השריפה ברכבת לא מכוסה: הביטוח חל רק בחניה
רכבת ישראל חסכה שישה מיליון שקל בשנה וביטחה את הקרונות בביטוח מוזר שאינו חל בזמן נסיעה. התוצאה: הרכבת תצטרך להגדיל את הרכש שלה בעקבות השריפה בשני סטים של קרונות, שעלותם מוערכת בכ-50 מיליון שקל, במקום השתתפות עצמית של 25 מיליון. הרכבת: "כך הוחלט לאחר בדיקת הכדאיות הכלכלית וכך מקובל בעולם"
רוצה ביטוח? אל תיסע! השריפה שאירעה אתמול (ג') ברכבת ישראל הסתיימה, למרבה המזל, בלא הרוגים ופצועים קשה, הודות לתושייה ולאומץ של הנוסעים. הנזק הכספי למדינה, לעומת זאת, הוא גדול בהרבה מכפי שהיה יכול להיות, מסיבה מוזרה: הביטוח לקרונות הרכבת אינו חל בזמן נסיעה, אלא רק בזמן שהקרונות עומדים בחניון.
כמעט אסון ברכבת
- הלוחם שהציל את כולם: "לא חושבים. עושים"
רכבת ישראל מבוטחת בשלוש פוליסות: ביטוח חובה בחברת הפניקס, המיועד לכיסוי מוות, טיפולים רפואיים בפציעות קשות ואבדן כושר הכנסה של הנוסעים, בעלות של כ-30 מיליון שקל בשנה; ביטוח רכוש לציוד הרכבת שבתוך הקרונות, גם הוא בפניקס, בעלות של כחמישה מיליון שקל בשנה, וביטוח קרונות.
שני הביטוחים הראשונים, כמו כל ביטוח רכב, חלים גם (ובעיקר) בזמן נסיעה. מבדיקה שערכנו בסיוע גורמים בענף הביטוח עולה כי העלות לפניקס לכיסוי נזקי התאונה האחרונה תהיה מזערית ותסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים בלבד.
כמה עולה ביטוח חנייה?
הביטוח לקרונות עצמם נעשה בחברת כלל ביטוח. מהרכבת נמסר כי ביטוח נורמלי כמו זה שהיה לה בשנים קודמות, שכיסה אותה בכל תאונה, עלה כשני מיליון אירו, כלומר, כ-10 מיליון שקל בשנה.
"ביטוח החנייה" שהרכבת רכשה בפועל עולה לה כ-4 מיליון שקל בשנה. הרכבת חסכה, איפוא, כ-6 מיליון שקל בשנה בכך שלא ביטחה את הקרונות בזמן נסיעה. ברכבת טוענים שביטוח נורמלי היה עולה יותר מתיקון הנזק. האמנם?
גורמים ברכבת אומרים שהנזק לארבעת הקרונות שנפגעו בתאונה היה כה חמור, שיהיה יקר יותר לתקן אותם מאשר לרכוש קרונות חדשים. קרונות נרכשים בסטים של שלושה, כך שיש צורך כעת לרכוש שישה קרונות. ברכבת טוענים שמדובר בחלק מהרכש הרגיל של הרכבת, הכולל עשרות קרונות בשנה. אלא שאבדן של ארבעה קרונות תקינים מהמלאי כרוך בהגדלת הרכש בשני סטים של קרונות - או בצמצום מספר הקרונות הפעילים ברכבת, שמשמעותו צמצום לוחות הזמנים.
מהערכות שנמסרו מהרכבת עולה כי עלות סט קרונות מוערכת בכ-5 מיליון אירו, כלומר, כ-25 מיליון שקל. הרכבת צפויה לשלם, איפוא, כ-50 מיליון שקל רק כדי לרכוש את הקרונות שנהרסו בתאונה הנוכחית.
רכבת ישראל: "החלטה אסטרטגית"
הבעיה המרכזית עם הפוליסה שהייתה נהוגה בעבר היא גובה ההשתתפות העצמית: הפוליסה, שלטענת הרכבת הייתה הטובה ביותר בשוק, כללה השתתפות עצמית של עד 10 מיליון אירו (כ-50 מיליון שקל) על התאונה הראשונה בשנה, ו-5 מיליון אירו (כ-25 מיליון שקל) על כל אחת מהתאונות הבאות. כיוון שברכבת ישראל מתרחשות מדי שנה תאונות רבות עם נזק לקרונות - לרוב נזק קטן - מדובר ממילא בתאונה שאינה התאונה הראשונה.
הרכבת חסכה, איפה, השתתפות עצמית של כ-25 מיליון שקל, בנוסף לביטוח עצמו, שכאמור חסך 6 מיליון. חיסכון של כ-30 מיליון שקל שיעלה 50 מיליון רק על התאונה הנוכחית. משתלם, לא?
יצויין כי הרכבת מחליפה את חברת הביטוח שלה בשנת 2011, כלומר, בשבוע הבא, והיא תרכוש את כל פוליסות הביטוח שלה מעתה מחברת הראל. אלא שגם הביטוח לשנה הבאה אינו מבטח בשעת נסיעה אלא בעת חניה בלבד.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "לאחר בחינת כדאיות כלכלית לטווח הארוך, בשל דרישת החברות מחו"ל להשתתפות עצמית גבוהה של רכבת ישראל, החליטו הנהלת רכבת ישראל ודירקטוריון החברה החלטה אסטרטגית , לאור הצטיידותה המאסיבית של רכבת ישראל במאות קרונות חדשים, ולאור הקמת קרן פנימית לנזקים - לא לעשות ביטוח מקיף לציוד הנע על המסילה. יש לציין כי חברות עם ציי רכב גדולים בכל העולם, פועלות גם הן בדרך זו".
- לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות