ארקיע: המצב מחמיר, מחסור גדול בדלק בנתב"ג
הפעילות בשדה דב חודשה לאחר שהדלק הוכרז כלא מזוהם, אבל בחברת התעופה תקפו את חברת פז - ובחרו להעביר את ההמראות לנתב"ג. "ככל שבפז לא מוסרים לנו תשובות, אנחנו נכנסים למצב של כסת"ח", אמר גורם בענף התעופה
הדלק הוכרז כתקין, אבל הבלגאן בתעופה בישראל ממשיך לחגוג. לאחר עיכובים רבים בטיסות משדה דב, ואחרי שנאמר לנוסעים להתכונן לעבור לנתב"ג, הוחלט לחדש את הפעילות בשדה שבצפון תל-אביב. בחברת ארקיע תקפו בחריפות את "פז", האחראית על אספקת הדלק - ובחרו להטיס את הנוסעים מנתב"ג. בינתיים התקבל אישור בדבר תקינות הדלק שנחשד כמזוהם, והפעילות בשדות התעופה הפנים-ארציים שבה לסדרה.
לאחר העיכובים בהמראות בשדה דב, בעקבות תדלוק ממאגר שעדיין חשוד כמזוהם, הועלתה אפשרות להפסיק לחלוטין את הפעילות בשדה התל-אביבי - ולהעביר את הטיסות לנתב"ג. הנוסעים, שהמתינו שעות ארוכות בעקבות התפרצותו המחודשת של משבר הדלק, כבר קיבלו על כך הודעה, אך לאחר מכן הם התבשרו על שינוי נוסף - חידוש הפעילות בשדה דב. מאוחר יותר, החליטו בארקיע לא לשנות שוב את מקום ההמראה, ולכן הטיסות לאילת ימריאו היום משדה התעופה הבינלאומי היחיד בארץ.
ההמראות לאילת הועברו משדה דב לנתב"ג (צילום: גלעד הדרי)
אמש נערך ניסוי שכלל את בדיקת הדלק במטוסי חברת אל על בנתב"ג. הניסוי נערך בשיתוף מתקן וצוותים של חיל האוויר, ובעקבותיו נמסר כי הדלק תקין. מרשות שדות התעופה נמסר כי "לאחר שהתקבל ברשת אישור רשמי בכתב בדבר תקינות הדלק בשדות הפנים ארציים חזרה הפעילות לסדרה בשדות אלו".
המשנה למנכ"ל ארקיע ניר דגן הגיע לשדה דב ותקף בחריפות את חברות הדלק: "והמצב רק הולך מחמיר. הפעילות בשדה דב משותקת ועיכובים צפויים גם בנתב"ג, שם יש מחסור חמור בדלק. חברת פז ונכסי תעופה חייבות לספק תשובות כי בדרך הזו אי אפשר להפעיל את התעופה האזרחית בישראל".
מפז נמסר בתגובה: "מקור הדלק הסילוני שסופק לשדה דב הוא מהמלאי האסטרטגי של מדינת ישראל שמינהל הדלק אישר את תקינותו. המכלים המשמשים לאחסון דלק סילוני באילת ובשדה דב וכן המכליות המשמשות שם לתדלוק רוקנו מהדלק הסילוני שהיה בו בשבוע שעבר. הודעה ברוח זו הועברה ונמסרה לרשות שדות התעופה".
גורם בכיר בענף התעופה היה אף חריף יותר בהתייחסו למשבר: "ככל שבפז לא מוסרים לנו תשובות, אנחנו נכנסים יותר ויותר למצב של כסת"ח".
במהלך סוף השבוע פעל שדה דב באופן סדיר, אך לאחר שהתגלה החשד לזיהום - שוב הופסקו הטיסות, והנוסעים כינו זאת "חלם". בנתב"ג הוגבר ביומיים האחרונים קצב הטיסות, לאחר העיכובים והביטולים הרבים ביום חמישי. המטוסים שהמריאו תודלקו ישירות ממאגרי החירום האסטרטגיים, המיועדים לזמן מלחמה. הם תודלקו במנות דלק קטנות, שהספיקו להם להגעה ליעדים קרובים כמו קפריסין וירדן - שם תדלקו שנית.
שלושה ימים לאחר פרוץ המשבר, איש עדיין לא יודע מהו אותו חומר שגרם לשמי ישראל להיסגר. מחברת "פז" נמסר כי מעבדת צבא ארצות-הברית בגרמניה, לשם נשלחו הדגימות, סירבה לבדוק אותן - ולכן זהות החומר עדיין לא ברורה. החומר הועבר לשם, לאחר שאף מעבדה בארץ לא הצליחה לזהות את המבנה המולקולרי של החומר.