שתף קטע נבחר
 
צילום: AP,Kyodo News

האם הייצוא הישראלי ליפן ייפגע?

היצוא הישראלי ליפן הסתכם ב-656 מיליון דולר ב-2010; חברות הייטק המייצאות למדינה יהיו נפגעות עיקריות מסגירת נמל התעופה בטוקיו. היבוא ממנה הסתכם ב-1.8 מיליארד דולר ב-2010

רעש האדמה ביפן, צפוי לגרום לעיכובים בהובלת סחורות אווירית למדינה, בעקבות סגירת נמל התעופה בטוקיו; חברות הייטק ישראליות המייצאות ליפן ואשר תלויות בנתיב זה - יהיו נפגעות עיקריות.

 

 

יפן היא שותפת סחר מרכזית של ישראל - היבוא ממנה הסתכם ב־1.8 מיליארד דולר ב־2010, צמיחה של 17% ביחס ל־2009. מרבית היבוא הוא של כלי רכב יפניים - בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. שני תחומי יבוא נוספים הם כימיקלים ומכונות וציוד חשמלי. סגירת נמלי הים והאוויר עשויה לעכב הגעת סחורות מיפן לישראל בשבועות הקרובים.

 

היצוא הישראלי ליפן הסתכם ב־656 מיליון דולר ב-2010 - עלייה של 24%. הענף הבולט ביותר ביצוא הישראלי ליפן הוא מכשירי מדידה וכלים אופטייים.

 

חסמי כניסה לייבוא ליפן

הפער המשמעותי בין היבוא ליצוא נובע מחסמי כניסה גבוהים שבהם נתקלים יצואנים ישראלים ביפן - הנחשבת בעייתית מבחינה זו יותר מאשר הודו וסין.

 

על רקע זה החליטו ב-2009 משרד התמ"ת ומכון היצוא לזנוח את תוכנית עידוד היצוא הישראלי, בהנחה שפוטנציאל הצמיחה של היצוא ליפן מוגבל. למרות זאת, מנתוני מכון היצוא עולה כי 540 יצואנים ישראלים פעלו ביפן ב־2010.

 

ד"ר רוני בורנשטיין, יו"ר לשכת המסחר ישראל־יפן ומנכ"ל ראקוטוקאסיי, יבואנית רוטבי קיקוקמן, אמר אתמול: "עקב הנחיית המשטרה והממשלה היפנית, הנהלת החברה היושבת ביפן הורתה על סגירת המפעל במדינה, ועל הגברת היצור במפעלים בארה"ב, סינגפור והולנד".

 

מאחר שקיימות חלופות לייצור, בורנשטיין אינו צופה שהאסון ישפיע על ראקוטוקאסיי הישראלית. בורנשטיין שוחח עם שגריר יפן בישראל והציע את עזרת לשכת המסחר ואגודת הידידות בהתמודדות עם האסון.

 

עמיצור כפרי, מנכ"ל חברת ההייטק יונירום אלקטרוניקס, המתמחה בייצור מערכות גיבוי ונמצאת בקשרי מסחר עם יפן ב־15 השנים האחרונות, אמר ל"כלכליסט": "אחת החברות שעמה אנו עובדים ממוקמת באזור האסון, אך כרגע מוקדם לאמוד את הנזקים; ההנחה היא שסגירת נמל התעופה תערים קשיים על יצוא הסחורות ליפן".

 

משלחת החברות הישראליות נדחתה

חיים סיבוני, מנכ"ל מגנא המתמחה במערכות מכ"מ להגנה היקפית על מתחמים סטריליים והגנה על כורים גרעיניים, אמר ל"כלכליסט" כי החברה הקימה לפני כשנה את מערכת ההגנה הפועלת בכור שנפגע ביפן. סיבוני צופה כי האסון יגדיל את פעילות החברה ביפן ושכנותיה: "עוד לפני האסון התנהלו מגעים למיגון כורים גרעיניים נוספים ביפן. אני מניח שכעת המשא ומתן יתפוס תאוצה".

 

בתוך כך, בעקבות האסון דחה משרד התמ"ת את ביקורה של משלחת חברות ישראליות ליפן, שאמור היה להתקיים בשבוע הקרוב. המשרד שוקל להשיב ארצה את נציגי הסחר הישראלים.

 

 

 

השתתפו בהכנת הכתבה: טל ליטמן ונעמה סיקולר


פורסם לראשונה 12/03/2011 23:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים