שתף קטע נבחר

 

מכוון למעלה, טס למטה. אובדן התמצאות במרחב

כשמשפחות הרוגי התרסקות ה"סופה" משלימות את ההכנות האחרונות להלוויות, ממשיכים בצה"ל לחקור את תאונת ה-F-16. טייס הסביר ל-ynet על התחושה בתרחיש שאולי הוליך לאסון: "לא יודעים אם טסים לגובה או מתרסקים במהירות לקרקע"

שעות לאחר היוודע תוצאותיה הקשות של התרסקות מטוס ה"סופה" במכתש רמון, התייחס הלילה (יום ו') קצין בכיר בחיל האוויר לתאונת ה-F16I שגבתה שלשום את חייהם של הטייס, רב-סרן עמיחי איטקיס, והנווט רב-סרן עמנואל לוי.

 

בהתייחסו לאסון האחרון בחיל ולזה שקדם לו, בהתרסקות ה"יסעור" במהלך אימון בשמי רומניה, אמר ל-ynet אותו קצין כי "אין בעובדה שבשתי התאונות ישבו בתא הטייס צוותים ותיקים ומנוסים בכדי להעיד על תופעה כלשהי". בחיל האוויר הודו כי האימונים האינטנסיביים והאתגרים שהם כוללים טומנים בחובם סכנה לא מבוטלת.


מפקד חיל האוויר, עידו נחושתן, סמוך לזירת ההתרסקות (צילום: דו"צ)

 

עם זאת, הדגישו שם כי אימונים מסוג זה נערכים רק לאחר הכנות אינטנסיביות - כשצוותי האוויר בשלים לכך. מכל מקום, מתווה האימון שבמהלכו התרחש האסון והופסק בעקבותיו לא היה זר לאיש מבין הטייסים. תחקיר ראשוני שנערך היום בחיל העלה כי המטוס השני ברביעייה, שטס רק קילומטרים ספורים מזה שבו היו שני ההרוגים, הבחין בדליקה על הקרקע שמתחת וכעבור זמן קצר הבחין בו נעלם ממסך המכ"מ.

 

זמן קצר אחרי האירוע, שלטה הערכה כאילו הצליחו איטקיס ולוי לנטוש את המטוס טרם ההתרסקות וניצלו, אך בהמשך התבדו כל אותן התקוות. למרות זאת, כל כיווני החקירה עדיין נבדקים, כשהקופסה השחורה שכבר אותרה אמורה לספק מידע רב שישפוך אור על נסיבות התקלה.

 

גורם נוסף שייבדק יהיה האם מערכת ההתרעה מפני התקרבות לקרקע פעלה כסדרה. אותו קצין בכיר העריך כי כבר בתוך שבוע ייתקבלו הממצאים מניתוח המידע שבקופסה השחורה. עם זאת, בחיל האוויר לא ממהרים להשוות בין האסון לבין ההתרסקות ברומניה, והסבירו כי נתונים על תאונות שונות נאספים כדי לדעת כיצד לספק להן מענה בעתיד. 

 

א', טייס F16 במילואים בדרגת תת-אלוף, הסביר כי "איבוד ההתמצאות במרחב", גורם שניצב במרכז כיווני חקירת ההתרסקות, הוא הלכה למעשה "כשהטייסים מאבדים את אחד החושים החשובים והעיקריים עבורם - קו העיניים והאופק. במילים פשוטות יותר, מדובר באובדן יכולת האינטונציה לזהות את המיקום ואת הכיוון שאליו טסים".

 

כאשר ההתמצאות במרחב אובדת, "נוצר מצב פיזיולוגי מסוים כשהמטוס נמצא בתאוצה והוא גורם לנוזל האוזן להיות במעין אשליה שלא מוכרת לנו שיוצרת את זה. כך למעשה הטייס לא יודע האם הוא טס לגובה כלפי מעלה, או שהוא דווקא מנמיך וחלילה מתקרב במהירות לקרקע", הסביר א'. כל אלה מתחדדים "בטיסות בתוך ענן, אובך, ערפל או סופת אבק. בתמרונים חדים בלילה ובעלטה, טייס יכול לאבד את ההתמצאות ולחשוב שהוא טס ישר - בזמן שהוא למעשה בכיוון ההפוך".

 

הראש משקר ומוביל אל המוות 

כדי להתמודד עם התופעה, פותח מנגנון מיוחד שיוצר "אופק מלאכותי שפשוט מראה לטייס איפה הוא. זה מכשיר עיקרי בכל כלי אווירי", הסביר א'. "לצדו יש גם אופק חירום, למקרה שהראשון יתקלקל. לצד אלה, בכל מקרה מעבירים לטייסים תדרוך בנושא לפני כל טיסת לילה וכל פרח טיס יודע שלבן זה למעלה - ושחור זה למטה".

 

למרות ההקפדה על מילוי הנהלים והציוד המתקדם, עדיין לא ניתן למנוע לחלוטין תאונות מסוג זה. "הגורם האנושי הוא הסיבה מספר אחת לאירועים כאלה. המכשירים אמנם נותנים הנחיות, אבל במצבים שבהם מצופה מאדם לפעול בניגוד לתחושה שלו ולמה שעיניו רואות יש תחושה סובייקטיבית של הגוף שהמכשיר טועה וקשה להתעלם ממנה".

 

במקביל להתקדמות חקירת האסון, נערכות שתי המשפחות השכולות להלוויות ההרוגים. אביו הביולוגי של עמנואל לוי, יהודה, אמור היה לנחות אמש בישראל אך דחה את בואו מסיבה שאינה ברורה. בשל כך, נדחתה הלווייתו והיא תתקיים ביום ראשון ב-11:00 בבוקר, בבית העלמין בהר הרצל שבירושלים.

 

בהכנת הכתבה השתתף יאיר אלטמן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צפריר אביוב
מוות בעלטת הלילה. מכתש-רמון
צילום: צפריר אביוב
מומלצים