שתף קטע נבחר

בג"ץ עצר את סלילת כביש 9 בשרון

שופטות בית המשפט העליון קיבלו את עתירת "אדם טבע ודין", וקבעו כי המדינה לא לקחה בחשבון שיקולים של פגיעה בסביבה ולא בחנה כראוי חלופות אחרות. אישור התוכנית, אמרו השופטות, היה הופך את האזור "משטח פתוח לשטח בנוי", פוגע בסביבה ומגביר רעש זיהום אוויר. לפיכך, סלילת הקטע המערבי בוטלה ורק הקטע המזרחי יסלל

בג"ץ קיבל הבוקר (א') את עתירת עמותת "אדם טבע ודין" והורה למדינה שלא לסלול את חלקו המערבי של כביש מספר 9 באזור השרון. בית המשפט אישרו למדינה לסלול את חלקו המזרחי של הכביש, בשל שיקולי הפיתוח של העיר חדרה ויתר יישובי האזור.

 

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, והשופטות עדנה ארבל ואיילה פרוקצ'יה קבעו כי המדינה שגתה שאישרה את סלילת הכביש מבלי שנבחנו חלופות אחרות - כגון שדרוג כבישי רוחב קיימים - במיוחד לאור העובדה שמדובר באזור רגיש אקולוגית. (לקריאת פסק הדין המלא - לחצו כאן)

 

שטח טבעי ורגיש שלא הופר

כביש 9 הוא כביש רוחב שנועד לחבר את כביש מספר 2 (כביש החוף) לכביש מספר 6 (חוצה ישראל) באזור השרון. בחלקו המזרחי עובר תוואי כביש 9 מצפון לאזור התעשייה של עמק חפר; בחלקו המערבי אמור היה הכביש לעבור מדרום לחדרה.

 

אזור זה נחשב לערכי מבחינה סביבתית והידרולוגית. הוא כולל דיונות חול מיוצבות - מהאחרונות שנותרו בשרון, בהן מתקיימים בתי גידול רבים של בעלי חיים וצמחים שעד כה נהנו מהעדר נוכחות של בני אדם בקרבתם. מרבית השטח עליו תוכנן הכביש הוא בעל רגישות הידרולוגית גבוהה, וממוקם מעל אקוויפר החוף, ממנו מפיקים כ-5 מיליון מ"ק מים מדי שנה.

 

עוצרים את הכבישים בשרון:

 

סלילת הכביש אושרה - כמו כבישים אחרים - בידי הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). "אדם טבע ודין" שיגרה לוועדה השגות על אישור זה, בטענה שלא נלקחו בחשבון השיקולים הקשורים לסביבה ולמקורות המים. הוות"ל דחתה את ההשגות ובתגובה עתרה העמותה לבג"ץ. בעתירה נטען כי תסקיר ההשפעה לסביבה שעליו הסתמכו באישור התוכנית אינו עונה על הדרישות, מאחר שלא נבחנו חלופות כגון שדרוג כבישי רוחב קיימים.

 

בית המשפט: בלתי סביר שלא נבחנו חלופות

בהחלטה היום קבעו השופטות כי האישור לסלילת הקטע המערבי של הכביש יבוטל בשל העדר תסקיר השפעה על הסביבה, שבוחן את כל החלופות לתוואי שהוצע. הנשיאה בייניש מתחה ביקורת על המדינה, וכתבה כי ההחלטה שלא לבחון חלופות לתוואי המוצע של כביש 9 הייתה בלתי סבירה בעליל, נוכח מידת הרגישות הסביבתית של האזור בו אמור להיסלל הכביש.

 

עוד קבעו השופטות כי לא ניתנה לעורכי התסקיר הנחייה לבחון את החלופות התכנוניות העקרוניות לתוואי המוצע, דבר המהווה פגם שהביא לכך שההחלטה לאשר את התוכנית לא התבססה על תשתית עובדתית הולמת.

 

השופטות התייחסו בפסיקה גם לייחודיות השטח שבו אמור היה להיסלל הכביש: "סלילת כביש כדוגמת כביש 9 באזור שבעיקרו הוא שטח פתוח, שחלקו הוא בעל ערכיות סביבתית גבוהה במיוחד, תביא לשינוי משמעותי ביותר באופיו של אזור זה. האזור יהפוך משטח פתוח (טבעי או חקלאי) לשטח בנוי, על מפגעי הרעש וזיהום האוויר הכרוכים בקיומו של כביש מהיר ועל הפגיעה הקשה בנוף הכרוכה בכך".

 

ב"אדם טבע ודין" הביעו סיפוק מההחלטה והדגישו כי בית המשפט התווה כללים ברורים שינחו מעתה והלאה את שיקול הדעת של מוסדות התכנון "מדובר בפסק דין בעל השלכות רחבות היקף אשר קובע כי לא ניתן לפסול חלופות סביבתיות על הסף, כפי שנהגו מוסדות התכנון לעשות עד כה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש חלופות לכבישים. שטחים ירוקים באזור השרון
צילום: עידו ארז
מומלצים