האוצר: נצטרך להתמודד עם ענן האפר הוולקני
שר האוצר, יובל שטייניץ, נאם בישיבת הממשלה והתבטא בנושא ההשלכות של הענן הוולקני על המשק הישראלי. לדבריו, ייתכן כי המשרדים הכלכליים יידרשו להיערך להתמודדות עם המצב ולמצוא לו פתרונות. מכון הייצוא הפעיל "קו פתוח" למתן ייעוץ והדרכה ליצואנים
באוצר ובמשרדים הכלכליים האחרים אין לפי שעה היערכות מיוחדת להתמודד עם פגיעה ההשלכות על המשק (בעיקר על הייצוא החקלאי וענף התיירות), בעקבות התפשטות הענן הוולקני בשמי צפון אירופה שנוצר מהתפרצות הר הגעש באיסלנד.
עם זאת, שר האוצר יובל שטייניץ, אמר היום בישיבת הממשלה כי המשרדים הכלכליים יידרשו להיערך להתמודדות עם המצב ולמציאת פתרונות, אבל הדגיש כי ההיערכות תידרש רק במידה שהענן לא יפוג והתפשטותו תמשך "מספר חודשים".
כיום אין עדיין תחזית בדוקה לגבי תנועת הענן, ממדיו ומשך התקופה שהוא עלול להעיב על המשק האירופי ובמישרין על המשק הישראלי, שהשוק באירופה הוא יעד מרכזי לייצוא המקומי של תוצרת חקלאית טרייה ופרחים.
באוצר חוששים שגם הקשר האווירי עם צפון אמריקה, בעיקר עם ארה"ב, עלול להיפגע מאחר שהמסלול הקצר של קווי התעופה מישראל חוצה את צפון אירופה. בינתיים הפגיעה המיידית היא בקשרי התעופה עם אירופה הצפונית הפוגעת מיידית בתיירות לישראל.
בסוף השבוע, הנחה שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, את מנכ"ל משרדו שרון קדמי להיערך להשלכות על המשק הישראלי כתוצאה מהתפרצות הר הגעש באיסלנד. בן אליעזר אמר הבוקר (א') כי "על משרד התמ"ת, על כל יחידותיו, להיערך לאפשרות שהתפרצות הר הגעש תמשיך ימים ואף שבועות נוספים, ותביא בעקבותיה משבר כבד לתעשייה והעסקים בישראל. תחת משרד התמ"ת ממשקי עבודה רבים שיכולים להיפגע ולהשליך על המשק הישראלי".
מנכ"ל המשרד שרון קדמי, כינס הבוקר את מנהליו לישיבה דחופה בנושא. בישיבה הוא אמר כי בדומה למתווה שהציג המשרד בנושא פתרון עתידי למפעלים שנקלעו למצוקה, על המשרד להציג מתווה עתידי ופתרונות מהירים למשבר, שאת השלכותיו קשה לצפות כרגע. "על אף כי מדובר בכוח עליון, עלינו לעשות הכול כדי לדאוג לפגיעה מינימלית באזרחי מדינת ישראל, במגוון התחומים עליהם מופקד המשרד".
בתוך כך, הפעיל הבוקר (א') מכון הייצוא הפעיל "קו פתוח" למתן ייעוץ והדרכה ליצואנים בהקשר לנזקים הצפויים מהתפשטות הענן. ראש אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, דני קטריבס, אמר כי עדיין מוקדם להעריך את הנזק הישיר ליצואנים, אבל הביע את דאגת ההתאחדות מהנזק העקיף שעלול להיות מיידי.
לדברי קטריבס הנזק העקיף צפוי מעליית מחירי הובלת המטענים באוויר והשינוע היבשתי בתוך אירופה; מהאטה מסוימת בכלכלה המדינות שמושפעות ישירות מהענן ומירידה נוספת בשער האירו על כל השלכותיה בעקבות המשבר ביוון. הוא ציין שכבר בוטלו עשרות ביקורים מתוכננים של אנשי עסקים ומשלחות מאירופה.
"מספר חברות תעופה כבר עצרו הזמנות מקום למטענים עד שיתבהר המצב. השבתת קווי התעופה מדאיגה את היצואנים של תוצרת חקלאית טרייה בעלת חיי מדף קצרים", אמר קטריבס. נראה שתוצרת זו תפגע לא מעט גם כשחלק מהמטענים יעברו לתובלה יבשתית איטית בהרבה (בעיקר דרך מדינות הים התיכון שהמרחב האווירי שלהן עדיין פתוח).
בינתיים, אגף המטענים של אל על נאלץ לבטל היום טיסת מטען לניו-יורק המחייבת עצירת ביניים בלייאז' שבבלגיה. אל על וחברת ק.א.ל. נאלצו עוד בסוף השבוע שעבר לבטל את טיסות המטען שלהן לשדה הבלגי. מיום ה' שעבר עד מחר (ב') בבוקר בוטלו 150 טיסות שהיו מתוכננות להמריא ולנחות בנתב"ג.
התאחדות התעשיינים מסרה כי מדי שנה נשלחים בדרך האוויר מטענים בהיקף של כ-10 מיליארד דולר, רובם לייצוא, לא כולל יהלומים. כ-40% מיועדים לאירופה, אבל חלק גדול מהייצוא לארה"ב עלול להיפגע, אם הוא מבוסס על טיסות המשך דרך אירופה.