נגד הגזענות ב"דרך המלך"
שנה לאחר צאת הספר הגזעני "תורת המלך" - פורסמה לראשונה התשובה ההלכתית. הרב יעקב אריאל, מבכירי רבני הציונות הדתית, תומך: "הפרכת את טיעוני מחברי 'תורת המלך' המסתמכים, לכאורה, על מקורות שפורשו מתוך מגמתיות"
על רקע סערת מכתב הרבנים שאוסר על מכירת או השכרת דירות לנוכרים, ובעקבות פרסום הספר שעסק בהלכות הריגת גויים - קם בחור צעיר והחליט לעשות מעשה. אריאל פינקלשטיין בן ה-24 מפתח תקווה, הוציא בימים אלה חוברת בשם "דרך המלך: גזענות ואפליית גויים בהלכה". החיבור זכה לקבל את הסכמתו האוהדת של הרב יעקב אריאל, מבכירי רבני הציונות הדתית ורבה הראשי של רמת גן, שציין, בין היתר: "קידשת שם שמיים בספרך זה".
בבסיס החוברת - המטרה להתמודד מבחינה הלכתית עם הספר "תורת המלך" מאת הרב יצחק שפירא, ראש ישיבת "עוד יוסף חי", והרב יוסף אליצור, שחוללו סערה כשפסקו כי מותר לפגוע בתינוקות, אם ברור לנו שיגדלו להזיק לנו.
ספרם של הרבנים שפירא ואליצור עורר בזמנו סערה רבתי, וגרר התנגדות גדולה מצד רבנים ואישי ציבור, אולם עד היום - זה למעלה משנה מאז צאתו - לא נכתב חיבור שיתמודד עם פסיקותיו מבחינה הלכתית. באותם ימים עסק פינקלשטיין - בוגר ישיבת ההסדר "אהבת ישראל" שבנתיבות וסטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה העברית - בלימוד הסוגיות הנוגעות ליחסה של התורה לנוכרי. החוברת המעמיקה שכתב, מהווה אלטרנטיבה הלכתית לדרך שמציעים מחברי "תורת המלך".
"מגן על התורה"
"משיחות עם חברים רבים אני חש שהמציאות שנוצרה היא כזו: הציבור סובר כי מחברי 'תורת המלך' מייצגים בספרם את ההלכה האמיתית, ואילו רבנים שאינם מקבלים את דבריהם, עושים זאת במקרה הטוב על בסיס שיקולים כמו 'משום איבה' או 'מפני דרכי שלום'", מציין פינקלשטיין. "גם אם יש לקבלם בצד המעשי, שיקולים אלה אינם נוגעים לכאורה במהותה של דעת ההלכה. לפיכך, גם אם צודקים הרבנים הסוברים שבאופן עקרוני המענה ההלכתי איננו העיקר, דומני שהמצב שנוצר מחייב התמודדות הלכתית עם הכתוב בספר".
בעצתם של רבני ישיבת "אהבת ישראל" שלח פינקלשטיין את כתב היד לרב יעקב אריאל, על מנת לקבל את הסכמתו."'דרך המלך' מתמודד בצורה רצינית ועניינית עם הספר 'תורת המלך'", כותב הרב אריאל. "הצלחת להפריך את עיקרי טיעוניהם של מחברי 'תורת המלך' מן המסד ועד הטפחות. מן המסד - עצם הנחת היסוד השרירותית של דעתם הקדומה של מחברי הספר שדמו של גוי הפקר, כביכול, והטפחות - הוכחות המסתמכות, לכאורה, על מקורות שפורשו מתוך מגמתיות שלא כהלכה".
בהמשך כותב הרב אריאל על ספרו של פינקלשטיין, כי הוא מגן על התורה "לבל ילעיזו על תורת ישראל לעז שאין בו ממש. הוכחת שדרך המלך של מלכות ישראל היא הניתנת כדי להבטיח חיים ורחמים על כל היצורים".
תשובה לא מתנצלת
הרב אריאל מוסיף במכתב ההסכמה שלו גם מספר הערות לחיזוק דבריו של פינקלשטיין: "איסור 'לא תרצח', שנאמר במיוחד לישראל, בא להדגיש פן נוסף על איסור שפיכות דמים שנאמר לכל אדם, וזאת משום חומרתו של האיסור לישראל במיוחד. ואדרבא, לישראל שרצח יש להתייחס בחומרה יתרה. ישראל ושפיכות דמים הם תרתי דסתרי".
בסיום דבריו מברך הרב אריאל את פינקלשטיין ב"יישר כח גדול על הידע, היגע וההעמקה בסוגיות הללו, העוסקות בדיני נפשות. זכית לכוון לאמיתה של תורה, אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".
גם הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר של פתח תקווה, תומך בחיבור ההלכתי: "עברתי על טיוטת הספר, ואני חייב להגיד שהוא מאוד מרשים. תמיד יש גל ראשון של אנשים שעוסקים בנושא ולא נכנסים לפרטים, ויוצאים עם קביעה אם המעשה - או הספר, במקרה הזה - ראויים או לא. בשלב השני צריך להתמודד עם הטענות שמעלה ספר דוגמת 'תורת המלך', לבחון טענה אחר טענה, וזה בדיוק מה שעשה אריאל פינקלשטיין. הוא בחן ביסודיות את כל המקורות שהביאו מחברי 'תורת המלך', ואף הביא מקורות חדשים. התוצאה היא חיבור הלכתי, ענייני, לא מתלהם ובהחלט ראוי".
בסיום המבוא מציין פינקלשטיין את הגורם העיקרי לכתיבת החוברת: "יותר מאשר חשוב להתמודד עם הכתוב בספר, חשוב להעמיד תפיסה מקיפה על יחסה של ההלכה לנוכרים. ציבור שומרי המצוות אחוז במבוכה פעמים רבות כאשר הוא נתקל בהלכות שעולה מהן כי התורה מפלה את הנוכרים. מבוכה זו מובילה אותו לא פעם להסברים קלושים. לפיכך אנסה להציג תיזה כוללת שמסבירה את הנושא, ויש בה לדעתי בכדי לעקור מן השורש את רוב השאלות העולות בנושא זה".