הרב אליהו: להקריב קורבן פסח בהר הבית
בית המקדש נחרב, מבחינה הלכתית כל העם נחשב "טמאי מתים", אבל הרב שמואל אליהו טוען כי למרות זאת ניתן - וצריך - להקים מזבח בהר הבית ולהקריב את קורבן הפסח. "יש לשבור את המחסום הרוחני שמונע מאיתנו לחשוב על כך", אמר
הניסיונות השנתיים של ארגוני המקדש לחדש את הקרבת קורבן הפסח זוכים לגיבוי רבני משמעותי ראשון: רב העיר צפת, שמואל אליהו, מהבולטים בציונות הדתית, קורא לציבור לפעול לקיום מעשי של מצוות ההקרבה בעוד כשבועיים, ערב החג, ומזהיר כי מי שמשתמט מכך מסכן עצמו בעונש "כרת" – מיתה בידי שמים. את הדברים אמר בשיעור הלכתי שמסר בשבוע שעבר בירושלים.
על פי הרב אליהו, ישנה אפשרות הלכתית, חוקית וציבורית להקריב קורבן פסח בימנו. בשיעורו ציטט הרב פוסקי הלכה בכירים בדורות האחרונים שכתבו כך (מתוך ספרי "חת"ם סופר" "חזון אי"ש" ורבי עקיבא איגר), וסיפר כי הרב צבי הירש קלישר, מ"מבשרי הציונות" ביקש לפעול מול הסולטן הטורקי להקצאת מקום בהר הבית עבור בניית מזבח והקרבת קורבן הפסח.
רבה של צפת פירט כי ניתן לשחוט הפסח לפני רחבת כיפת הסלע, אף שבית המקדש איננו קיים וכל עם ישראל מוגדרים "טמאי מתים". לדבריו, כדי להתגבר על המשוכה הגדולה ביותר, מעבר לבעיה הפוליטית, יש להקים מזבח. כן קרא להכין לקראת ההקרבה "בגדי כהונה", משום שרק בהם רשאים הכוהנים לבצע את עבודתם בבית המקדש.
משימה אפשרית בהחלט
בהתייחסו להיבט החוקי טען הרב אליהו כי זכותו של כל אדם לקיים את מצוות דתו כפי הבנתו, והוסיף כי העתירות שהוגשו לבג"ץ בעבר נגד ההקרבה התקבלו רק בגלל חוסר היערכות של המשטרה לאבטחת הטקס: "ברור לחלוטין שאם הציבור ילחץ על נציגיו בממשלה או בכנסת – הכל ישתנה. אם על הפגנות יותר פשוטות קבעו השופטים שהמשטרה חייבת להגן – למה על קורבן פסח לא?"
אליהו דחה את הטענה כי חידוש המצווה אינו אפשרי מבחינה ציבורית. על המשמעויות המדיניות הבינלאומיות אמר: "מאיימים עלינו שכל תזוזה שלנו בהר הבית תיפתח מלחמת העולם השלישית... (אבל) נוכל להשתחרר מאימת הגויים בנפשנו, כמו שהשתחררנו מהם לפני יציאת מצרים".
גם את ההתנגדות מבית דחה: "יש חוששים מפני ההד הציבורי של הקרבת קורבן פסח - איך זה יראה בעיני החילונים? מה יגידו באגודת 'צער בעלי חיים'? האמת שדבר זה לא צריך בכלל דיון... כבר בזו לנו על מצוות ברית מילה, רדפו אותנו, גזרו עלינו והוציאו אותנו להריגה על זה. כיום ארגון הבריאות של האו"ם ממליץ לכל הגברים לעשות ברית מילה כדי להינצל ממחלות".
הרב אליהו אמר כי התורה חזתה שיהיה מי שילגלג על מצווה זו. לדבריו, אדם כזה נקרא בהגדה של פסח הבן הרשע, שמנקה את ידיו ואומר "זה לא שייך לי, הדם והפרימיטיביות הזו. אני אדם נאור. אני מכבד בעלי חיים. אני לא שוחט אותם בברבריות". על פי סיפורי התנ"ך העריך הרב כי גם מתנגדים אלה יחזרו בהם לבסוף ויצטרפו לעבודת המקדש.
"לשבור את המחסום הרוחני"
לצורך עידוד המוטיבציה להקרבת קורבן הפסח מזכיר אליהו כי מדובר ב"מצוות עשה" אחת מתוך שתיים בלבד (יחד עם ברית מילה) שהמשתמט ממנה מתחייב ב"מיתה בידי שמיים", ו"מביא נזק גדול לעצמו ולעולם כולו". הוא הוסיף כי אביו, הרב הראשי לשעבר מרדכי אליהו, והרבי מחב"ד, כתבו כי ייתכן שדין זה קיים גם בימינו (אף שהאחרון חזר בו מהדברים אחרי מסירת השליטה על הר הבית לוואקף).
"הדברים הללו צריכים להביא אותנו לשבור את המחסום הרוחני שמונע מאיתנו לחשוב באופן מעשי על הקרבת קורבן הפסח", סיכם הרב אליהו את שיעורו.
לדבריו, דבריו אינם כמס שפתיים בלבד, אלא הלכות הנלמדות "כדרישה אמיתית וכהכנה אמיתית להקרבת קורבן פסח. אף על פי שאנחנו לא רגילים בזה, והתרגלנו לחיים בלי מקדש, אנחנו צריכים לשנות את הרגלנו".