מלצר חדש, שילמו לך טיפ? תשכח ממנו
כשחגית החלה לעבוד במסעדה בבית מלון, היא גילתה שבשלושת השבועות הראשונים הטיפים שהלקוחות משלמים לה נלקחים ממנה - גם כאשר שירתה שולחן שלם. הנהלת המלון: "זה ההסכם". ולאן הולך הכסף שנלקח ממנה?
אכלתם במסעדה? המלצר היה נחמד? שילמתם לו טיפ? ייתכן שהוא ייאלץ "לתרום" אותו למלצרים אחרים. כך עולה מהמקרה של חגית (שם בדוי) שעבדה תקופה קצרה כמלצרית במסעדת לובי אטריום במלון דיוויד אינטרקונטיננטל - וגילתה שבמשך שלושת השבועות הראשונים לעבודתה הטיפים שהיא מקבלת מהלקוחות אינם מגיעים לידיה.
"הגעתי לעבודה במסעדה כמלצרית מנוסה, אחרי כמה חודשים במקומות אחרים", מספרת חגית. "כשהתחלתי לעבוד באינטרקונטיננטל, אמרו לי שהטיפים משותפים. אחרי המשמרת הראשונה, שאלתי מה עם הטיפים, אז הם אמרו לי שבשלושה שבועות הראשונים אני נחשבת למתלמדת, ולכן אין טיפים".
"תוך כמה ימים התחלתי לשרת שולחנות שלמים בעצמי", היא מספרת, "כשהיה צריך כוח אדם, פתאום לא הייתי חדשה. אבל טיפים לא קיבלתי. היו מצבים מביכים שבהם הלקוח שאל אותי אם הטיפים הולכים רק אליי או שהם משותפים, ואמרתי שאני בכלל לא מקבלת אותם, והוא כעס, אבל יש שם חובת תשלום טיפים אז הוא שילם".
פנית להנהלת המלון להתלונן?
"לא היה לי שום קשר עם הנהלת המלון ואין לי מושג איך לפנות אליהם. התלוננתי לאחראי המשמרת ולמנהלת המסעדה, אבל הם אמרו שככה זה ואין מה לעשות".
יצויין כי המסעדה משלמת למלצרים שכר מינימום בהתאם לחוק, ולכן גם ה"מתלמדים" מקבלים שכר על הימים הללו. אבל מדוע הם אינם זוכים לחלקם בטיפ?
מהנהלת המלון נמסר בתגובה: "המלון מתיר לכל מסעדה לקבוע בעצמה את מדיניותה ביחס לטיפים שמשולמים במזומן. ההסכם בין מסעדת לובי אטריום למלצרים שלה הוא שבשלושת השבועות הראשונים הם לומדים את עבודתם ואינם מקבלים טיפים. כיוון שמדובר במדיניות שנעשית בהסכמה ושכל המלצרים מודעים לקיומה, אנחנו לא רואים בכך בעיה". מהמלון לא נמסרה תשובה לשאלה מה נעשה בכספי הטיפים של המלצרים החדשים.