קופונים באינטרנט: הדור הבא
לצרכנים הישראלים יש טווח סבלנות קצר, לכן שאלנו את מנהלי האתרים מה הם מתכננים לנו בהמשך? שוברים לרשתות ענק לצד שוברים מותאמים ללקוח, עסקאות בחו"ל, אטרקציות, אפליקציות לסלולר, ואולי גם מעבר מקופונים לסחר אלקטרוני. "אחרי הכניסה של גרופון לארץ, לא כל האתרים ישרדו"
ברגעים אלה ממש, עשרות אלפי ישראלים מחזיקים בעשרות אלפי שוברים שנשלחו אליהם במייל. צבירת הקופונים הישראלית הקולקטיבית, לא נעלמה מעינה של ענקית הקופונים הקבוצתיים גרופון (groupon), האמא האמריקנית של ז'אנר אתרי הקניות החברתיות. היא זו שבאשמתה אנחנו קונים ללא הרף, ב-50% הנחה, פריטים ושירותים שלולא האתרים הללו, לא היינו קונים כלל, לטוב ולרע.
גם גרופון שמה לב שב-2010, נחשול של לא פחות מ-23 אתרי קניות חברתיות כאלה הציף אותנו, והותיר אותנו עמוסי שוברים, כשתאבוננו לשובר נוסף לא סופק עדיין. בישראל של הרגע, יש לומר: אנחנו מוכרים קופונים משמע אנחנו קיימים.
ההודעה על רכישתה את גרופר הישראלית, החברה שפתחה במרס 2010 את השער לשרשרת של אתרים דומים, מסמנת במארקר צהוב זוהר את השוק הזה, שעומד כעת בפני צומת דרכים.
בסופ"ש הזה, גם גוגל הכריזה כי תקים אתר שגם בו יוצב שעון שיתקתק לאחור מבצעי מניקור ומסעדת בשרים. והבעלים של אתר YE:MA:MA (יממה), ג'ורדן אירסמוס, אמר ל-ynet שגם הוא מתכנן שת"פ אסטרטגי כמו גרופר-גרופון עם גוף ישראלי גדול.
"אנחנו רוצים לתת דילים בינ"ל לצד הדילים המקומיים. כבר התחלנו עם טיסות לחו"ל, ובקרוב ניכנס לשת"פ שינענע את השוק הזה. נלמד את כולם איך עושים באזז במדינה".
הצרכנים: רוצים יותר בגדים ויותר מבצעים לגברים
כל הזיווגים וההקמות האלה מעידים: זה תחום בפריחה. אוקיי, הבנו, אתם מצליחים. ומה הלאה? האם הישראלים קצרי הרוח יעופו עם הטרנד הזה גם ב-2011 , או שיבינו שבחיים הם לא הלכו כל כך הרבה למניקוריסטית וישימו מחסום לארנק?
פנינו לכמה ממייסדי האתרים הבכירים בתחום ושאלנו אותם, מה השלב הבא בתחום הזה. אך לפני כן, נתנו את זכות הדיבור לשני צרכנים נלהבים ומכורים עד מאוד לאתרים האלה.
דנה צרכנית אדוקה, (רוב הקונים הן קונות, בואו נודה על האמת), מסבירה מה בדיוק היא רוצה. "יותר מבצעי בגדים, אבל לא בזמן הסיילים", היא אומרת, "מבצעים במספרות, ומבצעים בקולנוע. הם צריכים לספק לי התנסויות, חוגים יוצאי דופן, דברים שלא הייתי קונה לולא ההנחה, כמו קופון לקורס יוגה ביקראם, חמישה שיעורים ב-145 שקל. עובדה, קניתי לעצמי שלושה קופונים כאלה".
בניגוד לדנה, שנכנסת לאתרים האלה מדי בוקר, טל נכנס למייל שלו הרבה קודם לכן, בדקה אחרי חצות, אז הוא מתעדכן בהודעות מחמשת האתרים החביבים עליו. עד כדי כך הוא מכור. "האמת היא שצברתי יותר מדי קופונים, אז כרגע אני מרגיע", הוא אומר. "הם צריכים לעשות הרבה יותר עכשיו כדי להניע אותי. למשל, להציע יותר מבצעים שקשורים בגברים, כמו הנחה על טיפול עשרת אלפים לרכב".
"גרופון תשנה את השוק בישראל"
אל דאגה מכורים, המוחות שעומדים מאחורי האתרים האלה, כבר טווים תוכניות. בעקבות המיזוג עם גרופון, מייסדי גרופר (בקרוב גרופון ישראל), דורי הללי, דותן סתיו ויובל קרזבסקי, מתכננים את השלב הבא בשוק הזה. "גרופון תשנה את השוק בישראל", אומר דורי הללי ל-ynet.
"מעכשיו, אנחנו שלוחה של חברה עם המון ידע ו-50 מיליון משתמשים, נוסף על מאות אלפים בישראל. הפלטפורמה העולמית תסייע לנו לחשוף בתי עסק ישראלים לחו"ל ולהציג את תיירות הפנים גם לשאר העולם, ובכך לעודד תיירות לישראל. נציע גם עסקאות תיירות בחו"ל עבור ישראלים. השוק הולך לחשיפה יותר גדולה והרבה יותר נכונה, שתשאיר את הלקוחות בבתי העסק".
בינתיים, הם מחפשים להציע עסקאות שיסעירו את כרטיס האשראי של הצרכן שקופונים רבים סביב לו. למשל טיסה בכדור פורח, או הנחה בקניית אופניים.
חוץ מזה, לגרופון הישראלית יש גם תוכניות מאקרו דו ראשית, להציע קופוני ברודקאסט המוניים, אך גם פרסונליזציה; שיתופי פעולה עם רשתות ענק, ובמקביל עסקאות בתפירה כמעט אישית.
"אנחנו מתכננים לפנות לרשתות מאוד גדולות, כמו השת"פ של גרופר עם גאפ בארה"ב, אבל לא נוריד את הפוקוס מהעסקים הקטנים", אומר הללי.
"היום אנחנו משרתים בעיקר עסקים בינוניים, והמטרה היא שנגדל לכיוון עסקים גדולים מאוד ולכיוון של עסקים קטנים מאוד. כבר היום אפשר לראות את ניצני הפרסונליזציה בכך שהאתרים מתחילים להציע מספר קופונים באזורים שונים".
למי שלא התמכר עדיין לבדיקת מצאי הקופונים ברשת, כך עובד המודל: בתי עסק מציעים את מרכולתם בהוזלה של 50% ומעלה. כל יום מוצעת כמות מינימום של שוברים באתר (ובדרך משלוח מייל), כדי שהעסקה תיכנס לתוקף. כמות המינימום מאפשרת לבעל העסק לדעת מראש כמה ירוויח מהעסקה. הצרכן קונה את השובר באמצעות כרטיס אשראי ויכול לממשו במהלך תקופת זמן מוגדרת. אתר האינטרנט מקבל עמלה של כ-15% מבעל העסק. השמועה על האתרים הללו התפשטה ב-2010 כמו אש בשדה פייסבוק, בתחילה בת"א ועכשיו גם בערים אחרות.
"אנשים פשוט התאהבו ברעיון הזה", אמר קרז'בסקי. "זה לא סתם שהשוק כזה גדול. זה גורם לאנשים לצאת יותר מהבית. בסופו של דבר השוברים זה תחליף לישיבה בבית. ובמדינה כמו ישראל, רעיונות טובים, לא צריכים הרבה פרסום".
"2011 תהיה השנה של החזקים"
באתרים המתחרים מברכים על דריסת הרגל של גרופון במתחם הקופונים הישראלי השוקק. כולם מספרים על רטט של גולשים שעבר בכל האתרים, אחרי פרסום דבר הרכישה. "הכניסה של גרופון לשוק תכחיד את המתחרים הקטנים". טוענים שי טרוצמן, מנהל פיתוח עסקי, ואלי צור שמנהל את BigDeal של ynet. "יוותרו רק 4-3 אתרים מובילים, שיש להם חוסן פיננסי וגוף שעומד מאחוריהם. 2011 תהיה השנה של החזקים".
גם לפי ביג דיל, העתיד טמון בעסקאות עם רשתות ענקיות, בתי עסק מפתיעים, בפרסונליזציה ובלוקליזציה. רק שהם מוסיפים עוד תבלין לקדירה. "כל זה יכול לקרות רק באתרים שעומדת מאחוריהם מדיה גדולה שיכולה לתמוך בו", אומר טרוצמן. "את הפנייה הלוקאלית נעשה באמצעות רשת המקומונים שלנו. זו פלטפורמה שאין לאחרים. ואת הפנייה לרשתות הגדולות, אנחנו עושים בזכות בסיס הלקוחות שלנו, כמה מאות אלפים.
צור: "אנחנו היינו הראשונים שהבאנו רשת ענקית כמו מגה לקניות חברתיות. הם הציעו אצלנו שוברים בשווי 100 שקל, לקנייה ב-200 שקל במלאי מוגבל. תוך 4-3 דקות המלאי אזל. חידשנו את המלאי ב-200 שוברים נוספים, ונדהמנו לגלות שגם הוא נחטף תוך דקות. בשת"פ עם פיצה דומינוס, מכרנו מעל 3,800 שוברים. יש לנו דילים עם ישרוטל, זברה - זה הכיוון".
הקופונים יעברו לסלולרי
כולם מסכימים ש-2011 תהיה גם שנת הקופונים דרך הסלולרי. מיטב האתרים כבר עוסקים בימים אלה בכריתת חוזים עם ספקי תוכן לסלולר, כדי לבנות ממשקים ואפליקציות שיאפשרו לצרכנים אספקת קופונים הישר לוריד.
"15 אלף איש הורידו את האפליקציה שלנו באייפון, ויצרנו אותה רק לפני חודש", אומרת טלי לב, מנכ"ל באליגם, אתר עם רשימת דיוור של 120 אלף איש. "היא מאפשרת ספונטניות, את לא חייבת לקחת את השובר איתך לבית העסק, וכמובן, בכל רגע נתון את יכולה לעשות הזמנות. ואנחנו עובדים על משהו דומה עם הסלולרים האחרים".
גם היא מסכימה שבידול הוא שם המשחק. וגם בבאליגם שומרים על איזון בין עסקאות שמתרבות בטיפין טיפין עם רשתות גדולות (קסטרו, הום סנטר, טבע קסטל, מקס ברנר, סטודיו B), לבין דילים ייחודיים כמו כרטיסים להופעות של ירמי קפלן ואפרת גוש, ומנויים לטיים אאוט.
"יש בליל מטורף של אתרים והצעות", היא אומרת. "ואתה עלול לאבד את הייחודיות שלך. כרגע ישנם פה 20 אגריגטורים, אתרים שמאחדים קופונים ממספר אתרים, ויותר מ-25 אתרי קניות. וזה פי כמה וכמה מכל מקום אחר בעולם.
"באגריגטורים לפעמים יש 40-30 הצעות ואתה לא יודע מי מה מתי ואיך להסתכל על זה. יש גבול להצעות שלקוחות יכולים להכיל. לכן ללא ספק אתרים מסוימים יפלו, ולקוחות יישאבו לאתרים מסוימים, שמציעים בתי עסק שמעניינים אותם. לכן חשוב לנו, להיות ייחודיים, להקפיד על אתר שלא נראה כמו ספאם, וששירות הלקוחות שלנו יהיה כמו באמריקה".
באליגם: נקים אתר סחר אלקטרוני
התוכנית של באליגם לעתיד אינה פחות גרנדיוזית משל עמיתיה. "האג'נדה שלנו היא אתר סחר אלקטרוני", היא מפתיעה. "בארץ מוכרים דרך האינטרנט רק מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. אין אמזון – מקום שכיף להיכנס ולקנות בו כשאת משועממת. אנחנו רוצים ליצור את האתר המקביל הישראלי".
גם באתרי האגרגציה, כאלה שמרכזים את הקופונים שמציעים כל האתרים, מנשבות רוחות חדשות. לגיא קנטור מ-GetItAllאתר אגרגציה, עם 20 אלף משתמשים, מסביר: "כל יום אנחנו מקבלים בממוצע שלוש פניות לאתרים שרוצים לעלות לאוויר, לכן בעתיד תהיה לנו בעיה להציג את כל האתרים לכל הצרכנים, כי השוק פונה לפרסונליזציה".
ובפרסונליזציה הכוונה גם לאתרי נישה, כמו imalike, שמציע קופוני הריון, לידה והורות. כבר בסופ"ש הנוכחי, GetItAll החלו במשלוח מיילים שמכילים עסקאות אישיות. המיילים שיגיעו אל הלקוחות, יעוצבו מעתה לפי נתיב הרכישות שהם הותירו אחריהם .
"ממש עכשיו התחלנו לפלח את המייל להעדפות של המשתמש", הוא מספר. "ואני חושב שאם האתרים החדשים לא יביאו בידול, או גוף מדיה גדול שיעמוד מאחוריהם, הם לא יקבלו חשיפה אצלנו, ויהיה להם קשה לשרוד לטווח ארוך".
השימוש בפילוח מידע ובבסיס צרכנים רחב, בא לידי ביטוי גם בטרנד נוסף: אתר הטבות קבוצתיות של חברות אשראי. לרשות החברות הללו עומדים מאגרי לקוחות עמוקים, שלא מסתפקים בחוברת המבצעים השבועית.
לאומי קארד הייתה הראשונה שהרימה את הכפפה הקופונית, ובשיתוף עם גרופר-גרופון הקימה אתר לקניות חברתיות עבור המחזיקים בפלסטיקיה. סמנכ"ל השיווק, ורדית גונדטר: "אנחנו עובדים על האתר כבר מספר חודשים, אחרי שזיהינו את הטרנד. הייחוד שלו הוא הצעות יומיות לבתי עסק מקומיים, אבל גם מבצעים גדולים עם פוקס, קסטרו, ניו פארם, המשביר לצרכן, קפנטו, אל על, הדקה ה-90. בניגוד לאתרים, אנחנו לא מקבלים שום עמלה, זו פשוט הטבה ללקוחות".
גם ישראכרט ראו כי טוב, ומיהרו לעטוף את אתר המבצעים שלהם בעטיפה דומה של קופון יומי, תוך שימוש בז'רגון של אתרי הקניות החברתיות ("50 שקל לקנייה ב-300 ש' באופטיקנה"). יש שם יופי של הנחות אבל זה לא אתר קניות קבוצתיות. "אנחנו המצאנו את הרעיון של הנחות מרשימות עבור מועדון לקוחות" אומר סמנכל השיווק, יגאל ברקת. "אז מהפורמט של הקניות החברתיות אימצנו את מה שטוב וזנחנו את מה שרע. אין אצלנו הגבלה של קבוצה למימוש ההטבה".
"העתיד טמון במוצרים"
אתר אחר שמדבר בשפה של קניות חברתיות, הוא eGroupy, שמשלב בינו לבין מודל של רכישות קבוצתיות שנהוג באתרי מכירות ותיקים ברשת, כדי למכור מוצרי אלקטרוניקה וספורט. "אנחנו מציעים הנחות של 30-20% מעט באחוזים הרבה בכסף. למשל המחיר של מקלט טלוויזיה של סוני, ירד אצלנו ב-400 שקל", מסביר רן, מנהל האתר.הקנייה של המוצרים היא חברתית, אולם כאן, המחיר אינו קבוע: כל קונה נוסף שמצטרף לעסקה, מוריד את מחיר המוצר, כשהפרש ההנחה בין הקונה הראשון לקונה השני הוא דרמטי וההפרשים הלאה הולכים וקטנים. בסופו של דבר כל הקונים נהנים מהמחיר שנקבע לפי הקונה האחרון.
"ישנם כאלה שכבר מגיעים אלינו בקבוצות, למשל, הייתה לנו קבוצת רכישה של של 40 מזגנים, שהרוויחה על כל מזגן 200 שקל. אנחנו חושבים שהעתיד של התחום הוא לא רק בשירותים, אלא גם במוצרים".