמאי בניגוד לחוק המקראי. הסיפור המקראי על נדב ואביהו נושא מסר חשוב בנוגע ל"שלטון החוק" ולגבולות התערבות הממשלה בכלכלה.
פרשות שבוע קודמות:
- פרשה שבוע כלכלית: הכוהנים - הגילדה הראשונה
- פרשה שבוע כלכלית: הדו"ח הכספי הראשון
- הון ושלטון בבית המקדש - פרשת שבוע כלכלית
פרשני המקרא מתלבטים בשאלה - מה היה חטאם של נדב ואביהוא? האם חטאו בכך שעשו מה שלא נצטוו לעשות, או שמא שעשו דבר שאסור היה להם לעשות? האבן עזרא (ספרד 1089-1164 לספירה), סבור כמו האפשרות הראשונה, ואילו בעל הטורים (ספרד 1270-1340 לספירה) סבור כמו האפשרות השנייה.
פירושו של האבן עזרא אינו עולה בקנה אחד עם עיקרון שלטון החוק, שקובע כי אזרח יכול לעשות כל דבר שאינו אסור עליו על-פי החוק. במילים אחרות - אם לא נאסר על הכוהנים להקריב אש זרה, לא ניתן להענישם על כך. פירושו של בעל הטורים לעומת זאת, תואם את עיקרון שלטון החוק, שכן בהתאם לפירושו - האיסור היה ידוע להם.
למעשה, יש כאן מסר חשוב נוסף בנוגע לשלטון החוק, לפיו לאנשי השלטון, בתור שכאלה, אין יותר זכויות, כוחות או חסינויות מאשר לכל אדם אחר במדינה. בני אהרון, שהיו בני אצולה ושימשו בתפקיד ציבורי חשוב, לא נהנו מזכויות יתר, ונענשו.
החוק לעידוד השקעות הון - פגיעה בשלטון החוק
בספרו הקלאסי על החוקה ("the law of the constitution"), המלומד הבריטי דייסי מסביר, ששלטון החוק מתבטא בבכורה של החוק המקובל על השלטון השרירותי, והוא אינו מניח מקום לקיומה של זכות יתר לשלטון. שלטון החוק בא לידי ביטוי באמצעות שני כללים: הראשון - חקיקה או מדיניות לא ישתנו בהתאם לגחמות השלטון. השני - חקיקה או מדיניות לא יעניקו זכויות יתר לנבחרים.
כאשר הממשלה קובעת את המדיניות הכלכלית וכתוצאה מכך את השימוש של אמצעי הייצור למטרות מסויימות, בהכרח יועדפו אינטרסים של קבוצות מסוימות או של אנשים שהממשלה חפצה ביקרם.
דוגמה לכך היא ההטבות הניתנות באמצעות החוק לעידוד השקעות הון, המהווה פגיעה בשלטון החוק, שכן המדיניות משתנה בהתאם לשיקולים פוליטיים וניתנות זכויות יתר לנבחרים.
פרידריך האייק, בספרו "הדרך לשעבוד" מסביר, שכאשר ממשלה עוסקת בתכנון כלכלי, היא בהכרח תגרום לאפליה בין אנשים. לדברי האייק, מדיניות כלכלית החותרת לאידיאל של חלוקת משאבים מוליכה להרס שלטון החוק.
האייק טוען ששקיעת שלטון החוק במובן זה התרחשה בגרמניה זמן מה קודם לעלייתו של היטלר לשלטון, שהשלים את המלאכה. עוד הוא מדגיש, שמדיניות כלכלית ריכוזית וסוציאליזציה של החוק (המכונה כיום "צדק חברתי") הם סממנים של משטר טוטליטרי ויישומם חותר תחת שלטון החוק.
הכותב הוא ד"ר למשפטים, עו"ד למיסוי ישראלי ובינלאומי ומרצה בבתי-הספר למשפטים ולמנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net