המוניות בטוקיו ממתינות לאגסי
מיזם טעינת הרכב החשמלי של שי אגסי והאחים עופר מגיע לטוקיו: נחנכה עמדת החלפת סוללות ראשונה מסוגה, שתשרת את תחנת המוניות הגדולה בטוקיו. "בחרנו ביפן כדי להעיר את תעשיית הרכב היפנית, כדי שייראו שזה אפשרי", אמר היזם הישראלי שי אגסי
חברת בטר פלייס השיקה היום (ב') את עמדת החלפת הסוללות הראשונה בעולם, שתשמש צי רכב פעיל. העמדה תשרת את תחנת המוניות הגדולה בטוקיו, "ניהון קוטסו", שתעמיד ארבע מוניות לצורך ניסוי עבור ממשלת יפן. הניסוי יימשך שלושה חודשים, ובמידה ויסתיים בהצלחה, תיתכן הרחבת השימוש במוניות חשמליות בטוקיו, כמו-גם בערים נוספות ביפן ובעולם.
- תחרות יפנית לשי אגסי?
"אני מאמין שהפרויקט הזה יהיה יעיל ביותר בהפחתת פליטת הפחמן הדו-חמצני, ולכן גם יתרום למאבק בהתחממות גלובאלית", אמר היום השר היפני להגנת הסביבה, סאקיהיטו אוזווה. "למען יצירת חברה בת-קיימא, אני מאוד מקווה שהפרויקט הזה יצליח".
"היום הוא ציון דרך היסטורי במסע שהתחלנו לפני כשנתיים וחצי", אומר מנכ"ל בטר-פלייס, שי אגסי. "כשבחרנו ביפן, עשינו זאת כדי להעיר את תעשיית הרכב היפנית, כדי שייראו שמה שיש לנו 'על הנייר' - הוא דבר אמיתי. רק לפני שנה, כשהצגנו לראשונה את אב הטיפוס של עמדת הטעינה, רוב יצרניות הרכב אמרו שזה בלתי אפשרי. היום, זה לא רק אפשרי, אלא זה פתרון שמשמש מוניות שאוספות אנשים ברחוב".
מוניות אחראיות ל-20% מזיהום האוויר
"בעמדה החלפת הסוללות החדשה יש 12 סוללות בכל רגע נתון, שיכולות לשרת צי של 200 מוניות", הסביר ל-ynet קיוטקה פוג'י, מנכ"ל בטר-פלייס ביפן. "הבחירה במוניות לניסוי, מאוד טבעית. בטוקיו יש כ-60 אלף מוניות, שהן כ-2% מצי הרכב הכולל, אבל הן פולטות 20% מסך הפחמן הדו-חמצני שנפלט מתחבורה. ולכן, הסבת צי המוניות לשימוש בהנעת חשמל, נושאת תועלת סביבתית רבה מאוד".
לדברי פוג'י, מימון הקמת עמדת הטעינה הגיע במלואו מממשלת יפן, באמצעות משרד הכלכלה, המסחר והתעשייה. "מעורבות ממשלתית מאוד נחוצה להרחבת השימוש במכוניות חשמליות. היא תאיץ את הפיתוח שלהן, תתמרץ קונים, ותסייע בפיתוח התשתית הנחוצה לטעינתן". פוג'י גם מציין כי המודל אותו מנסים בטר-פלייס ומשרד הכלכלה היפני, יכול להיות "משוכפל" בקלות בערים אחרות בעולם.
במהלך הניסוי בטוקיו, ייבחנו כל ההיבטים הקשורים בתפעול מכוניות חשמליות: טווח נסיעה, השפעת טעינות מרובות על אורך חיי הסוללות, ונוחות שימוש. בבטר-פלייס מציינים כי לאחר טוקיו, ייערך ניסוי רחב-היקף בישראל, שיכלול את הרכיבים של המערכת: עמדות טעינה ותחנות החלפת סוללות.
החלפת סוללות: רק לאב-הטיפוס, לניסאן אין דגם בעל סוללה "מתחלפת"
יש לציין כי בשנתיים האחרונות נערכו מספר ניסויים במכוניות חשמליות ברחבי העולם. כך למשל, ב.מ.וו החכירה כ-100 מכוניות מיני חשמליות בניו-יורק, במסגרת ניסוי שנמשך כשנה. במהלך הניסוי התגלו מספר בעיות, ובראשן - טווח נסיעה קצר משמעותית מזה שתוכנן על-ידי היצרנית, זאת כתוצאה ממזג האוויר הקר בחורף.
שותפות נוספות בדרך?
לדברי אגסי ובכירי בטר-פלייס, החלפת סוללות היא הפתרון הזמין והיעיל ביותר להארכת טווח הנסיעה של מכוניות חשמליות. השימוש בעמדות אלה, כך מסבירים בחברה, עונה על שתי הבעיות העיקריות הניצבות כיום בפני מכוניות המונעות בחשמל: טווח נסיעה מוגבל של עד 160 ק"מ, ומשך טעינה ארוך, שיכול להגיע לשמונה ואף עשר שעות.
מנגד, ביצרניות רכב רבות דוחים את הפתרון של אגסי, ומציינים כי מלבד בעיות טכניות ומגבלות תכנוניות שהוא עלול ליצור, הרי שגם המודל הכלכלי עליו מבוססת החלפת הסוללות אינו ישים. ולראייה, עד כה רק רנו הצרפתית הציגה מכונית חשמלית סדרתית, המצוידת בסוללה הניתנת להחלפה. אמנם בסוף השבוע האחרון הודיעה צ'רי הסינית כי תפתח ביחד עם בטר-פלייס מכוניות עם סוללות הניתנות להחלפה, אך שותפתה של רנו למשל, ניסאן היפנית, טרם הציגה מכונית בעלת סוללה "מתחלפת".
בבטר-פלייס לא מתרגשים מהביקורת הנשמעת מכיוונן של יצרניות הרכב הוותיקות, ומביעים ביטחון רב בהצלחת המודל של החלפת סוללות. מקורות המקורבים להנהלת החברה, אף אמרו ל-ynet כי בחודשים הקרובים צפויה החברה לחתום על הסכמי שיתוף פעולה עם שתי יצרניות רכב גדולות. עם זאת, המקורות סירבו לומר מי הן היצרניות, או מה יהיה טיב שיתוף הפעולה.
הכתב הוא אורח חברת בטר-פלייס ביפן