תתחילו לנסוע ביחד: 5 טיפים לחיסכון בדלק
עם האמרת מחירי הדלק, הגיע הזמן להתחיל לחסוך. "כלכליסט" מציג חמש עצות שימושיות שיסייעו להקל על הארנק של הנהג הישראלי לאחר הזינוק במחיר: לצאת מהאוטו ולתדלק לבד, שימוש בתוספי דלק והצטרפות למועדוני לקוחות המקנים הנחה בתדלוק
בימים אלה, כאשר מחירו של ליטר בנזין מטפס לכיוון 8 שקלים, נשמעות המלצות רבות להצטופפות ברכב קטן, רכישת קטנוע והימנעות מהאצות פתאומיות. חלק ניכר מעצות אלה, לפחות בישראל, אינו ישים. "כלכליסט" מציג עצות שימושיות לחיסכון בדלק שבאמת יסייעו להקל על הארנק.
נסיעות קארפול - גם חסכוני וגם חברותי
מבט מהיר ביושביהן של אלפי המכוניות שמזדחלות מדי בוקר בנתיבי איילון חושף אמת מטרידה: בחלק ניכר מן המכוניות יושב נהג אחד בלבד, כאשר מושבי הנוסעים שלצדו ריקים מאדם. אותו נהג, סביר להניח, מתגורר באחד המטרופולינים הגדולים של מדינת ישראל. לאותו נהג, סביר באותה מידה להניח, יש שכנים, מכרים וחברים שמועסקים בחברות אשר מצויות בסמוך למקום עבודתו. עם זאת, הוא בוחר לנסוע לעבודה לבדו מדי יום.
אולי מדובר בחוסר מודעות, או סתם עצלנות, אך כדאי לציין כי כיום קיימים בישראל מספר אתרי אינטרנט אשר מתמחים ב"שידוך" של נוסעים לנסיעות משותפות במכונית, או כפי שמכונה הרעיון -"קארפול". לפי שיטה זו, כאשר חמישה נוסעים חולקים מכונית וכל אחד מהם מתחייב להסיע את החבורה במשך יום אחד מחמשת ימי העבודה, צריכת הדלק של כל אחד מן השותפים להסעה מצטמצמת באופן ניכר.
מועדון צרכנות - הנחות לא רק ברשתות המזון
מועדוני הצרכנות, אשר צצו להם בישראל בשנים האחרונת, שמחים להציע לחבריהם כל מוצר שעולה על הדעת, החל במינוי להצגה וכלה בארוחת ערב במסעדה. דלק אינו יוצא דופן בהקשר זה. כיום מחזיקי כרטיסים כגון YOU נהנים מהנחה של עשרות אגורות ממחירו של ליטר בנזין בתחנות דלק מסוימות. ההצטרפות למועדוני הלקוחות עצמם אינה מסובכת וכוללת לרוב הליך רישום קצר באינטרנט. בנוסף, כיום קיימים כמה "מועדונים" של חובבי רכב אשר התאגדו ופנו אל חברות הדלק בבקשה לקבל הנחה עבור חבריהם.
תדלוק עצמי - עשה זאת בעצמך
מאז הופעתן של עמדות התדלוק העצמי בתחנות הדלק, לפני כמה שנים, נוצרה מעין מערכת מעמדות בתחנת הדלק: המיוחסים משלמים עוד כמה עשרות אגורות וממתינים למתדלק שימלא עבורם את מכל הדלק, יספוג את אדי הדלק המצחינים וגם ינקה את השמשה. לעומתם, פשוטי העם עושים זאת בעצמם. לפעמים הם מסתבכים קצת עם כרטיס האשראי, אך בסופו של דבר הם חוסכים.
למרות החיסכון, גם כיום מעדיפים בעלי רכב רבים לתדלק את מכוניתם בעמדת השירות המלא. אחרים אינם מודעים כלל לעובדה שהמתדלקים מכוונים אותם אל עמדת התדלוק המלא במטרה לקבל כמה שקלים נוספים ואולי טיפ נאה. בביקור הבא בתחנת הדלק מומלץ בחום להתעקש על הזכות להשתמש במשאבת התדלוק העצמי ולא לוותר. מדובר בחיסכון נאה.
מעבר לאופניים - מתקני התרעננות בעבודה
מדי סוף שבוע יוצאים לכבישי ישראל עשרות אלפי רוכבי אופניים חמושים במיטב הדגמים העדכניים ביותר. אותם רוכבים מאחסנים את אופניהם במחסן ביום ראשון, נכנסים למכונית וממהרים אל תחנת הדלק, אף שבחלק ניכר מן המקרים מקום העבודה שלהם מרוחק קילומטרים ספורים ממקום מגוריהם, וחבל.
כיום, מאות חנויות אופניים מציעות לכל רוכש אלפי דגמים שונים בעלויות הנעות בין מאות שקלים בודדים לאלפי שקלים. בנוסף, מקומות עבודה רבים מציעים לעובדיהם מקלחות ומתקני התרעננות. כותב שורות אלה רכש לפני חודשיים אופניים וצמצם את צריכת הדלק המשפחתית בכמעט 70%.
שימוש בתוספים - שימוש נכון חוסך המון
אף שכיום ניתן לרכוש בישראל את מיטב תוספי הדלק והשמן אשר מיוצרים על ידי החברות הגדולות בעולם, הישראלים כמעט אינם מודעים לקיומם של התוספים ומשתמשים בהם רק אם הם נדרשים להם עם הגעת מועד מבחן הרישוי השנתי.
בפועל, שימוש נכון בתוספי דלק, אשר עולים עשרות שקלים בלבד ומתווספים למכל הדלק אחת לכ־5,000 קילומטרים, יכול להביא לחיסכון נאה בדלק. זאת מכיוון שתוסף איכותי מסוגל לנקות את מערכת הפליטה של הרכב ואת מערכת ההזרקה ממשקעים אשר מקשים על פעולת המנוע, גורמים לו למאמץ נוסף וכתוצאה מעלים את תצרוכת הדלק. התוספים המומלצים מיוצרים על ידי חברות כגון BG, ליקווי מולי, CASTROL ו־STP.