מי דן בהערות הציבור לרפורמה? שני שרים וחצי
מאות הערות מגופי ציבור נשלחו לאחר אישור הרפורמה בתכנון. וועדת שרים מיוחדת אמורה לדון בהן. בדיקת ynet גילתה: מאפריל התכנסה הוועדה רק שלוש פעמים ומתוך 19 שרים באו שניים או שלושה. בינתיים בכנסת ממשיכים לקדם את הרפורמה
הרפורמה בתכנון אושרה אמנם בממשלה, אך ארגוני סביבה, עמותות חברתיות, איגודי קבלנים ורשויות מקומיות שיגרו מאות הערות לסעיפים השונים. על רקע עמדת בג"ץ בנושא, הוחלט שוועדת שרים מיוחדת תבחן את העמדות השונות, ותביא אותן בחשבון בעת הניסוח הסופי של החוק. אבל בפועל, שום דבר מזה זה לא קורה.
מבדיקת ynet עולה כי מאז שהוגשו הערות הציבור והגופים השונים לממשלה - ב-11 באפריל - התכנסו חברי הוועדה שלוש פעמים בלבד. יתרה מזאת: הדיונים התקיימו בהרכב דל מאוד, למעשה, בשתיים מתוך שלוש הישיבות הללו נכחו לא יותר משלושה שרים, מתוך ועדה שאמורה למנות 19 שרים.
כך למשל, בישיבה שהתקיימה בחודש מאי נכחו רק שר המשפטים יעקב נאמן (המשמש גם כיושב ראש הוועדה - י.ד) והשר מיכאל איתן. שר נוסף שאינו חבר בוועדה ואשר הגיע לחלק מהדיון היה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס.
השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ושר האוצר יובל שטייניץ שהו בחו"ל באותה העת, אך שאר חברי הוועדה פשוט לא טרחו להופיע לדיון. השתתפו בו אמנם גורמים מקצועיים שונים מטעם משרדי הממשלה, אך השרים - נבחרי הציבור - לא לקחו בו חלק.
ישיבה נוספת התקיימה לפני כשבוע בהרכב דומה. רק יושב הראש השר נאמן, ושלושה שרים נוספים.
ואולם, הנוכחות הדלילה של השרים בישיבות לא מנעה מחברי הוועדה לקבל החלטות, בחלקן משמעותיות מאוד. כך למשל, נדחתה בקשת המשרד להגנת הסביבה ובקשת ארגוני הסביבה למנות למוסדות התכנון יועצים סביבתיים מטעמם - שישמשו כיועצים בלתי תלויים.
הציבור נובח והשיירה עוברת
ראש המחלקה המשפטית בעמותת "אדם טבע ודין", עו"ד אלי בן ארי, מתח ביקורת חריפה על היעדרות השרים מהישיבות, וכינה אותה "זלזול של ממש בציבור ובבג"ץ". "זוהי עדות נוספת לכך שאין בכוונתה של הממשלה לעצור את המרוץ הדורסני קדימה, המאפיין את כל הליך קידומה של הרפורמה בתכנון ובנייה", אמר.
ארגוני הסביבה מותחים מזה זמן ביקורת חריפה על אותו "מרוץ דורסני" לקידום החוק עליו מדבר בן ארי. הארגונים, ובראשם "אדם טבע ודין" והחברה להגנת הטבע, עתרו כזכור לבג"ץ נגד המשך קידום החוק באופן בו התקבל בוועדת השרים לענייני חקיקה. הם מחו על שהציבור לא נחשף באופן מלא לחוק, ולא הזדמן לו להגיב, להעיר ולהסתייג ממאות סעיפיו בטרם הכנסת מאשרת אותו. למרות שבג"ץ קיבל את עמדתם ומתח ביקורת על הממשלה, הוחלט לאשר את החוק החדש ורק לאחר מכן לאפשר לציבור להגיש את השגותיו.
ב"אדם טבע ודין" מדגישים כי המצב שנוצר הוא שהוועדה שאמורה לדון בהערות הציבור לרפורמה, ולאפשר לאינטרסים הציבריים השונים לקבל ביטוי, מתכנסת מעט ובנוכחות דלה, ובינתיים ממשיכה הכנסת לקיים דיונים שבועיים ולקדם את החוק במתכונו המקורית שכבר אושרה על ידי השרים.
הנוסח הקיים, לטענת אנשי העמותה, "מאיים לפרק את מערך התכנון, וליצור במקומה מערכת מפוררת וחלשה הנשלטת בידי הממשלה, ואשר לשר הפנים נתונות סמכויות מרחיקות לכת".