חרדים: "המאבק למען קווי המהדרין - טעות"
החרדים אולי ניצחו במאבק, אבל הרבנים ונציגי הציבור לא מתרשמים. גורם ביהדות התורה: "יש לנו סכנות גדולות, כמו הכנסת לימודי אלגברה לתלמודי התורה"
החרדים ניצחו הבוקר (יום ה') במאבק המשפטי על קווי המהדרין - אבל נציגי הציבור ויועצי התקשורת במגזר לא ממש מתרשמים.
לאחר קביעת השופטים כי הפעלת קווי המהדרין חוקית, תוך פיקוח ואכיפה מוגברים מצד משרד התחבורה - מסביר גורם ב"יהדות התורה" ל-ynet את שתיקת הח"כים במאבק: "יש לנו סכנות גדולות, כמו שיכניסו לימודי אלגברה לתלמודי התורה, ועם כל הכבוד לקווי המהדרין - אנחנו חושבים שלציבור החרדי פחות חשובות המחיצות בין גברים לנשים באוטובוסים".
לדברי אותו גורם, מאחורי הקלעים חברי הכנסת של "יהדות התורה" דווקא פעלו להצלחת המאבק - למשל בניסיון להשפיע על שר התחבורה, ישראל כץ, אך כלפי חוץ הם הקפידו שלא להשמיע יותר מדי את קולם בנושא. המאבק נוהל הלכה למעשה ובאופן בלעדי אך ורק על-ידי ועדת הרבנים לענייני תחבורה.
"לא להניף דגלים כאלה"
איש יח"צ חרדי, שניהל כמה מאבקים ציבוריים של המגזר, אמר כי לדעתו הייתה זו טעות לצאת למלחמה למען ההפרדה בין גברים לנשים בקווי התחבורה הציבוריים. לדבריו, "אנו נלחמים מידי יום על דברים הרבה יותר בסיסיים, ואין לנו את הפריווילגיה להתעסק ב'מותרות' כאלו".
היחצ"ן הוסיף כי "במצב הקיים, ניהול כמה מאבקים מקבילים שאינם בהכרח בציפור נפשה של היהדות החרדית - רק יגרום לכך שנפסיד בכולם. עיתון כמו 'יתד נאמן' יכול להרשות לעצמו להילחם כל בוקר במשהו חדש, ולנהל מלחמת חורמה נגד נגני MP3, אבל לנציגי הציבור יש אחריות רחבה יותר, והם לא צריכים להניף דגלים שרק יפגעו בנו".
לדבריו, כך ניתן להסביר את החלטת הרבנים, העסקנים והעיתונות החרדית ברובה, שלא להתגייס למאבק הזה, ולהשאירו לוועדת הרבנים לענייני תחבורה, שהיא גוף קטן יחסית ולא מייצג. זאת בניגוד למאבקים גדולים אחרים, שההתגייסות למענם היתה קולקטיבית, ובהשתתפות נציגים שלא הזדהו בהכרח עם עקרונותיהם של המאבקים.
בין אכזבה - לשמחה
עו"ד מרדכי גרין, מהארגון המשפטי החרדי "בצדק", שהצטרף כמשיב לעתירה – אמר ל-ynet כי הוא עצמו היה שותף לניסיון למניעת זיהוי המאבק כחרדי דווקא, למשל, בהעלאת טיעונים שאינם הלכתיים או דתיים. אך הודה כי "אי אפשר לטעות במניעים האמיתיים של המאבק".
גרין אמר על החלטת בית המשפט, כי אף שהיא מאפשרת את הפעלת קווי המהדרין בהסכמה לתקופת ניסיון - הוא מאוכזב מעקרונות הפסיקה, השוללים את זכויות המיעוט החרדי בחברה הישראלית הרב-תרבותית, כדבריו. "בג"ץ נהג על פי גישתו המוכרת, ובעצם הוא אינו מאפשר לציבור גדול לחיות על פי אמונתו", אמר.
הוא סיכם כי אמנם כרגע יש "מרווח נשימה" לקווי ההפרדה, אך אין לו ספק כי בתום תקופת הניסיון, העותרים ינסו שוב להביא לביטולם.
עו"ד עירית ורונין, שייצגה בעתירה שדולת נשים חרדיות וחילוניות התומכות בקווי המהדרין - הביעה סיפוק על הדברים שכתב השופט אליקים רובינשטיין, שמהם משתמע, לטענתה, שהצורך בהפרדה אינו מגזרי, אלא קיומי עבור נשים באשר הן. "הדוחק והצפיפות הקיימים בתחבורה הציבורית גורמים למגע לא רצוני בין גברים לנשים", כך ורונין. "לעתים נוצר מצב, עם או בלי כוונות רעות, שנשים מגיעות לסיטואציות לא נעימות, וחילוניות רבות מעדיפות לשבת או עמוד דווקא ליד נשים. אנחנו נגד כפייה, ומברכות על ההחלטה לאמץ תקופת ניסיון".
"נעקוב באמצעות קו חם"
המרכז לפלורליזם של התנועה הרפורמית, שהגיש את העתירה עם חברת מועצת עיריית ירושלים, רחל עזריה - מברך אף הוא על החלטת בג"ץ, אולם ממניעים אחרים לחלוטין. עו"ד עינת הורוביץ, מנהלת המחלקה המשפטית ותחום מדיניות ציבורית במרכז, אומרת כי "הפרדה בין נשים וגברים בישראל פוגעת בכבוד ובשוויון של נשים וגברים כאחד. אנו מברכים על החלטת בג"ץ שקבע לראשונה כי הפרדה הינה הפליה פסולה האסורה על פי חוק.
"פסק הדין מעגן את המובן מאליו: כל אישה חופשייה לבחור את מקום ישיבתה באוטובוסים הציבוריים, וזכאית ליחס שוויוני המכבד את בחירתה".
חברת מועצת עיריית ירושלים, רחל עזריה, אומרת כי "בג"ץ קיבל את עמדתנו: קווי ההפרדה אינם חוקיים במדינת ישראל! כאישה דתייה וממובילות המאבק כנגד קווי ההפרדה, אני שמחה שבג"ץ עמד לצד ערכי מגילת העצמאות של שוויון ואיסור אפליה על רקע מגדרי".
המרכז לפלורליזם יהודי מוסר כי בכוונתם לוודא שהחוק אכן נאכף, ולהקים קו חם לתלונות של נוסעות ונוסעים באוטובוסים, שנתקלו בניסיון לאכוף את ההפרדה.
עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, אומר כי המאבק לא תם: "קווי המהדרין בחטא יסודם. חשוב לזכור כי בדרך כלל המשוואה של 'נפרד אבל שווה' היא משוואה מופרכת, שכן מי שמשלם את המחיר הוא הצד החלש. לא רק הנשים מודרות 'בקווי המהדרין', אלא אף כבוד האדם שמתכווץ".
הפרדה בהסכמה
החלטת בג"ץ הבוקר, בהרכב של שלושה שופטים, משמרת את המצב הקיים, בו נשים אינן יושבות
בחלקם הקדמי של אוטובוסים בקווי מהדרין - אוטובוס המשרתים בעיקר את הציבור החרדי. החלטת בג"ץ ניתנה בפסק דין בעניין עתירה שהגישו קבוצת נשים והמרכז לפלורליזם יהודי ב-2007, הנוגעת להפרדה בקווי האוטובוס.
על-פי ההסדר, ההפרדה תיעשה בהסכמה בלבד, וללא כפיה או גילויי אלימות כלפי נוסעות. עוד נקבע, כי משרד התחבורה יאכוף את יישום ההסדר באמצעות מערך פיקוח.