צריכים פיזיותרפיה בכללית או מכבי? תחכו הרבה
מבדיקה של המכללה למנהל והאגודה לזכויות החולה עולה: 81% ממבוטחי הכללית ו-72% ממבוטחי מכבי שפונים לטיפול פיזיותרפי לא דחוף, מחכים יותר משבועיים בתור - בניגוד לנהלים. הזקוקים לטיפול דחוף מחכים יותר מ-4 ימים בשלוש הקופות הגדולות. הקופה המצטיינת: לאומית
ממתינים זמן רב לטיפול פיזיותרפי? אתם לא לבד: מבדיקה שערכו האגודה לזכויות החולה ומרכז מזו"ר (משפט למען זכויות החולה) במכללה למנהל, עולה כי חולים נאלצים להמתין זמן ארוך מהנדרש על ידי משרד הבריאות לקבלת טיפולי פיזיותרפיה, כמעט בכל קופות החולים. רוב המטופלים בכללית ובמכבי ממתינים זמן ארוך מהנדרש במקרים שאינם מוגדרים כדחופים.
במהלך הבדיקה נבדקו בין 14 ל-18 מכוני פיזיותרפיה בכל אחת מהקופות במהלך החודשים מרץ ואפריל 2010, באמצעות סקר טלפוני.
כאן הנוהל, שם המציאות
בחוזר שהוציא משרד הבריאות לפני כחצי שנה, הוגדר לקופות כי אדם שזקוק לטיפול פיזיותרפי דחוף (למשל במקרה של שבר, תאונה או לאחר ניתוח) יקבל
תור בתוך שלושה ימי עבודה, ואדם שזקוק לטיפול לא דחוף יקבל תור בתוך שבועיים. עם זאת, מהבדיקה שנערכה עולה כי רוב מטופלי כללית ומכבי שזקוקים לטיפול פיזיותרפי שלא מוגדר כדחוף, ומחצית ממבוטחי מאוחדת שזקוקים לטיפול כזה, מקבלים אותו אחרי למעלה משבועיים.
81% מהפונים בכללית, 72% מהפונים למכבי ו-43% מהפונים למאוחדת קיבלו את הטיפול לאחר יותר משבועיים. בלאומית המצב מעודד בהרבה: ב-7% מהמקרים הטיפול עוכב למשך יותר משבועיים.
התמונה במקרה של טיפול במקרים הדחופים ורודה מעט יותר, אך רחוקה מלהשביע רצון: חמישית מהפונים לכללית, למכבי ולמאוחדת המתינו יותר מארבעה ימים לטיפול דחוף. רק בלאומית עמדו ביעדי משרד הבריאות וכל הפונים לטיפול דחוף התקבלו בתוך שלושה ימים.
"הטיפול בחולים נפגע"
ד"ר נילי קרקו אייל, מנהלת מרכז מזו"ר במכללה למנהל ועדינה מרקס, יו"ר האגודה לזכויות החולה, שלחו את הממצאים למנהלי ארבע קופות החולים וציינו: "אנו בטוחות ומאמינות כי הקופה רואה את אחריותה לפעול על פי הנחיות ונהלי משרד הבריאות, ומצאנו לנכון להציג ממצאים אלו על מנת שתפעלו כנדרש לקיצור משך ההמתנה".
הממצאים נשלחו גם למשרד הבריאות ולוועדה לפניות הציבור בכנסת, שצפויה לדון בהן.
לדברי מרקס, "אנו עדים לכך שמשך האשפוז של חולים בבתי חולים הולך ומתקצר, מתוך הנחה שהם מקבלים את הטיפול המשלים בקהילה בזמן ומוקדם. מהסקר אנחנו מבינים שההמתנה בקהילה היא ארוכה והטיפול בחולים נפגע".
באגודה לזכויות החולה הצטברו פניות רבות של חולים שלא קיבלו בזמן טיפול. "אדם ששבר את עצם הירך ולא מקבל פיזיותרפיה בזמן, נפגע", מסבירה מרקס, "הוא לא חופשי מכאבים והוא לא יכול לתפקד באופן סביר. אני מבינה את הקשיים של הקופות בשכירה של פיזיותרפיסטים, אבל הן צריכות לעשות איתן חוזים מיוחדים ולפתור את הבעיה. הקופות צריכות לתת טיפול נאות וחלק מזה הוא לתת טיפול פיזיותרפי כמה שיותר מהר".
ממכבי נמסר בתגובה: "ברמה הלאומית קיימת בישראל בעיה קשה של זמינות תורים לפיזיותרפיה. חלקה נובעת מעליה תלולה בביקושים לשירות וחלקה ממחסור חמור במטפלים או בתקציבים לשכור מטפלים נוספים. מכבי עושה פעולות רבות על מנת לייעל ככל הניתן את השרות ולקצר את התורים ובחודשים האחרונים ביצענו בדיקה מעמיקה לגבי זמינות שירותי הפיזיותרפיה שלנו ובעקבותיה נשנה מספר מרכיבים בשירות על מנת להגביר את הזמינות ככל הניתן.
בתוך כך אנו דואגים לשלוח למבוטחים תזכורת במסרון ללא תשלום על התור הקרוב.
בדרך זו, במידה ומתפנים תורים אנו יכולים לשבץ לתורים אלו מבוטחים שממתינים ולקצר את תורי ההמתנה. בנוסף, עובדי המכונים לפיזיותרפיה מתקשרים לכל המבוטחים אשר זהו ביקורם הראשון במכון ומוודאים את הגעתם לביקור הקרוב. הנתונים שבידינו אינם מעודדים כאמור אך הם פחות חמורים מכפי שמציגה האגודה לזכויות החולה. אנחנו נפנה לאגודה לזכויות החולה ונבקש לקבל לידינו את הנתונים ולהבין את שיטת הבדיקה".
ניסים אלון, מנכ"ל לאומית שירותי בריאות מסר בתגובה כי "לאומית חרתה על דיגלה את קידום בריאות מבוטחיה תוך ביצוע מהפכת שירות. אנו שוקדים כל העת על זמינות גבוהה של שירותי הבריאות המקצועיים למבוטחינו ואנו שמחים כי גם סקר זה הוכיח כי לאומית הינה במקום הראשון בשירות למבוטחיה".
מהכללית נמסר בתגובה: "לא נמצאים בידינו הנתונים המלאים עליהם מתבססת הבדיקה, כשנקבלם נגיב בהתאם".
ממאוחדת נמסר בתגובה: "הבדיקה אינה מציגה את תמונת המצב שכן הרשימה אינה מכילה את כל מכוני הפיזיותרפיה
שמאוחדת מעמידה לשירות מבוטחיה, ויש ברשימה מכונים שאין למאוחדת עימם כל קשר/הסכם. הפרוצדורה הנהוגה בקופה בכל הנוגע לטיפולי פיזיותרפיה הינם מסודרים ומתוכננים בקפידה לרווחת המבוטחים. במקרים דחופים-נקבע מועד טיפול שלא עולה על 48 שעות. במקרים אחרים – נקבע תור לא יאוחר מ-10 ימי המתנה. האמירה כי איננו עומדים בהנחיות אינה תואמת כלל את המציאות"