חג סופרבול שמח
לא האוסקר ולא אף טקס אחר: הסופרבול שולט ביד רמה בתעשיית הטלוויזיה בארצות הברית. לרגל החגיגה, אמיר בוגן מביא את ההיערכויות והתחושות לקראת השידור היקר בעולם
אנחנו בישראל אולי לא מבינים את זה כל כך, אבל בחינה לא מעמיקה מדי של טבלת הצפייה בארצות הברית לאורך השנים לא משאירה הרבה מקום לשאלות: הסופרבול הוא פצצת רייטינג מטורפת.
משדר | משקי בית במיליונים |
סופרבול 2010 | 51.7 |
פרק הסיום של "MASH" | 50.2 |
סופרבול 2008 | 48.7 |
סופרבול 2009 | 48.1 |
סופרבול 2007 | 47.5 |
סופרבול 2006 | 45.9 |
אולימפיאדת החורף 1994 | 45.7 |
סופרבול 2005 | 45.1 |
סופרבול 2004 | 45 |
סופרבול 1996 | 44.2 |
זה כבר מזמן לא עוד משחק ספורט. תשעה מעשרת השידורים הכי נצפים בתולדות הטלוויזיה האמריקנית היו מהסופרבול, וגם זה שיתקיים הלילה בדאלאס (01:30 שעון ישראל, שידור ב-ESPN), ישתלב בטבלה זו - ככל הנראה בראשה. עניין של היגיון בריא.
לפני שנה הצליחה רשת CBS לעשות את הלא יאמן ובאמצעות סופרבול XLIV, שברה שיא חדש. במשחק האליפות הדרמטי בסופו זכו הניו אורלינס סיינטס באליפות (עם ניצחון על האינדיאנפוליס קולטס) צפו לא פחות, וכנראה הרבה יותר מ-106.5 מיליון צופים. מעמדו הבלתי מעורער של פרק הסיום של הסדרה "MASH", בו צפו 105.9 מיליון איש, נמוג - 27 שנים אחרי שידורו של הפרק.
מסך ה-HD באיצטדיון הדאלאס קאובויס. השיאים יישברו? (צילום: רויטרס)
בקרב הרייטינג, "MASH" מנצח עדיין ובגדול, שכן ב-1983 היו פחות בעלי טלוויזיה מהיום. מצד שני, בעת ההיא שוק הטלוויזיה האמריקני נשען על שלוש רשתות שידור ארציות ומעט מאוד רשתות כבלים. אלטרנטיבות - לא היו.
בנוסף, יש לזכור כי משחקי הסופרבול נצפים לרוב בחברותא, בין אם במסיבה ביתית או בפאב. כך שניתן להניח שבמשדר אשתקד צפו הרבה יותר מהנתונים הרשמיים.
בהתחשב בכל הנתונים הללו, אפשר להניח שסופרבול XLV, בין פיטסבורג סטילרס וגרין ביי פאקרס, ישבור עוד שיא באיצטדיון המפואר של הדאלאס קאובויס (המאכלס את מסך ה-HD הגדול בעולם - 46 מטרים רוחבו, 22 מטרים גובהו).
מתכוננים לסופרבול ב-ynet
- סופרבול: גלגולו של החלום האמריקני, בשני חלקים
- היסטוריה: הסופרבול ייערך ללא מעודדות
- צפו בפרסומות הסופרבול מבלי לראות את המשחק
ההמונים כבר נוהרים לאיצטדיון
ההערכות כרגע מדברות על סדר גודל של 110 מיליון צופים בממוצע למשדר עם פיקים כאלה ואחרים בהתאם להתרחשויות במשחק.
הטאצ'דאון של FOX
אם כן, נקודת הפתיחה טובה גם כך, אולם העונה השידורים הסדירים של ליגת ה-NFL נסקו לגבהים חדשים. ממוצע הצופים למשחק מרכזי ב-NBC, CBS ו-FOX העונה עומד על 20 מיליון. לשם השוואה. ממוצע הצפייה בתוכניות הפריים-טיים האחרות עומד על 8.2 מיליון (וזה לא כולל תוכניות נוספות שעוסקות בליגה כמו "Hard Knocks" המדוברת של HBO).
הגיע יום חג ואיתו השלג. הסופרבול בדאלאס (צילום: AP)
עם חשיפה מפליגה שכזו, אפשר אולי להבין מדוע החברות המסחריות למיניהן שומרות את המיטב לספוטים במהלך השידור, שיעלו כשלושה מיליון דולר לחצי דקה. ב-FOX שתעביר את השידור השנה, רואים ירוק ולא מדשא. כדי למקסם את ההזדמנות הנדירה שניתנת להן לגעת במאסות עצומות של אזרחים אמריקנים (ואנחנו לא סופרים את העולם), החברות מפיקות טיזרים לפרסומות של עצמן. טיזר לפרסומת של חצי דקה? העולם השתגע. ואפשר להבין אותו.
טיזר לפרסומת של שברולט - לא מה שחשבתם
הסופרבול הוא גולת הכותרת של עונת השידורים, ודי מדהים שהסכומים העצומים שהרשתות מוציאות בעבור זכויות השידור לא מקנים להן בלעדיות על הליגה כמכלול, אלא רק על משחקים כאלה או אחרים במהלך העונה. הזכות לשדר את הסופרבול נקבעת ברוטציה, וזוכה כמובן לחשיפה גם אצל המתחרות. הלילה, תהיה זו כאמור FOX, שתעביר את השידור.
רייטינג מחוף לחוף
הסופרבול הוא חג של ממש בארצות הברית. חג אזרחי, בו מתקבצים אזרחים מחוף לחוף לחינגות ברביקיו משפחתיות-חברתיות. זה מתחיל איפשהו בצהריים ונגמר בלילה. בדאלאס עצמה אגב, החגיגות התחילו מוקדם יותר. הקבוצות הגיעו לעיר הדרומית שנתקפה בסופת שלגים נדירה, ואיתן כל הפסטיבל התקשורתי שכולל בין השאר גם "Media Day" של צילומים וראיונות. בכל הנוגע לממד הטלוויזיוני, החגיגה כבר מזמן פה.
כוכב פיטסבורג בן רות'ליסברגר. מי בתור לראיון? (צילום: רויטרס)
רשתות הטלוויזיה כולן מסקרות את האירוע כבר יותר משבוע. מגדילות לעשות אלו הספורטיביות - ESPN, ו-NFL Network (ערוץ הטלוויזיה שבבעלות הליגה עצמה),
שהקדישו את כל השבוע האחרון למפעל שידורים ארוך ורציף עם אולפן שהוקם מבעוד מועד בסמוך לאיצטדיון. באולפן של NFL למשל, התארחו ב-60 תוכניות ששודרו לאורך השבוע כ-30 אורחים - חלקם שחקני פוטבול, חלקם אושיות תרבותיות (וחלקם גם וגם). וזוהי רק המנה הראשונה לקראת זו של הלילה.
לקינוח אגב, מציעים הערוצים הספורטיביים מאסת סיקור וראיונות של אחרי משחק. ב-FOX לעומת זאת בונים על שאריות הרייטינג של המשחק כמקפצת רייטינג לפרק המצופה של "Glee", שנקרא "The Sue Sylvester Bowl Shuffle".
הפסגה של הפטמה
האירוע, שכבר הבנתם שנחשב לאחת מפסגות הבידור בעולם, יכלול הופעות של קית' אורבן, אשר, סלאש, להקתMaroon 5 וכריסטינה אגילרה, שתשיר את ההמנון האמריקני לפני בעיטת הפתיחה. במחצית יופיעו הבלאק אייד פיז. המארגנים בוודאי קצת חוששים מפרובוקציה מצד פרגי. הם הרי כבר נכוו בעבר.
טימברלייק ג'קסון, והשד שנחלץ. מול 89.8 מיליון צופים (צילום: AP)
כזכור, לפני שש שנים, היתה זאת ההופעה של ג'נט ג'קסון וג'סטין טימברלייק שהאפילה על המשחק עצמו וכמעט האפילה את המסך. טימברלייק חשף במהלך ההופעה את הפטמה של ג'קסון (מול 89.8 מיליון צופים), במה שכונה על ידה "תקלת לבוש". CBS ששידרה את המשחק ננזפה ומאותו יום הוחלט על שידור חי מושהה (בכמה שניות), כדי למנוע הישנות מקרים דומים עתיד.
גם ההכנות ל"Lingerie Bowl" בעיצומן (צילום: רויטרס)
מי שבכל זאת מעוניין לצפות בפטמות בהפסקה, מוזמן לזפזפ ל"Lingerie Bowl", הלא הוא "הסופרבול של ההלבשה התחתונה" - משחק פוטבול שנערך בלאס וגאס,
ששודר לראשונה במקביל לתקרית ג'קסון ב-2004 ומציע בעיקר דוגמניות המתגוששות במגרש. במקום מגני כתפיים וביצים הן לובשות רק את החלק העליון והתחתון של הביקיני.
גם אם אתם אינכם חובבי ספורט ככלל, או פוטבול בפרט, הנוכחות של הסופרבול בחיי התרבות של האמריקנים הוא משהו שקשה להתעלם ממנו. עד כדי כך, שלרגע נראה שאפילו ראשי הליגה והשחקנים נוטים לשכוח בשביל מה התכנסנו פה. החגיגה הגדולה בדאלאס מדחיקה את הדרמה האמיתית שברקע - סכסוך עבודה שעשוי להביא את השבתת הליגה בחודש הבא. חוזי הטלוויזיה אולי מובטחים, אבל הלבבות של הצופים עומדים להישבר. וזה כבר עניין של חוסר היגיון.